HELAL LOKMA!
Bir şahıs, Harem-i Şerîfin kapısında,
Ey doğrulara yardım eden, haramlardan kaçınanları koruyan Allâhım!..
diyerek hep aynı duâyı okuyordu.
Ona, Sen başka duâ bilmez misin? dediler.
O şöyle açıkladı, bu duâyı tekrar etme sebebini:
Ben Beyt-i Şerîfi tavâf ederken ayağıma takılan bir şeyi eğilip aldım.
Bir de baktım ki, içinde bin altın bulunan bir kese.
Şeytanımla îmânım mücâdeleye tutuştular.
Bin altın çok para, senin bütün ihtiyaçlarını karşılar dedi şeytanım.
Îmânım ise, Bu haramdır, boşuna saklama; sahibini bul, teslim et! dedi.
Ben böyle mücâdele içinde iken, birinin sesi duyuldu:
Burada, içinde bin altınım bulunan kesem kaybolmuştur.
Kim buldu ise getirsin, ona otuz altın müjde vereyim!
Bin haramdan otuz helâl hayırlıdır, diyerek keseyi sahibine teslim ettim.
O da bana otuz altın verdi.
Bunu alıp bakırcılar çarşısında gezerken, bir Arap kölenin bu paraya satıldığını görünce, hemen satın aldım.
Bir müddet sonra bu kölenin yanına bir kısım Araplar gelip gizlice konuşmaya başladılar.
Köleden ne konuştuklarını sordum. Saklamayıp aynen anlattı:
Ben Mağrip sultânının oğluyum.
Babam, Habeş melikiyle cenk edip savaşı kaybetti.
Beni de esir alıp buralarda sattılar.
Babam bunları göndermiş, elli bin altın da vermiş ki, beni satın alıp götürsünler.
Sen bana çok iyilik ettin, kendi evlâdın gibi baktın.
Bundan dolayı memnun kaldım.
Bunlar beni satın alacaklar; sakın az altına râzı olma, elli bin altına sat beni.
Dediği gibi oldu. Elli bin altına sattım köleyi.
Bu kadar büyük sermaye ile bir kısım mallar alıp Bağdata gittim.
Orada açtığım dükkânda mallarımı satıyordum.
Bir tanıdığım gelip, Meşhur bir tüccar dostum vefât etti, ay gibi güzel kızcağızı yalnız kaldı.
Gel bunu sana alalım dedi. Ben de kabul ettim.
Kızın, çehiz olarak getirdiği birtakım tabakların üzerinde içi altın dolu keseler vardı.
Hepsinin üzerinde de biner altın yazılı iken, birinde dokuz yüz yetmiş altın yazılı idi.
Bunun sebebini sorduğumda kızcağız dediki:
Babam bu keseyi Harem-i Şerifte kaybetmiş.
Bulan bir helâlzâde keseyi iâde edince, otuz altını ona müjde olarak vermiş, ondan geriye kalanlardır bu kesedeki altınlar.
Bunun üzerine ben Allâha hamd ve şükürlerde bulundum;
bunlar hep doğruluğun, iyiliğin bereketi, diyerek hâdiseyi kızcağıza anlattım.
Sürur ve saâdetimiz daha da perçinlenmiş oldu!.. (Nevâdir-i Süheylî, Sayfa: 280-81)
HELAL LOKMA VE HARAM LOKMA
Evet, enteresan bir hâdise.
Doğruluk ve dürüstlüğün neticesini göstermesi bakımından verdiği mesaj oldukça mühim.
Kaldı ki bu, sadece dünyadaki semeresi.
Âhiretteki karşılığı ise, ebedî bir saâdet.
Rabbimiz cümlemizi, îmânımızın sesine kulak vererek sadâkat ve istikametten ayırmasın. Âmîn...
Helal ve haram bellidir helaldan ayrılanlar kendilerini şüpheli ve haramlar içinde bulmazlar mı?
Helal gıda hem kendisini hemde onlardan olacak nesli etkiler..
Karnınızı ateşle doldurmayın denmekte helal harama dikkat edilmesi gerektiğine inanıyorum...
Yok haramda yense her şey tıkırında diyen varsa kendisi bilir..
Her haram lokmada hak yoldan ayrılmaya devam eder insanlar..
Hak yoldan şaşmak ben doğrusunu biliyorum demek yaratana o emri veren Rabbimizin emirlerine karşı çıkmak değilde nedir..
ALLAH Hakk yoldan ayrılmayan,helal lokma kazanmak için uğraşanlardan ,
ailesine asla hileli yoldan dahi nasiplendirmeyen.Kul hakkına riayet eden.
Kula kul olmayan,maddiyat için maneviyatını kaybetmeyenlerden,
dünyalık için el etek öpmeyenlerden eğilmeyenlerden razı olsun..
Yunus Emre nin şu sözü ne güzeldir.Bu dergaha odunun dahi eğrisi giremez.
Neden hep düzgün kesip getirdiğin odunlar diye sorduğunda TAPTUK EMRE ye verdiği cevap..İnsanlar nefisleriyle her an mücadelededirler..Ruhlar hak yola
iyiliğe meftunken nefsiler zıddını isterler.
En büyük savaş nefisle olan savaştır o savaşı kazanan diğerlerinide kazanır...
Nefsi zengin olma için helal haram demeden ,kul hakkınını ezip geçerken.Ruh acı çekmez mi?
İtiraf etmeseler de
kişiler vicdanlarıyla kendilerini tartsalar vicdanları sus haksızsın derken.
Araya giren vesvese kişiye ilerle der fakirlikle gözünü korkutur.
Allah hak yoldan,doğruluktan ayırmasın.amin...
Selam ve dua ile.
Yazımla ilgili olduğu için alıntı yaptığımı kaynağıyla belirttim..
Abuk subuk bir hikaye değil anket küfür değil.
Boy boy anket eklemiyorum küfür etmiyorum, edenlere tepki yokta bilirkişi gibi yazını kaldır diye yorumsa ayıp bence.
Tartışmaya dönüşmesin diye yorumu engelledim..
Helal haram belli bildiğimi yazdım onunla ilgili hikaye ekledim.Hiç kimse yazını kaldır demesin.Okuyan yorum yazanlara teşekkür ederim..Uygun olmazsa silecek olan yetkili farklı bu konudaysa sorun görmedim fikrimi belirttim.Selam ve dua ile.
Nigâr Bedirhan
YORUMLAR
Ben Helal Lokmaya Bir Ömer Hayyam Rubaisi ile yorumlamak isterim.
"Kim demiş haram nedir bilmez Hayyam?
Ben haramı helali karıştırmam:
Seninle içilen şarap helaldir,
Sensiz içtiğimiz su bile haram."
Zannedersem Ömer Hayyam'ı bir çoğumuz tanır!
Yeganem rumuzuyla Helal lokmayı kaleme alan, Nigâr hanım; Türkiye'nin
son yıllarda ki gerçek halini analiz etmeden iyi niyetle beğendiği kıssayı paylaşmış olmalı.
Artık bizim ellerde, helale harama bakan pek yok! Ne maddi manada ne de manevi anlamda helal harama karışmıştır.
Din Allah'ın dini olmaktan çıkmış, siyasetin bi bakıma arka bahçesi olmuştur. Kabe'de kavga eden, cemaat yandaşları, devlet ricalini yanına alıp Kabe'de basına video gönderen siyaset erbabı: haram helal nedir sorgulamaktadır.
Halbuki Hayyam'ı dikkatli okuyan Helal Lokmada yazılan kıssaya 900 yy önce bir rubai ile işaret etmiştir.
Kıssa güzel şey ifade ediyorda, günümüzde, deveyi hamuduyla götürenler, "Devletin malı deniz yemeyen domuz" ata sözüne sadakatle bağlılar.
Dürüst olmak isteyenlerse sadece kıt kanat geçinen, yaşamını ekonomik sıkıntı içinde geçiren garip guraba.
Hikaye güzeldi, lakin günümüzde yakın çevremizde, örneğini görmek imkansız.
Sevgi ve selamlar.
hotamisli
Yeganem
Yazımı okuyup yorum yazdığınız için teşekkür ederim..
Ben helal haram lokmayı olması gerekeni düşündüğümü yazdım Malesef her yerde maddiyat maneviyatı çökertir halde.
Bunda sorumlu kim.Aç kalmama için ayakta kalıp ailesini geçindirme isteyen mi yoksa o hakları onlara vermeyenlerde mi?
Yıllardır yurdumuzdan uzakta yaşıyorum yurdumuzda olanlar gibi farkında değilim çoğu şeylerin..
Sosyal düzen kurulursa her ferte yetecek kadar yardım ulaşırsa olagelen hallerde belki düzelir..
Mesela ev alınıyor mecbur bankadan kredi çok nadir peşin fiata alan.
O kişi yıllarca çalışıyor faizi ev kirası gibi gördüğü için sonunda ev Onun olacak diye..
Tepe taklak giderse durumu en çok kaç ay bekleniyor burada 3 ay..
KREDİ sigortası yapmışsa engeli ani kaza hastalıksa bir zaman ödüyorlar yoksa evi kredi veren yer satıyor.
Eline kalan bazan çok az bazanda hiç..
İnsanlar varlıklıyken sokaklara evsizliğe itilmekteler.
O gariban ne etsin.
Sonra gıda kuyruğu evsizlere verilenleri gözetir yaşaması için.
İnsanlar fakirleştirilme yolunda çok kez.Allah yardım etsin..
Selam ve dua ile..
Allah razı olsun güzel bir hikaye
Helal lokmanın önemini anlatıyor
Tebrikler
Selam ve dua ile
Yeganem
Yeganem
her kim haram lokmayı boğazından geçirmiş ise er yada geç
bunun bedelini yaşayarkende öder yüce rabbim benim karşıma nasıl gelirsen gel
affederim sakın kul hakkıyla gelme der bir insanın yapmadığı bir olaydan dolayı hakkında gerçeğe aykırı
konuşmak iftira atmak insanları birbirlerine düşürmekte kul hakkınsan sayılır
saygılar
Yeganem
Hikaye çok çok güzel hemşehrim. Kıssadan hisse babında.
Helalle arası iyi olmayanların, hırsız yardakçılığına soyunanların, bu yaşam tarzını benimseyenlerin bu tür yazılara alerji duymaları gayet normal.
Siz aldırmayın bu tip embesillere.
Tebrikler...
Yeganem
Helal haram ne bilmeyenlerin tepkisi normal.Allah Büyük.Gidip saçma sapan yazanlarla ilgilensinler
Selam ve dua ile.
Daha once bu hikayeyi baska türlü okumustum bazi betimlemeler olmuş bu hikaye kendinize oz5bir hikayemi efendim yoksa bir kaynaktanmı alınma
Yeganem
Yeganem
Helal lokma hem ruhumuzu hemde bedenimizi besler, Haram lokma zehirdir, insanları şuursuzlaştırır . gözler görmez, kulaklar duymaz akıl idrakten yoksun kalır.. Köleler kendilerini hür zan eder..
Ömrünüze, yazınıza, okuyanlarınıza, manaya varanlarınıza, şuura davetinize bereketler sağnak, sağnak yağsın İnşa Allah.
Helallere de ve huzurda daim olun İnşa Allah.
Yeganem
Daha önce okumama rağmen yine okudum bu insanın imanını pekistirmesi gibi bir şey.Insanlar bilseydi helâl lokmanin bereketini tamah yerine tevekkülu tercih ederdi.Ah nefis, doymaz nefis karinları ateşle dolduran gözlere perde indiren nefis.Rabb'im onun ipini elimizde tutanlardan etsin hepimizi.Amin.Gecenin sahibine emanet olunuz.
Yüreğin sesi
Teşekkür ediyorum hayırlı ömürler diliyorum sevgiyle kalın
Daha önce okumama rağmen yine okudum bu insanın imanını pekistirmesi gibi bir şey.Insanlar bilseydi helâl lokmanin bereketini tamah yerine tevekkülu tercih ederdi.Ah nefis, doymaz nefis karinları ateşle dolduran gözlere perde indiren nefis.Rabb'im onun ipini elimizde tutanlardan etsin hepimizi.Amin.Gecenin sahibine emanet olunuz.
Yeganem
Allah a emanet olun.Sydney den selamlar .