- 573 Okunma
- 5 Yorum
- 0 Beğeni
-KUTLARKEN DÜŞÜNMEK-
Kanaatim şudur ki, bir düşünceyi ya da değer yargısını ret veya kabul etmek ve dahi bunu ortaya koymak detaylara gereksinim duyar. Direk seviyorum, sevmiyorum şeklindeki söyleyişler papatya falından öteye ne anlamı ne anlatımı beslemektedir.
Bunun gibi "Olmasaydın olmazdık" tabiri de farklı biçimlerde ele alınmaya, değerlendirilmeye muhtaç bence. Siyasi, tarihi yorumuyla felsefi, dini tasavvuru farklılık arz edebilir. Şu kadar ki, bu karşıtlığı aşmak imkânsız değil kanımca.
Felsefi düzlemde determinizm, mutlak bir zorunluluk, cebri olana meyletmekse bu reddi imkânsız bir tarih felsefesi değildir. Her şeyden önce tarihi belirleyen pek çok unsur vardır. Irk, din, mefkûre, ideoloji, coğrafya, ekonomi, konjonktür, vs.
Devrinin dominant duyuş, düşünüş tarzıyla bir Türkçü olan Atatürk’ün bizatihi kendisi olmasaydım olmazdık demez açıkçası. Binlerce yıllık bir tarihe atıfta bulunan birinden bahsediyoruz ve diyoruz ki, olmasaydı olmazdık.
Şairin "Arkasında olmasaydı şanlı bir mazi
Bu milletten çıkar mıydı bir büyük “GAZİ”?" dizelerindeki incelik, üslup akla gelebilir. Yine tarih boyunca nice başbuğ, lider çıkaran, nice imkân meydana getiren Türklerden söz ediyoruz.
Dini tasavvurda ise mutlak olan, kutsal olan yalnız Allah’tır. Allah’ın nasibi karşısında maddi, manevi her öge bir vesile, göreceli bir imkândır.
Ancak realite bazında siyasi, tarihi gerçekliğe yüzümüzü döndüğümüzde "olmasaydın olmazdık" bir durum tespitinden ibarette görünebilir. Olguların hükmünü, farklı bireylerin, milletimizn emeğini minimize etmekse elbette yanıltıcıdır.
Oysa burada farklı unsurları potasında eriten bir liderden, önderden söz etmekteyiz. Ve geçmiş zamanlı bir vurgulama mevzu bahis olmaktadır. Bugün olması düşünülen ya da gelecekte olacağı umulan değil söz konusu olan. Geçmişin cereyan, tecelli ediş biçimine duyulan bağlılık, olanın tasavvur edilişi hani. Nihai noktada bir durum tespitine meyleder. Açıktır ki, Allah ya da Tanrı bu şekilde tayin etti demekte çok kişi.
Kaldı ki, olmasaydın olmazdık diyen hiç kimse hâşâ Allah’a rağmen demiyor ki. Hiç siz gördünüz mü, Allah başka türlü gelişmeler öngörseydi dahi bu ancak böyle olurdu diyeni. Ben ne gördüm, ne duydum. Varsa öyle söyleyen dinsel anlamda odur müşrik. İnkâr ettiği Allah’a posta koyan o paradoksa ancak düşer zannımca. Demem o ki, olur olmaz şirk kavramlaştırmasını öne sürmekte teferruatı hiçe sayan bir kabalıktır nazarımda.
Ancak samimiyet vurgusu yapmak, tercihimi ortaya koymaksa kullandığım bir tabir de değildir. Büyük Atatürk’ün olgusal, manevi şahsiyetine saygı, kıymet bilirlik, yöneliş ayrı. Ne ki, her sözün bir mânâ ağırlığı da vardır düşünceme göre...
L.T.
YORUMLAR
Bir devrin çöküşüne denk geldi bir Dünya liderinin bize nasip olması. Ne güzel açıklamışsınız. Olur muyduk? Olamazdık elbette! Eğer ATATÜRK olmasa idi şimdi çok korudukları ceddin bile adını unutmuş olurlardı. Öyle bir eliminasyon yaşardık ki ve belki de soykırım....
Sevgilerimle...
levent taner
Kaldı ki, fizik düzlemde olmakla kimya boyutunda olmak ya da nasıl bir varlık ve mevcudiyet kazanacağımız arasında da derin farklar olmalı
Hani öğrenciliğimizde öğretmenler derdi ya: Bedenen değil ruhen burada olun
Bir bakıma öyle, fizik mevcudiyet hiçbir şey değil belki de
Katılım ve katkınız dolayısıyla şükran duydum hanımefendi
Saygı ve selamlarımla...
Kanaatim şudur ki, bir düşünceyi ya da değer yargısını ret veya kabul etmek ve dahi bunu ortaya koymak detaylara gereksinim duyar. Direk seviyorum, sevmiyorum şeklindeki söyleyişler papatya falından öteye ne anlamı ne anlatımı beslemektedir.
Neden sonra bu girizgâhı, başlangıcı gerekli gördüm
Palas pandıras eklemenin hazin sonu
Saygı ve selamlarımla...
Kutlarken düşunmek gercekten cok önemli, tarihimizi bilmek bilerek kutlamak gerek.Facebookta bir röpertaj ixledim, inanin levent bey utandim icim acidi ,onca genç ve olgun insanlar Cumhuriyetin hangi tarihte kurulduğunu bilmiyor ve arsizca gülup bilmedigini vede kahkahalarla.Ve ben izlerken utandim , onlarsa arsizca gülduler.Çok yazik ıcim acidi nasil bir toplumuz diye. Tarihimizi bilmeyenler iyice çogalmaya basladi macup olacagimiz bir durum bu.Cumhuriyet Bayramimiz kutlu olsun nice yıllara.Saygilarimi biraktim...
Oya gedik tarafından 10/30/2018 1:27:26 AM zamanında düzenlenmiştir.
levent taner
Şükran duydum katılım ve katkınızdan dolayı
Sizinde bayramınız kutlu olsun
Saygı ve selamlarımla...
bir sevginin tezahürüdür olmasaydın olmazdık demek olsa gerek. elbette her inanç sahibi yok olanı ancak Allah ın yarattığın bilir.
Kutlu olsun cumhuriyet emeği geçen tüm ecdadı saygı ile anıyoruz.
levent taner
Şükran duydum katılım ve katkınızdan dolayı
Sizinde bayramınız kutlu olsun
Saygı ve selamlarımla...