- 314 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
alexander dumas... 2018-12--- ikinci kısım... kafkasya...
alexander dumas..
nuka ipliğ çok ünlüdür... demiş yazar ben öyle not almışım... detay açmamışım.
king tamara...
55 tane adına şato olduğu söylüyor... yapıldığını mı kastetmiş?
alazarda ki şato elie dağı... yazmışım.
peygamber elie.
tiflis’e 120 km. uzaklıkta... dağın uzaklığ herhalde.
tiflis valisi prens baritski... rus kraliyetinden.
gürcü kraliyetinden prenses savadşadze bizans hanedanlığıyla akraba olduklarını söylemiş...
salon lafını yazar, tiyatro ile eş anlamlı kullanmış gibi geldi bana...
ve hamamları anlatmış...
halian çubuk , demiş.
huka tütünleri...
emir agrarian bagrati... diye yazmışım; neyse ki.
kakheti... muhteşem bağları var... halkın şaraplarının farkında oldukları ve gurur duyduklarını tesbit etmiş.
meşhur kıslar ve fransız şaraplarıyla boy ölçüşebilecek evsafta bulmuş kakheti şarapları.
şarapları keçi, dana derisine koyarmışlar.
küplere konulanlarıysa toprağa gömermişler.
lezgilerin isyankar denecek ruh yapılarına yazar: haydut tasavvurunu reva görmüş.
nuka lezgilerin diyarıdır demişiz.
gürcü ve greklerin kraliyet sıhriyetlerini söyledik.
tiflis-alazar...
tiflis’in ismini kalaki’den sıcak şehirden geldiğini etimoloji yoluyla irdelemiş... kültürlü bir çalışma etimolojiye bulaşmasın ben görmedim... bu ne derece önemli bir teknik ki yazarlar bunsuz etmemişlerdir.
neyse.
masket başşehriyken... 480 yılında vahktang-guraslan tibilis’yi kurmuş...
bugün masket tarihi bir yer ve güzelliği tiflis’e kaptırmıştır
tiflis’e gelmezden... manastırlar olan yerler vardır smitdia sanırım orada çok din ulusu ve krallar mezarı görmüştüm. hz. isa’nın zünnar’ı burada olduğu söyleniyor. fakat görmedim.
kesilmiş kollu hristiyan- uluların alınmış kolları saklanırmış... bu nevi objeleri buralarda görmek olur.
benim gördüğüm yer: misketa mıydı? smitinda mıydı?
emir agarian bagrati hanedanlığını kurdu.
tiflis’i hazarlar yıkmış... mesketler yağmalamış.
dumas iki yakalı tiflis’te alman kasabasına rastgeldiğini yazmış... avlabari mahallesinde... öteki yakanın ismiyse isni mahallesiymiş.
tiflis’in antik dönemden klasik dönem- mimarisi ve şehirciliği geçişini rus generallare aittir diyor.
- gürcü antikitesinden ne anlayacağız? manastırlar... tahta kerpiç evler, taş kuleler sveta’daki... barok mimari ve şehirleşme ruslara ait.-
general yermolof,
paskeviç , yermolof’un yaveriymiş,
kont voronzof,
prens rariatinski,
fransız kolonisi tifliste mağazalar açmış.
gürcülerin sofrasında yeşillik çok olurmuş...
12 şişe bazen 25 şişe içildiği vakiymiş yemekte.
gulah-şişe kabaklara doldurulmuş şaraplar... kubai’de denirmiş.
tiflis’in tektaştan yapılı köprüsü voronzof’un köprüymüş.
kolkit: laz ve gürcü diyarıdır diyor. dumas.
gürcülere dünya’da onlar kadar içmesine içen kimsenin olacağına ihtimal vermem demiş.
gürcüler neşelidir...kaygısızdırlar.
gürcü prenslerin rus işgalinde rus hegomanyasıyla işbirliği yaptıklarını belirtmiş.
yalçıner yılmaz
13-10-2018
çanakkale
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.