- 944 Okunma
- 1 Yorum
- 1 Beğeni
Türk Dil Kurultayı
DİL KURULTAYI ve ATATÜRK
.
26 Eylül 1932- 26 Eylül 2018
1.Türk Dil Kurultayı 86.yılı
“Ülkesini, yüksek bağımsızlığını korumasını bilen Türk milleti;
dilini de yabancı diller boyunduruğundan kurtarmalıdır….*Atatürk
.
Ulus olmanın ön koşuludur dil birliği.
Atatürk bu idealle, kurtuluş savaşı zaferinden sonra “dil ve tarih” konularına ağırlık vermiş, bu iki kurumun devrimlerin temeli olacağını belirterek, “Türk Dil Kurumu ve Türk Tarih Kurumunu” oluşturmuş, 1932 yılında 1. Dil Kurultayını toplamış.
Cumhuriyetin ilk yıllarına halkın okuma yazma bilen sayısı %10 iken, başlatılan “eğitim seferberliği, okuma yazma kursları ve mahalle mektepleri” ile bu oran kısa sürede yükselmiş,
Halkın anlamadığı “Osmanlıca” Türkçeye evrilmiş, ulusal bilinç oluşmaya, Türk dilini geliştirmeye, yeni Türkçe sözcükler üretilmeye ve konuşulmaya hız verilmiş, özen gösterilmiştir.
Dil düşünceyi, düşünce de dili yaratır ve geliştirir.
Dil ile birlikte gelişen düşünce teknolojiyi yaratır, bilimselliğe geçişi sağlar.
Dilini yozlaştıran toplumlar, uluslar yok olmaya, dili gelişmiş ülkelerin egemenli altına girmesi de kaçınılmaz olur.
Son yıllarda güzel dilimiz iç güçlerin kasıtlı, planlı saldırıları ile hızla yozlaşmaktadır.
Dilin bozulmasına, düşünce üretmemesine neden olanların da iktidar sahipleri olmaları dikkat çekmektedir.
Öğretim kurumlarında, akademisyenler ve yönetim kadrolarında başlayan Arapça kelimeler sözler ve kavramlar kullanma eylimi ve özentisi dilimizi yozlaştırmada en etkili nedenler olmaktadır. Basın ve Yayın organları da bu işe oldukça hevesli görünmekteler.
İmam hatip ders programları, kuran kursları, cami vaazları Arapça ve Farsça kelime, cümle, söz ve ifadelerle yapıldığından, Türkçemiz istila altındadır. Ulusal birliğin sağlanması da olanaksızlaşmaktadır.
Dili üstün tutan uluslar, dünyanın gelişmiş, müreffeh ve saygın ulusları olurken, diline karşı hoyrat, duyarsız ve yozlaştıran uluslar savaşlarla, açlıklarla, hastalık ve yoksulluklara mahkum oluyorlar.
Unutmayalım ki, dil düşünceyi, düşünce bilimi, bilim teknolojiyi ve ulusal birliği sağlar.
KUTLU OLSUN
.
*muzaffer yıldırım
YORUMLAR
Ünlü filozof Konfüçyüs : “Bana eksiksiz bir dil ver sana büyük bir millet yaratayım” sözüyle dilin
toplumu bir arada tutan, o millete özellikleri katan bir milli değer olduğuna değinir..
Divan-ı Lügat'it Türk'ün Türk toplumundan sekiz yüzyıl saklanarak Osmanlıcanın egemen kılınmasıyla Arapça'nın devlet dili, Frasçanın da sanat dili sayılmasıyla başlayan bu yanlış... ne yazık ki günümüzde de sürmektedir. Çünkü hâlâ ümmet mi millet mi tartışması yapılmaktadır...
Ünlü Divan Tassavvufçumuz Mevlana da Türk beyinin oğlu olmasına rağmen Şems Tebrizi'nin etkisiyle tüm eserlerini Farsça vermiştir. kendi şairimizi çeviri yaparak okumak 13. yuüzyılda başlamıştır. O dönemin 'aydınları' da bunda bir sakınca görmemiş ki hiç seslerini çıkarmamışlardır...
'Günümüz aydınları'nın da farklı davranmasını beklemek tarihsel geçmişimize ters düşer... Büyük Kurtarıcımız Atatürk'ün başlattığı ve kendi kişisel çabasıyla da desteklediği dil atağı özellikle son yıllarda ne yazık ki bilinç bir tırpanamaya tabii tutulmaktadır...
Türk Dil Kurulyatlarının hakkıyla ve şölen gibi yapılacağı nice yıldönümlerine ulaşmak dileğiyle... bu güzel ve uyandırıcı paylaşımınız için çok teşekkür ederim...
Saygılarımla....