- 1185 Okunma
- 2 Yorum
- 1 Beğeni
DOMA DOMA DOMATES
Sizin bebekleriniz için favori şarkınız nedir bilemiyorum ama bizim favori şarkımız ’ Daha dün annemizin kollarında yaşarken ’ çocuk şarkısının melodisiyle yapılmış olan ’Doma doma domates ’ şarkısıdır.
Ha bir de başka anne ve babalar ’ Kırmızı Balık ’ şarkısını çoktan ezberlediler ama bizim evde o şarkıya da rağbet yoktur. Bizim evde top on listesinin başında ’Erik Dalı ’ geliyor.
Neden mi bahsediyorum?
Bir iki sene önce bir kız torunum olan Elif Nur’dan bahsederken bu sefer de Oğlumdan torunum olan Lina’dan ve onun sevdiği şarkılardan bahsediyorum
Lina henüz 11 aylık bir bebek. Bebekler de normal olarak ’Dandini dandini dastana ’ ile uyur, yemek yerken de sessiz bir ortamda efendi efendi yemeklerini yerler. Ama bizimki öyle değil. Uyumak için hiç bir müziğe ihtiyaç duymaz. Uykusu gelmişse yatağına girer girmez uyur. Lakin söz konusu yemek olunca iş değişir
Evet..Dediğim gibi favori türkümüz ’Erik Dalı ’
Top on listesinin ikinci sırasında Aşık Mahsuni’den bir türkü var:
Uzakta bir davul çalar
Tokmağı tozundan beter oy oy
Öyle bir zamana geldik
Anası kızından beter
Vicdanında ar kalmamış
Utanır damar kalmamış
Ha babam ha ha. De babam de de.
11 Aylık bebek bu türküden ne anlar? Vallahi bilmiyorum ama top on listesinin 3. Türküsü olan ’ Lingo Lingo Şişeler’ türküsü de dahil bu türküleri duyduğu anda mama sandalyesinde popo sallamaya, ellerini şap şap birbirine vurmaya başlıyor ve bu arada Allah ne verdiyse götürüyor.
Top on listesinin 4. Sırasında ’ Doma doma domates ’ var. ( Bazen birinci sıraya bu şarkının geldiği de olur ) Artık ben bile ’ Daha dün annemiz’ i unutmuşum da yatarken bile ’ Doma doma domates ’ diye sayıklıyormuşum. Demek ki beni en çok etkileyen o olmuş.
Sonra?
Sonra Barış Manço’dan ’Arkadaşım eşşek ’ tabii ki çizgi filmli olanı
Sonra?
Sonra Niloya...
Tüm şarkıları ezberledim artık.
Diğer şarkılar neyse de ’ Doma doma domates’ aslında benim için bir ağıttır. Neden mi?
Aklıma bir fıkrayı getirir de ondan. Fıkranın domatesle pek ilgisi yoktur. Üstelik de komik bir fıkradır. O halde niçin ağıt olsun ki?
Onu da izah edeceğim. Önce fıkra:
Devlet bir gün geniş ve boş bir araziye göz kulak olsun diye bir gece bekçiliği kadrosu ihdas eder ve 700 Tl maaşla bir gece bekçisi tutar. İyi de talimatlar olmadan bekçi nasıl iş yapacak ?
Derhal bir planlama birimi kurulur ve 2000 Tl maaşla iki eleman alınır.
İyi de bu işleri kim denetleyecek? Derhal 2500 Tl maaşla iki de denetmen alınır.
Peki bu kadar personelin maaşları nasıl hesaplanıp ödenecek? Hemen 3000 Tl maaşla bir mali müşavir, bir istatikçi bir de katip işe alınır.
Peki bu kadar çalışandan kim sorumlu olacak?
7000 Tl maaşla bir müdür, 4500 Tl maaşla iki de müdür yardımcısı alınır.
Sonra ülkede ekonomik kriz başgösterir ve tasarruf tedbirleri gereğince gece bekçisi işten çıkartılır.
Domatesle alakası ne bu fıkranın?
2002-2006 Yılları arasında sadece dört sene de olsa Muğla’nın Fethiye ilçesinde sera domatesçiliği yaptık ailece.
Domatesi en pahalı sattığımız dönemlerde bile hale kilosunu 250 Kuruştan verdik. ( Bu en pahalısı. En ucuzunu düşünün artık ) Öyle zaman geldi ki kasasını 50 kuruşa salça fabrikalarına satmaya çalıştık dönüp de bakan olmadı. Yine öyle zaman oldu ki İstanbul’a göndermek istedik domatesi lakin nakliye masrafı bizim halden alacağımız paranın bir kaç katı olduğu için göndermedik, elimizde kaldı ürünümüz.
Evet, yazın artı 80 dereceyi bulan naylon seralarda pişerken kışın ’ aman dona kaptırmayalım mahsulü ’ diye sabahlara kadar seralarda soba yakıp bekçilik yaptık soğuklarda. Velhasılıkelam ceremeyi çeken hep biz üreticiler olduk.
Şimdi o elli kuruşa satamadığımız domatesi 5 Liraya satmış pazarcının biri ve belediye ensesine binmiş ’Sen 70 kuruşa aldığın domatesi nasıl 5 liraya satarsın?’ diye.
Yukarıdaki fıkra o yüzden aklıma geldi.
Pazarcı Naaah 70 Kuruşa alıyor o domatesi? Hal komisyoncuları insana 70 Kuruşa domates satar mı hiç? Mümkün mü? Benden zaten elli kuruşa alıyor. Üstüne nakliye de ekleyecek ve 70 Kuruşa satacak? Akıl mantık alıyor mu?
Ama Pazarcının elindeki faturada alış fiyatı 70 Kuruş yazıyor?
Öyle yazacak elbette. Öyle yazmazsa Komisyoncu nasıl vergi kaçıracak? Öyle yazmazsa ve pazarcı kilosuna 3-3.5 Lira verdiği domatesi ’ 70 Kuruşa aldım ’ demezse bir daha herhangi bir komisyoncudan ürün alabilir mi?
Neyse yine de de dua etmek lazım: Bizim belediyeler yarın bir gün üreticiye de ceza kesmesin diye. Nasılsa onlar da işi bildikleri halde kolayına kaçıyorlar. Asıl cezalandırılması gerekeni değil ellerinin altındakini cezalandırıyorlar...
Veee. Boş ver beee. Lina ile şarkıya devam.
Doma doma domates / Doma doma domates...
YORUMLAR
Birde o şarkının doma domaaaa doma domaa versiyonu vardır. Bizim favorimizde bu :) Allah bağışlasın torununuzu.
sami biberoğulları
Bu müziklere aşina olduğunuza göre sizde de var mutlaka minik bir ( veya bir kaç ) afacan? Allah bağışlasın
Selam ve sevgiler.