- 425 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
7. Sivas Kitap Fuarında Bir Gün
7. SİVAS KİTAP FUARINDA BİR GÜN
Her sene geleneksel hale getirdiğimiz Sivas Kitap Fuarı gezisini bu sene, fuarın 6. Günü olan 8. Eylül.2018 Cumartesi günü gerçekleştirdik.
Bu yıl 7. Kere düzenlenen 3-9 Eylül.2018 tarihleri arasında geçen fuarın eski canlılığını kaybettiğini gözlemledik. Fuarın onur konuğu ünlü yazar Alev Alatlı idi. Yayıncı arkadaşlara sorduğumuzda onlarda aynı fikirde olduklarını söylediler ve geçen sene Tokat’ta yapılan kitap fuarını ve verimliliğini unutamadıklarını bir kere daha vurgulayarak “ Siz bir kere daha gündeme getirin. “ Geçen seneki Tokat kitap fuarından yayıncılar olarak çok memnun kaldık, bu sene istenirse daha geniş ve geçen seneki Belediyenin kitap hediye etme, öğretmenlere hediye çeki armağanı, öğrencilerin fuara getirilmesinin, yazarların okullarda konuşmalar yapmasının çok faydalı ve verimli olacağına inanıyoruz” dediler. Her gittiğimiz fuarda buna benzer şeyleri duymak bize mutluluk verdi. Bir fuar Tokat’ı böyle tanıtmış. Tokat’ı tanıtmak istiyorsak bence fuarı her sene genişleterek tüm ilçelere yaymak. İlçe Kaymakam Ve Belediyelerin desteği ile. Bakarsınız Tokat Kitap fuarına gelecek olan ünlü yazarlar ilerde hikayelerinde romanlarında yazılarında Tokat’ı daha çok yazarak Tokat’ın “edebi tanıtım” ını sağlarlar. Tokat’ın tanıtımı bence kitap fuarında ve kitap fuarının genişletilmesinde yatıyor.
Geçen senekilerin aksine fuara sabah erkenden değil de öğle vakti gittik. Çünkü sabahtan öğlene kadar millet uykuda kalıyorlar genelde . Cumartesi tatil günü olanlar. Biz de boşuna erken gitmiş oluyoruz.
Öğle olmasına rağmen daha önce randevulaştığımız arkadaş ve dostların her zamanki gibi “işi olduğu” bahanesine gene muhatap olduk. “İş her işin başıdır” diyerek mazeretlerini kabul ettik.” işi olanın işine engel olmak” istemedik yani. Akşam iş çıkışı geleceklerini söyleyenlerde ne yazık ki aramadılar ve mesajlarımıza da cevap vermediler. Sanırım insanlarımız bahane üretmekte bile sıkıntı çekiyorlar. Cevap vermemek daha mantıklı geliyor onlara. Biz de “selam” diyor geçiyoruz.
Otogardan fuar alanı kadar geze gez eğitmeye başladık. Yakın mesafelerde yürümek hem sağlık, hem de gözlem yapmak açısından faydalı. Otogar yanında yeşillikler içindeki Demiryol-İş sitesinden geçerek sokaklardan Ulu Camiye çıktık. Otogardan Ulu Camiye kadar olan sokaklar ve eski evler ile dolu geleneksel Türk mahalle kültürünün yaşandığı yerler. Sokaklarda marketler sık sık rastladığımız dükkanlar. Pideciler, esnaf lokantaları. Gözlemlemek insana zevk veriyor. Yazılara ve hikayelere malzeme oluyor.
Fuar alanına geldiğimizde işitme engelli dostlar İlhan, Tolga’ya rastlıyoruz ve oturarak Beyoğlu Kafede çay içiyoruz. İkisi de samimi olarak bizi kucaklayarak sevgilerini belirtiyorlar. Sonra Belediye Selçuklu Tesislerine geçerek Erdal Koç isimli işitme engelli arkadaşımızla sohbet ediyoruz . Erdal Koç, Belediye Halkla İlişkilerde çalışan arkadaş, Belediyenin kalem ve bloknotlarından getirerek bize “ bizimle alakalı anılarını yaz ağabey” der gibi hediye ediyor. Teşekkür ediyor ve ikramları olan çay simit ve suya teşekkür ediyoruz. Erdal Kardeşimizdeki içten samimi kardeşliği ve cömertliğini takdir ediyoruz. İşini ve ailesi ile arkadaşlarını seven Erdal Kardeşimiz ile insanların kişisel gelişimine önem vermemesinin onlara neler kaybettirdiği konusunda, kitap okumamanın insana neler kaybettirdiği, başarılı engelliler ve insanların okuyarak nelerde başarılı olduğunu konuşuyoruz.
Sonrasında ana caddede geziye çıkıyoruz. Mehmet Kömsöken, Erdal Koç ve ismini unuttuğum bir arkadaş ile. Büyük Otel önünde Sivasspor’un otobüsü var. Takım otobüse biniyor. Teknik Direktör Samet Aybaba ile Sivaslı gençler selfie çekiyorlar. Yanlarından selam vererek geçiyoruz.
Fuar alanına geldiğimizde Pelin Çift hayranlarının ,imza alanını doldurarak imza için uzun kuyruklar oluşturduklarını görüyoruz. Bir yayıncı arkadaş “ Herkes selfie çekiniyor, kitap imzalatıyor ama okuyan fazla yok galiba, kitap imzalatmak da şova döndü” diyor.
Ünlü olmayan bir çok yazarın kitapları elden ele dolaşarak çok kişi tarafından okunurken, ünlü olan yazarların kitaplarının imzalatılarak okunmaması da ülkemizin okuruna has bir tercih işte. Amacı okurla faydalı bilgi sunmak olan yazarlar sanırım bu konuda okuruna faydalı olmanın mutluluğunu yaşıyorlardır. Konserlerde yaşanan sanatçı ile selfie çekinme kitap fuarı alanlarına da yansımış.
Akis kitap standında bizim kitaplarımız da vardı. Aslen Şenyurt’lu olan, Hasanbaba köyünün eniştesi Akis kitap standı sorumlusu İsmail Zengin ile kitaplar ve fuarlar konusunda uzunca sohbet ettik. “Memleketim Tokat’a kitap fuarı geçen sene çok güzel yapıldı. Bir Tokatlı olarak gurur duyduk. Yayıncılar çok memnun kaldılar ve gelen yazarlar da gerçekten mutlu oldular Tokat’ı tanımaktan. Fuar Tokat’ın tanıtımına çok katkı sağladı. Bu sene de mutlaka daha geniş çerçevede yapılmalı bence ” dedi. İsmail beye gerçekten hak verdik. Tokat kitap fuarını da her yerde soruyorlar. “Ne zaman yapılacak” diye. Biz de merakla bekliyoruz resmi ağızlardan . Her sene geleneksel hale gelirde biz de bu yazı gibi “7. Tokat kitap fuarı muhteşemdi” yazalım. Bu hayal değil herhalde.
Stantlarda kitap çoktu. Kaliteli kitaplarda vardı. Kalitesi olmayan çalakalem kitaplarda. Her çok satan kaliteli olmadığı gibi, her az satan da kalitesiz değildi. Herkes ilgi alanına sevdiği ve merak ettiği yazarlara kendi okur kalitesi oranında değer veriyordu yani.
Kangal’lı ilahiyatçı ve yazar İsmail Mutlu , 100 e yakın dini konularda kitap yazan insan. İnternette sohbet ettiğimiz İsmail Mutlu abimizle yüz yüze sohbet ettik. “Tek yastıkta bir ömür” kitabını imzalattık. Bizi samimiyetle misafir ederek çay ikram etti. Oğlu Bilal da yıllardır fuarlarda Bilal Sami Gökdemir’in kitaplarını satıyor.
Diriliş ve Çağaloğlu standında daha önce Röportaj yaptığımız Sivaslı genç şair Emre Korkut’un şiir kitabı “ virgülden sonra” kitabını Siyami Boylu hediye etti. Siyami bey bana ve yanımdaki işitme engelli arkadaşlara da kitaplar verdi. Fuarlarda bize kitap hediye edenler” Siz kitapların dilinden anlıyorsunuz, Kitapları okuyarak olumlu olumsuz yorumlar ile bize yol gösteriyorsunuz. Bu yüzden size kitap hediye ediyoruz” diyorlar. Bizde bize hediye edilen kitapları okuyarak görüşlerimizi tarafsız olarak anlatmaya bakıyoruz”
Beyoğlu Kafe’ye geçerek Sivas İşitme Engelliler Spor Kulübü ve Derneği Başkanı Mustafa Epik ile sohbet ettik. İşitme Engelliler Kulübü bu sene İşitme Engeliler 1 liginde mücadele edecek. Gençlik ve Spor Bakan Yardımcısı Asrın Güreşçisi Hamza Yerlikaya’nın desteği ile zorlukları aşacaklarına ve 1 ligde de başarılı olacaklarına inanıyorlar. Bizde onlara inanarak manevi desteklerimizi her zaman göstereceğimizi söyledik.
İşitme Engelliler lisesinin açılmasını çok istediklerini söylediler işitme engelliler. Bu konuda Valinin kendilerini çok desteklediğini vurguladılar. Ama çalışmaların yavaş gitmesinden şikayetçiler. Öğrenci azlığından dolayı açılmasına pek sıcak bakmayan Milli Eğitime “Zamanla öğrenci sayısı da artar” diyorlar. İşitme Engeli Lisesi acıması demek, Sivas İşitme Engelliler Spor kulübüne de futbolcu temin edilmesi demek. Eğitim ve sporun iç içe işitme engellilerin gelişmesi demek. Öğretmenlerde kaliteli ve işini seven olursa İşitme engellilerin daha çok gelişmesi ve ilerlemesini sağlar okumayı seven öğretmenlerde okumayı seven öğrenci yetiştirir.
Sivas Kitap Fuarının okulların açık olduğu zaman dışında yapılması ve öğrencilere yeterince duyuru yapılmaması sonucunda sönük geçtiğini düşünüyorum. Bana sönük gelen fuar başkalarına güzel de gelebilir. Faydalı ve güzel kitapların internetten araştırılarak fuara öyle gelinmesi okurun kararsız tutumunu değiştirebilir.4 Eylül tarihine denk gelmesi de Sivas Kongresine verilen öneme atıf yapıyor. Cumhuriyetin temeli Sivas’ta atıldı. Bu temeli atanların torunları da çok okuyarak Sivas ve Türkiye’yi ileri taşıyacak demek istiyorlar.
Fuarda, Sivas’ta günlük yazılar yazan Dr.. Berat Demirci’nin Çağaloğlu Diriliş Standında imza gününe gelen Sivas Valisi Davut Gül’e rastlayınca Ölümünün 15. Yılında “Recep Yazıcoğlu’ nun liderlik sırları” kitabımızı hediye etmekten memnunluk duyarak hatıra fotoğrafı çekindik. Okuma yazmayı sevdirmeyi ta kaymakamlık günlerinden beri çaba harcayan ve kızlarını okula gönderenlere altın hediye eden Davut Gül’ün çabalarını Yavuz Donat Köşesinden Sabah gazetesinde de okumuştuk. Kendisini takdir etmiştik. Vali beyle oturup sohbet etme imkanı bulamadık. Önceki Sivas Valilerine de Recep Yazıcıoğlu kitabımızı hediye etmiştik. Dileğimiz bu kitabı Valiyi sevenlerin alarak kaymakam ve vali olmak isteyen gençlere ve yakınlara hediye etmeleri.
Biz orada iken Sivas’ta Üniversite okuduğunu söyleyen Recep Yazıcıoğlu’nun köylüsü olduğunu anlatan sarışın bir genç ile sohbet ettik ama kitabı almadı. Hayret ettim. Bizde galiba sevgiler lafta kalıyor. Sevdiğimizi söylediğimiz kişileri anlatan kitapları alıp okumuyoruz. Bayramda çok dindar geçinen bir uzak akrabamıza “siyer” ve “meal” okuyup okumadığını sorduğumda sırıtarak okumadığını söylemişti. Ben hayret etmiş ve ondan soğumuştum. Sevgimizi ilk emir “oku” yu düşünerek meal ve siyer okuyarak ve çevremize de hediye ederek göstermeye çalışsak “oku” yu emreden umarım bundan çok mutlu olacaktır. Ama okumadıkları gibi okuyanla da alay eden toplumda insanlardan fazla beklentide de olmamak lazım. Okumak, okuyanı sevmek, kitap alıp hediye etmek her kişinin değil er kişinin işi. Var mı öyle erler beri gelsin beyler! Bu zamanda gerçek er olmak her kişiye naip olmuyor.
Fuarda HER Sene olduğu gibi kurumların da standı vardı. Sivas Belediyesi , Cumhuriyet Üniversitesi gibi. Yayınlarını ücretsiz ya da ücretli dağıtıyorlardı. Sivas Belediyesi Standında “Sözşehri” diye bir dergi dağıtıyorlardı. Sivas etkin Anadolu Kadınları Derneği Başkanı Emine Birnur Karaca önsözü ile Derneğin yayın organı olduğu anlaşılan dergi 11. Sayısınız Ekim-Aralık.2018 olarak çıkarmış.Kaliteli kağıda basılmış olan derginin konuları ise şunlar: “Ben Hayatta Önce Babama Güvendim Semra Kıralık, “ Sivas Belediye Başkanı Sami Aydın ile röportaj, “En Hakiki Mürşid: Güven, Yard.Doç. Ahmet Dağ, Sivas Gökmedrese ve Benzerleri, Müjgan Üçer, Recep Toparlı ile Röportaj, Efsunlu nesi, Haydar Mermer, Eylülü sevdiren Adam Mustafa Kutlu. 11. Sayının dosya konusu ise Güven . Sivas’ta üstelik kadınlar tarafından böyle güzel derginin yayınlanması bizi hakikaten şaşırttı. Tokat’ta bir zamanlar çıkan Heeri Life Dergisini hatırladık. Kadının hayatta daha çok söz sahibi olması gerektiğine daha çok inandık. Kadın kendini böyle dergiler ve yazılar yazarak, kitaplar yayınlayarak daha çok anlatmalı.
Fuarlarda hediye edilen kitapları okuyarak ya da biz kendimiz satın aldığımız kitapları okuyarak gelişim yolculuğumuza katkı sağlıyoruz. Beğendiğimiz kitapları okumak isteyen ev arkadaşlarımız , komşularımıza veya iş arkadaşlarımıza da okumaları için ödünç vererek ve okumalarını sağlamak , “okumak boş iş” diyen sözde Müslüman geçinenlere rağmen bize huzur ve mutluluk veriyor. Okumayıp da çay evlerinde dedikodu etmek sanki çok güzel ve verimli iş. “Danışan dağ aşmış danışmayan düz ovada şaşmış” misali ben de derim ki, “okuyan cehaleti aşmış, okumayan da cehaletten ne yapacağını şaşmış”
Kitap fuarları işte bu cehaleti aşmak, kitapları okumak için almak, hep bir adım ilerde olmak için var. Ünlü pop yazarlar ile selfie çekinmek için , şov yapmak için değil. Selfie çektiğin kitabı okusan faydalansan neyse ne. Yazar ile sanatçı ile veya spor adamı ile selfie çektirmek ne kazandırır insana. Biz kitap hediye ederken fotoğraf çektiriyoruz ama bu “kitap hediye etme kültürü” nün yaygınlaşması için.
Kitap Fuarları okur yazarın bir araya gelmesinin yanında , dostların da seneler sonra bir araya gelmesine vesile oluyor. İsmail Mutlu hocamızın sosyal medya kitap fuarı paylaşımlarından bunu da görüyoruz. Kitapların dostlukların pekişmesine de hayatımızı kolaylaştırmasında da ilk emri yerine getirmemizde de faydası bu. “Okumak boş iş” diyenler tabii ki bu kitap fuarlarındaki güzellikleri göremezler. Görmek de istemezler. Görenler hem bu dünyayı hem öbür dünyayı görenlerdir.
8. kitap Sivas kitap Fuarında buluşmayı dileyerek akşam 9 civarı Sivas’a veda ederek “Tilkinin dönüp dolaşıp geleceği yer Kürkçü dükkanıdır” misali Tokat’a döndük.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.