- 904 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Engelli Sağlıklı İletişim Kurmayı Öğrenmeli
ENGELLİ SAĞLIKLI İLETİŞİM KURMALI
Değerli engelli dostum,
Hep deriz “hayata 1-0 geriden başladık” diye. Daha doğrusu ben öyle düşünmem de öyle düşünende vardır. Sadece “biz hayata daha çok çalışmak ve okumak ve hayatı anlamak yaşamak için geldik” diye düşünürüm. Bu mektubumda bunun sebeplerini anlatacağım.
Değerli Kardeşim,
İletişim her kişi için önemli ama engelli için daha önemli bence. Ben bile bunun önemini yaş kemale erdikten sonra anladım da hem kendim uygulamaya hem de çevreme anlatmaya çalışıyorum. Uyguladıklarım da çok verimli olmaya başladı. Okuyana da faydalı olur.
Değerli dostum,
Doğru insanlarla, doğru zamanda ve doğru bir tarzda iletişim her zaman insana faydalı olur. Ama bu doğruları iyi öğrenmek ve uygulamak lazım.
Değerli ve çok özel insan,
Ben engellileri ve engellilere katıksız ve karşılıksız sevgi ile seven, onlara Allah rızası için yardım eden engellilerin hayat standartlarını geliştirmek için çaba harcayan insanları çok özel insanlar olarak görürüm. O insanları insanlar anlamasa da Yaratıcı anlar ve sever. O yüzden bazen çok özel insanlar diye bahsedeceğim engellileri seven insanlardan ve engellilerden.
Çok kıymetli Kardeşim,
Çok insan yeni insanlar tanımaktan çekinir. Bu özgüven noksanlığıdır. İnsanlar bunu kabul etmese de özgüven toplumumuzun en büyük sorunudur. Yazarlar ve iş adamlarının sporcuların anılarında görmekteyiz. Başarılı olmak özgüven verir insana tabii ki. Bir insandan açıkça kötülük görmediğimiz müddetçe ve Onun bunun dedikodusu ile insanları tanımamak lazım. İnsanları iyi tanımak ve gerektiği kadar, değeri kadar hak ettiği kadar değer vermek güzel ve kaliteli iletişimin bence en önemli ayağıdır.
Değerli kardeşim,
Bazen değer vermemiz gereken insana değer veremeyiz. Mesela kitap okumayı sevmeyen ve önemini anlamayan insan yazarlara gereken değeri veremez. Ya da sıradan insan mesela tasavvuf sohbetinden yeterince faydalanamaz. Güzel şey anlatıldığı zaman sıkılır. İnsan anlamadığını genellikle sevmez veya önyargılı yaklaşır. Bu da onun zararlı çıkmasını sağlar. Bazen de insanlara zenginlikleri var, mevki sahibi diyerek değer verir gibi görünerek değer verenler onlar zenginliklerini ve mevkilerini kaybedince yolda görse tanımazlıktan gelirler. İkisi de iyi iletişime engel olur. İnsana insan olduğu için değer vermek en iyisi. Ama bunu her kişi değil er kişi anlar değil mi ama. Engelli insan da bu er kişilerden olmaya gayret etmeli tabii. Dengeli, insana değer veren iletişim her zaman verimli olandır.
Değerli Kardeşim,
Tarih okumayı severim. Tarihte insanların nasıl başarıyı yakaladıkları konusunda kitaplar okurum. Görüyorum ki her kötülük ve savaşların sebebi iletişimsizlik ve insanın kendini değersiz görmesi ve geçmişe bağlı kalması bazen atalarını fazla değerli ve yanlışsız görmesi, bazen de gereğinden fazla önyargı ile onlara bağlı kalmasından. Meal ve siyer okuduğumuz zaman tarihsel derinlikleri daha anlamaya başlıyor insan. Ama hakikaten gerektiği gibi anladığımız zaman. Okumayı sırf “Okuyor” desinler diye değil, anlamak, anladığımız zaman da anladıklarımızın günümüz olaylarına rehberlik etsin yaşantımıza ne gibi artı değerler katsın diye okumak lazım. Çoğu genç gibi “Puanım tuttu, tarih okuyayım da bir diplomam olsun” diye tarih okumak insana fayda sağlamaz. Tarih ibret alınmak ve tarihte yapılan hataları bugünde ve gelecekte başımıza gelirse yapmamak için hayatı verimli yaşamak için okunursa faydalı olur.
Değerli Kardeşim,
Yeni İnsanları iyi tanımak ve anlamak yanında, mevcut arkadaşlıklarımızı da daha verimli hale getirmek ve dedikodudan uzak insanları anlamaya, daha çok sevmeye, onlara faydalı olmaya, onlarında bizi anlaması gerçek manada sevmesi için gayret etmeye bakmalıyız. Bunu başaramazsak ya da karşımızdaki insan bizi anlamamak ve yardımcı olmamakta ısrar ederse veya kendi düşüncesini zorla kabul ettirmeye bakarsa, o zaman iletişimi tamamen kesmesek bile azaltmak, gerektiği kadar tutmak, hiç olmazsa selamı sabahı kesmemek, bayramlarda özel günlerde devam ettirmek en iyisi. Bize faydalı olana yönelmek lazım.
Değerli Kardeşim,
Olaylara olumlu bakmaya çalışmak, olumlu düşünmeyi öğrenmek bazen hastalıkların ve psikolojik sorunların üstesinden gelmemizi sağlar. Mesela bir insana kinlenirsek, Onun bunun dedikodusuna inanarak Ona cephe alırsak o zaman Onun bizim lehimize olan çabasını bile en aleyhimize çaba olarak görürüz. Ne yazık ki çoğu insan hatasını anladığı halde gururla özür dilemez de kendisini hakikaten seven insanı yanlış iletişim sonucunda kendisinden uzaklaştırır. Ben buna çok şahit oldum.
Değerli dostum,
“Özür dilerim” ve “Teşekkür ederim” iki kelime olan ama bunu gerektiği yerde gerektiği kadar ve yerinde kullanırsak kırgınlıkları sevgiye, düşmanlıkları dostluklara dönüştürür. Ama bunu çok engelli insanın yapmadıklarını, hata yaptıkları zaman özür dilemeden yollarına devam etmek istediklerini ve bunun da onlara güzel dostlukları anlamadıkları için o dostlukları kaybettiklerine şahit oldum. Kaliteli iletişim için göz kulak, dil falan gerekmiyor. Bunun için iyi niyet yani sağlam kalple sevmek sağlam beyinle düşünmek ve insanları anlamak gerek. Yani “özür dileme engelli” ve “teşekkür edememe engelli “ olmak önemli
Değerli dostum,
Bizi anlayan seven ve sohbetinden bilgisinden faydalandığımız insanları sık sık ziyaret etmek engelliye fayda sağlar. Ne yazık ki günümüzde insanların büyük çoğunluğu kendini en değerli ve en akıllı en önemli şahıs gördüğünden herkesin kendini ziyaret etmesini bekler de “ Beni niye ziyaret eden yok” diye kendine sormaz. Engelli insanlar da kendini seven, değer veren insanları ziyaret ederek bilgi sahibi olmaya ve iletişimini güçlendirmek için iletişimde iyi insanlarla sohbet etmesi faydalı olur. Bunun için de biraz düşünmek ve çevremizde kimin iletişimi sağlam, kim bize faydalı bilgiler veriyor onu iyi anlamak lazım.Biraz iyi gözlem yaptığımız zaman çevremizde böyle insanlardan çok olmasa da var olduğunu görürüz.
Değerli dostum,
Mektubumuzun sonuna gelmişken Günün duasına geçelim istersen.
“Allah’ım, sen engellileri neden böyle yarattığını bizden daha iyi bilen insansın. Sen bize şah damarımızdan daha yakın, bizi bizden daha çok seven, bizi bizden daha çok anlayan, bizim iyi olmamız ve mutlu olmamız için evrende her şeyi insanın emrine veren sensin. Bizi iletişimi güçlü, bize faydalı bilgiler veren, bizi seven, dedikodudan uzak, hatasını anlayınca da özür dileyen bizden fayda gördüğü zaman teşekkür eden, bize kendi görüşü ile bakan ve anlayan dostlar yolla. Bizi bizden, nefsimizden, şeytanın şerrinden, kötü niyetli arkadaştan koru..Amin . “
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.