Kamyon radyosundan duyduğum o ses...
...
İnsanoğlu doğar,büyür,belli bir müddet yaşar ve ölür.Biz insanlar rahat bir hayat sürmek için küçüklükten itibaren planlı,düzenli çalışıp hayatın kurallarına uyarsak başarılı olur aksi halde ise başarısız olur dünyaya küs şekilde bir yaşam sürdürürüz.Her aile çocuğunun okuyup iyi bir iş sahibi olması için varını yoğunu çocukları için harcar.Arada sırada bunları yapmayan anne baba çıksa da istisnalar kaideyi bozmaz.Çünkü milyarlarca insanın yaşadığı bu dünyada bu anormalliklerin olması normal.Çünkü normal durum olsun ki anormallik belli olsun.Daha önceki bir yazıda her şeyin zıddı var demiştik.Gerçekten de öyle değil mi?
Tembel olsun ki çalışkan bilinsin,
Acı olsun ki tatlı bilinsin,
Sıcak olsun ki soğuk bilinsin,
...
Çocuğun okumasında aile ne kadar önemli ise öğrenim gördüğü okul, gezdiği arkadaşlar, yaşadığı ortam yani çevre de çoook önemli.Ders çalışacak kitaplar,kaynaklar unutulur mu canım.Sen çalışacaksın da neyle çalışacaksın.
Un olmadan hamur olur mu?
Su olmadan hamur olur mu?
Hamur olmadan ekmek olur mu?
Haydi oklava, tahta olmasın kabul ettik en kötü ihtimalle elle de açarız.
Ateş olmadan ekmek pişer mi?
İşte ekmeğin olması ekmeğin pişmesi için nasıl ki una,suya,hamura,ateşe ihtiyaç varsa okumak için de
İçinde olan isteğe,
Ders çalışacak kaynağa,
Ders anlatacak ders gösterecek birine,
İhtiyaç var...
...
Eğitim öğretime başladığım yer şimdiki Hassa Çardak Anadolu Lisesi olarak da bilinen Hassa Lisesi idi.Ortaokul ve lise bir binada olduğu için liseli ağabeylerle beraber okurduk.O zaman ortaokula şimdikinin 6.sınıfında başlar eğitim öğretime öyle devam eder üç yıl ortaokul ardından da üç yıl liseyi okurduk.Şimdiki gibi her gelene geç denmez çalışana geç derlerdi.
Öğrencilerin en çok zorluk çektiği alan ders kitapları idi.Ders kitaplarını bulmak kitapları satın almak büyük külfetti.Sağolsun ailelerimiz bulur, buluşturur ders kitaplarımızı alır kitapsız okula göndermezdi.
Bize de planlı programlı çalışmak düşerdi.Ders yönünden çok iyi bir öğrenci olmasam da kötü de değildim.Çünkü sınıflarda bir takdir iki üç tane de teşekkür belgesi alan öğrenci çıkardı.Her dönem olmasa da çok dönem teşekkür alan bir öğrenci idim.Demek ki biraz daha fazla çalışsam biraz daha çaba harcasam takdir alabilirdim.Öğrencilik zamanımızda en büyük eksiklik kaynak kitap eksikliği ve rehberlik idi.İnternet yoktu ki google amcaya sorgulayacak bilgi alacaktın.
...
Neyse davranış yönünden ders yönünden ortaokulu bitirip liseye geçtim. Lisede birinci sınıf zor derlerdi. Gerçekten de zordu.Ama disiplin yönünden okula diyecek yoktu.Okul müdürü Ali Yüce ve müdür yardımcısı Ömer Ülger en basit yaramazlığa müsaade etmez öğrencilerin olumsuz davranışını gördüğünde uyarır gerekirse öğrencilerin hiç istemediği şeyi verirdi.Ders öğretmenleri unutulur mu? Vefat edenlere Allah rahmet etsin yaşayanlara da Allah sağlıklı ve hayırlı ömür versin.
...
Zaman dediğin ne ki...Göz açıp kapama gibi çabuk geçer.Hayat koşturmadan ibaret olduğundan hayat çizgisinde koşar dururuz .Önemli olan bu çizgiden çıkmayıp sağa sola bakarak doğru şekilde yol almak
...
O zamanlar sayısal ne demek sözel ne demek eşit ağırlık ne demek diye sorduklarında bilmezdik.Bunların ne demek olduğunu hangi dersleri kapsadığını öğrendikten sonra sayısal dersleri sevdiğimden ve başarılı olacağıma inandığımdan dolayı lise ikinci sınıfta fen bölümünü seçtim.
...
Artık liseyi bitirmeye az kalmış üniversite sınavlarına da yaklaşmıştık. Peki;
Üniversite ne demek?
Hangi sınavlardan oluşur?
Hangi bölümler var?
Hangi soruları yapmalıyız?
Kaç net yaparsak hangi bölümü kazanırız?
En önemlisi de ne ile çalışacağım; üniversiteye çalışacak kaynak kitabın bile yok ki sen bunları düşünüyorsun.Bu soruların cevabını alabileceğin ne bir rehber öğretmen ne de çalışacağın ders kitabı,test kitapları var.
...
-Ne rehber öğretmeni kardeşim rehber öğretmen yoktu ki o zamanlar.
-Ders öğretmenlerine mi soraydın, dedin.
Okuduğumuz yıllarda öğretmenlerden çekinir şimdiki gibi yaklaşamaz soru soramazdık ki.Sevgili öğrenciler sizler bizlere göre her konuda çok şanslısınız.Lütfen bunların değerini bilin.
-Ne şansı mı?
Öğretmenler sizlerle arkadaş gibi,
Rehber öğretmeniniz var,
Her yer kaynak kitaplarla dolu,
En önemlisi koskoca google amcanız var,
Sor bakalım istediğin soruyu anında cevap vermiyor mu sana.Ama yerinde ve zamanında kullanarak bağımlısı olmadan.
...
İşte lise üç yani son sınıf bu yıl liseden mezun olacağım ama...
Aması ne?
Üniversite sınavını kazanıp üniversiteye gidebilecek miyim?
Karamsarlığa hiç gerek yok bir çaresin bulup üniversite sınavına hazırlanacak üzerine düşeni yapacaktın.Sınıftaki bir kaç arkadaşta üniversite telaşı başlamış kendi aralarında konuşuyorlardı.
-Ya ÖSS yi geçemezsem ikinci basamağa giremem.Bazıları da:
- Sen ÖSS yi birinci basamağı geçecek misin ki dediklerini duydum.
İyi de:
-ÖSS ne demek
-ÖYS ne demek
-Birinci basamak ne demek ,kaç puan alman gerek.
-İkinci basamak ne demek,kaç puan alman gerek. Akla takılan tüm bu soruların cevabını öğrenmem gerekti. Ama nasıl?
...
-Evet evet
-Öğreneceğim bir kişi var.
Hemen yakın komşumuz olan liseden mezun olmuş üniversite sınavına da hazırlanan üstelik dershaneye de giden Kadriye ablam var ya...Deli misin git ona sorsana, belki sana ders çalışacak kaynak kitap da verir.
-Ne duruyorsun?
Gençlerin şinanay deyip takıldığı Kadriye abla ile konuşmalıydım.Hem babasının hal hatırını sorar hem de üniversite sınavı ile ilgili aklıma takılan soruları sorardım.Okul çıkışı Kadriye ablam gile gittim.Merhaba hal hatır sorduktan sonra çayımızı içtik.
Aklıma takılan tüm soruları sordum.Daha iyi anlamam için bir derginin sınavla ilgili fasiküllerini bir de tüm dersleri içeren konu anlatımlı ÖSS kitabı verdi.Çok sevindim, çok teşekkür ettim kendine.
...
ÖSS ve ÖYS ile ilgili az çok bilgi edinmiştim.Bundan sonra planlı bir şekilde çalışıp önce ÖSS yi geçip sonra ÖYS de yüksek puan almaktı.Bu da planlı programlı çalışmaktan geçiyordu.Hemen kendime bir çalışma planı hazırladım.Okul çıkışı ÖSS konu anlatımlı kitaptan özet çıkararak çalışıyordum.Sınava yaklaştıkça her geçen çalışma isteğim ve kararlılığım artıyordu.
ÖSS:Öğrenci Seçme Sınavı adı altında yapılan Sözel, sayısal ve Eşit ağırlık olmak üzere üç puan türünde puanın hesaplandığı bu puanlara göre iki yıllık ön lisans programlarına yerleştirme yapılan ve sınavı geçti kazandı sayılmak için en az 105 puanın alındığı bir sınavdır.
ÖYS:Öğrenci Yerleştirme Sınavı adı altında dört yıllık fakültelere öğrenci yerleştirmek için yapılan bir sınavdır.
...
Çalışan insan zamanın nasıl geçtiğini bilmez daha çok zaman daha çok gün daha çok saat daha çok dakika verilmesini ister.Ama hiç de öyle değil, yeter ki zamanın eline bir düş... Yeter ki zamanı boş yere harca... Bir daha o zamanı göremez, bir daha o zamanı yaşayamaz, bir daha o zamanı parayla bile satın alamazsın.Onun için zamanın değerini bilmek, planlı programlı yaşamak gerek.Nakitle vaktin alınamadığını vakitle nakdin alındığını görürsün,yaşarsın...
...
Zaman durmadan akıp gider dedik ya...Hep ileriye doğru akar. Güzden sonra yaz bahardan sonra kış gelmez.Güzden sonra kış, kıştan sonra bahar, bahardan sonra da yaz gelir.
...
Bahar ile her yere güzellik gelmiş her tarafa mis gibi koku yayılmış masmavi gökler bizlere özgürlük, güven vermişti.Bu güven olduktan sonra her zorluk insana vız gelir.ÖSS sınavı yaklaştıkça içimdeki heyecan daha çok artıyor karamsarlık yok oluyor özgüven geliyordu.Sen yaparsın, sen başarırsın diye içimde bir çığlık kopuyordu.
...
Bu istekle bu güvenle ÖSS sınavına girdim.İyi de yaptım.İş sınav sonucunu beklemekte. Barajı geçeceğim kesin ama asıl olan kaç puan alacağın.
Evet; ÖSS sayısal 133 ikinci yerleştirmeye ÖYS ye girmeye hak kazandınız.Bu özgüveni bu çalışmayı bırakmadan günler uzun havalar sıcak olsa da ÖYS sınavında aynı başarıyı göstermeli iyi bir fakülteye gitmeliydim.
Yoksa yaşadığın bu yerde kalmak seni daha kötü yerlere çekecek ya kahve köşeleri çağıracak ya da sigara bağımlısı olacaktın.
...
İkinci basamak sınavı olan ÖYS ye de girdim.İyi bir puan aldım.Tercihleri yaptık ama sınav sonucunda herhangi bir dört yıllık fakülteye yerleşemediniz yazıyor.
...
Üzülmeye, karamsarlığa hiç gerek yok. Üzülürsen, karamsarlığa kapılırsan daha kötü yerler seni çeker.Ne olur bu kötü durumlara fırsat verme.
...
Artık lise bitti,boş gezmek yok.Aş için işe gerek var.Yaşadığımız yer olan Hatay Hassa ‘da hiçbir iş sahası yok.Maalesef her yer kahvehane dolu.İşi olmayan insan ne yapacak hele bir de kahveye gidiyorsa siz söyleyin.
Söylemenize gerek yok ben duyuyorum zaten.Evet evet onun bunun dedikodusu.Çok şükür bu kötü alışkanlıktan uzağım sevmem de ama çevremizde böyle insanlar çok.
-Eee sen de kulak asma canım.
-Zaten öyle yapıyorum.
...
Yaşadığımız yerde üzüm bağları çok olduğundan yaz mevsiminde üzümlerin olgunlaşma zamanı Temmuz Ağustos aylarında üzüm yevmiyesine giden çok kişi oluyor.Rahmetli babam da o zamanlar belediyede işçi olarak çalışıyordu.Belediyede çalışıyordu ama bir ay maaş varsa üç ay maaş yok.
-Eee o zaman ne yapacaksın.
-Yapacağın belli.
-Ailede çalışabilecek olan herkese çalışma görevi düşüyor.
İşte ben de anam ile üzüm yevmiyesine gider kazandığımız para ile aile bütçesine katkıda bulunmaya çalışırdık.Yaz mevsiminin o sıcak günlerinde sabah erkenden sabah namazından sonra kalkar üzüm kamyonları ile bağlara gider üzüm kasaları taşırdım.
...
Çalışmam, para kazanmam gerekti.Bu kazandığım paralar ile dershaneye gidemesem de üniversite sınavına hazırlık dergisi ve test kitapları alır üniversite sınavına tekrar daha çok azim ve hırsla çalışırım.Başka çaren var mı? Ya çalışacağın ya çalışacağın üçüncü şık yok.
...
Gelecek yıl burada kalmak çok zor olacak bana.Bir yandan kahvehaneye giden arkadaşların çağıracak,bir yandan gençlik yıllarında içinde seni her tarafa yönelten şeytan ve...
Buradan kurtulmak gerekti ama nasıl.
...
Ağustos ayının sonlarına doğru üzüm yevmiyesine gittiğimiz bir gün kamyonun gölgesinde boş olan üzüm kasalarının dolmasını beklerken kamyonun açık olan radyosundan hayatımın değişmesini Hassa’dan çıkmamı sağlayan o sesi duydum.
Mustafa Kemal Üniversitesi Rektörlüğünden duyurulur. Mustafa Kemal Üniversitesi Dörtyol Meslek Yüksekokulu Endüstriyel Elektronik ve Maine bölümlerine ön kayıtla öğrenci alınacaktır.Kayıt yaptırmak isteyenlerin ÖSS sonuç belgesi ile Mustafa Kemal Üniversitesi Rektörlüğüne başvurmaları rica olunur.Hemen sonraki gün Antakya’ya gidip gerekli evraklarla başvurumu yaptım.Sonuçların bir hafta sonra açıklanacağını söylediler.Başvuruyu yaptıktan sonra puanım ilk otuz kişinin içinde olduğu için okula kayıt hakkı kazandım.Eylül ayında gerekli evraklarla okula kayıt yaptırdım.
...
Artık doğduğum yerden ayrılma üniversiteye gitme vakti gelmişti.
...
..
Kamyondan duyduğum o ses ile yeni bir dünyaya yeni bir hayata üniversite hayatına yelken açtım.Önemli olan bu yeni hayatta boğulmadan kalmak daha ilerilere kulaç atmak.Öyle de oldu gittiğim o yerde başladığım üniversitede yeni kazanımlar elde edindim.İki yılın sonunda okulu başarı ile bölüm üçüncüsü ile tamamlayıp memleketime geldim.Yüksekokul diploma sayesinde bir yıl ücretli öğretmenlik yaptım hem de tekrar sınava hazırlandım demek ki öğretmenliği sevmiş olacağım ki yılın sonunda Hatay Eğitim fakültesine üçüncü sırada yerleştim.Aldığım puan bir çok eğitim fakültesini (Gazi,Buca,KTÜ,Selçuk Üniversitesi...)tutmasına rağmen memleketimdeki Hatay eğitim fakültesini 1.tercihe yazdım puan sıralamasında üçüncü olarak girmeye hak kazandım.
...
Basit gibi görülen bu olay hayatımın akışını değiştirdi.Yüksekokuldaki matematik öğretmeni sayesinde matematiği daha çok sevdim mezun olduktan sonra girdiğim üniversite sınavında 32 tane matematik sorusunu doğru yaptım ve ikinci üniversite olarak Hatay Eğitim Fakültesini kazandım.
...
Nereden nereye işte.Hayat bir hikayeden ibaret derlerdi de inanmazdım.Şimdi daha iyi anlıyorum. Hayat yaşanmışlıkların bir araya gelmesiyle meydana gelir üst üste birikir kimi zaman hikaye olur uzun olursa da romana dönüşür.Ama ben hayatımdaki kısa bir hikayeyi anlatmak kısa bir hikayeyi paylaşmak istedim.
Ne mutlu hayatı doya doya hikaye tadında yaşayanlara,
Ne mutlu hayattan zevk alanlara,
Ne mutlu hayattan geri kalmayanlara,
Ne mutlu hayata küsmeyenlere,
Ne mutlu hayatla barışık olanlara,
Sizler de hayatı doya doya yaşayın,
Sizler de hayattan zevk alın,
Sizler de hayattan geri kalmayın,
Sizler de hayata küsmeyin,
Sizler de hayatla barışık olun,
Hoşça kalın...
18.07.2018
Hasan Kaya
Eğitimci-Şair-Yazar
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.