BİR ULU IRMAK AKIYOR
"Bir ulu ırmak akıyor,
İnsan eli ilk mağaraya ilk bizonu çizdiğinden beri.
Sonra bütün çaylar, yeni balıkları, yeni su otları, yeni tatlarıyla dökülüyor onuniçine.
ve kurumayan, uçsuz bucaksız akan bir o’dur."
Şairin bu mısralarıyla anlatmak istediği nedir? Buradan her insandan faklı yorum çıkması normaldir. Çünkü her insan etkilenimlerinin bütünüdür. Yani doğuştan itibaren insanı belirleyen faktörler vardır ve insanın karakterini belirleyen kendi iç çelişkileri vardır elbette. Burada ben kendi yorumumu getirmek istiyorum:
İnsanoğlunun mağaraya ilk çizgileri kazıması nasıl ki, bugüne kadar gelebilmiş ve günümüz insanı tarafından yorumlanmış. İnsanın bu eğilimi geleceğe ve hatta sonsuza kadar uzanacaktır. Bu süreç içinde bir takım izler bırakacaktır. Bunu hiçbir şey önleyemez.
Bu belki geçmişten geleceğe bir uzanımdır. İlk insanın çizgileri o günün ihtiyaçlarından kaynaklanıyordu. İnsan hayatı boyunca bir takım faaliyetlerde bulundu, üretim yaptı. İlk kez bir toprak parçasını çevirip, burası benim deyip ekip biçmeye başladı. O zamanın koşullarıyla çelişkiye düştü. O toprak parçasını korumaya çalışırken savaş aletleri de üretti. Yüksek duvarlar inşa etti.Savaşlar devam etti . Sonuçta insan boş durmadı. Gelecek için birşeyler üretti; bu belki sanat, belki kullanım araçları ya da tüketim maddeleriydi.
Yine insan tarihini üzerinde bugüne taşıdığı dünyayı bir yandan kirletirken, sorumsuzca sömürürken bir yandan da bunun sakıncalarını görüyor ve önlemeye çalışıyor. Kaynaklarının azaldığını görüyor. Yeni kaynaklar bulmaya çalışıyor. Başka dünyalar arıyor -uzay araştırmaları yapıyor- tarihini ve birikimini taşımak için.
Ve insanın tüm doğrularının ve tüm yanlışlarının dökümü yapılıyor, tek tek yazılıyor. Evet, insanın bu süreçte atalarının ilk mağaraya çizdiği çizgilerden bugüne gelen bir de yazın hayatı var. İnsan bir yandan yanlışlarının yüzüne vurulmaması için yasaklar koyuyor, bir yanı da evrensel doğruları inatla savunuyor, herşeye rağmen doğruları savunuyor. Unutmamak gerekir ki, herşey karşıtı olduğu sürece vardır. Karşılıklı çekişme gelişmenin kaynağıdır. Kötü olmasaydı iyinin değeri anlaşılmazdı diye düşünüyorum.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.