- 2195 Okunma
- 17 Yorum
- 9 Beğeni
GÜVEN
Okuduğunuz yazı Günün Yazısı olarak seçilmiştir.
Çok zor kazanılan, hak edilen… ama yaşanılan olumsuzluklardan sonra bir seferde tüm değerini yitiren bir kavramdır… Tek kullanımlıktır…
Bazen tek taraflı bazen iki taraflı bir duygudur güven… Tarafların birbirlerini tanıdıklarını zannettikleri ölçüde birbirlerine hissettirdikleri içsel bir garanti.
Burada devreye insanları tanımak giriyor. Ne kadar mümkün acaba insanı tanımak?... Biz insanları tanımayı genellikle kendi değerlerimize göre yapmıyor muyuz?... O zaman evrensel olamayacak bir şeyde, nesnel olamayacak bir konuda yanılma payı her zaman yok mudur?...
Yanılma payı dediğimiz de bizim doğru gördüğümüz bir şeyin yanlış çıkması değildir her zaman… Bu, tersi durumlar için de geçerlidir…
Hatta bazen her iki taraf da bütün samimiyeti ve dürüstlüğü ile davranmış, buna rağmen tarafların algısı sonucunda güven zedelenmiş ya da yok olmuştur…
Kişinin karşısındakine güveniyle, öz güveni ve güvenilir olması arasında her zaman bir doğru orantı vardır… Kişi her konuda olduğu gibi bu konuda da kendisini yansıtır… Bilmeden, farkında olmadan… hâtta bazen tersini ısrarla savunduğu halde…
“İnsanın kendisine yapacağı en büyük fenalık, öz güvenini kaybetmesidir.” der Richard Benedici… Bunun nedenini bulup bir an önce gidermek, bu duygu yoksunluğundan kaynaklanacak öze dönük veya yansımayla büyüyecek her türlü hasarı önler…
Güven, salt duyguyla değil, aklın da desteğiyle verilen bir karardır… O nedenle duygusal birçok nitelikten çok daha değerlidir… Burada önemli olan şirazenin yeri… Duygu ve akıl arasındaki denge… “Çok güvenirseniz aldatılırsınız, hiç güvenmezseniz hayatınız azapla geçer.” diyen Frank Crane de buna parmak basıyor…
Kısaca güven: Beklentilerimizin gerçekleşmesidir… ( ya da tam tersi ) İnsanları tanırken zamanla beklentiler ve garantiler oluşur… Bunlardan birinin ya da birkaçının olmayacağını görmek de “güven” duygusunu bitirir… Yine ‘ben merkezli’ bir karar vardır ortada… Belki de çok güvenilir bir kişiyi ya da durumu bizim kıstaslarımıza yeterinde uymadığı için saf dışı etmemizdir kısaca…
Bir kişiye güvenimizi kaybettiysek, suç karşımızdakinde değildir, bizdedir... ‘Görmekle bakmak arsındaki fark’ı doğru değerlendiremediğimizdendir… O, zaten öyleydi… Biz görmek istemediğimizde zihinsel bir oyun oynarız kendimize sadece… Sonunda ortaya çıkan şey, “ malumun ilanı”dır…
10.05.2015 Serap IRKÖRÜCÜ
Deneme yazımı ’Günün Yazısı’ seçkisine layık gören seçici kurula çok teşekkür ederim...
Saygılarımla... 05.07.2018
YORUMLAR
GÜVEN DEYİNCE AKLIMA MÜSLÜM BAYRAM GELİR HOCAM NEDEN Mİ?
AŞAĞIDAKİ ŞİİR ÇOK ETKİLEDİ BENİ DE ONDAN ;)))
Kötülüğe inan, kötüye değil;
bardağa inan, asla liköre değil;
cesede inan, insana değil
ve yalnız kendine, yalnız kendine, yalnız kendine.
Çoğuna inan, içinden birine değil;
vadiye inan, akan suya değil;
paçalara inan, bacaklara değil
ve yalnız kendine, yalnız kendine, yalnız kendine.
Pencereye inan, kapıya değil;
anneye inan, ama dokuz aya değil;
kadere inan, iyi zara değil,
ve yalnız kendine, yalnız kendine, yalnız kendine.
Dürbüne inan, göze değil;
merdivene inan, asla basamağa değil;
kanatlara inan, kuşa değil
ve yalnız kendine, yalnız kendine, yalnız kendine.
Cesar Vallejo
Serap IRKÖRÜCÜ
Saygılarımla...
MÜSLÜM BAYRAM
TABİ Kİ PİYASADA Kİ ADIMIN GEÇTİĞİNDE BANKADAN DA SAĞLAMDIR TABİRLERİ DUYMUŞUMDUR
BU YORUMU ASLINDA ESPRİ ANLAMINDA YAPMIŞTIM, ŞU DİLEĞİNİZ YOK MU İŞİMİ ZORLAŞTIRDI ;)))))))))
HANİ DERLER YA BIRAK SENİ EL ANLATSIN
AMA BURADA O İMKAN DA YOK HANİ
KİMSE KİMSEYİ TANIMIYOR
Kalemin ne kadar güzel SerapCan, bir kere daha kutluyorum saygın kalemini...
Serap IRKÖRÜCÜ
Sevgileirmle...
Değerli seçici kurul üyelerinin haklı tercihleriyle "Günün yazısı" seçkisiyle taclandırılan,her türlü övgüyü fazlasıyla hak ettiğine benim de yürekten inandığım içi yine mantık çerçevesi aralığında hınca hınc dolu yazınızı gönülden kutluyorum..Selam ve saygılarımla
Serap IRKÖRÜCÜ
Saygılarımla...
Serap IRKÖRÜCÜ
Sevgili Serap hocam
Günün seçkisini kutlamak için sayfanıza bir uğrayayım istedim ..
Güven konusu önemli bir mesele . Galiba eskiden insanlar daha çok güvenirdi birbirine mesela evimizin anahtarını kapı komşumuza bırakabilirdik ya da ben bir koşu pazara gidip geleceğim diyerek evladımızı gönül rahatlığıyla emanet edebilirdik ..
Bir devran döndü ki; şu zaman da çok duyuyorum ben -babama bile güvenmem- diyenleri ve hatta şu atasözü de oldukça revaçta
"Güvenme dayına, ekmek al yanına"
Yani demem o ki artık dayımız kadar yakınlarımıza dahi güvenmeyecek kadar negatif duygulara bürünmüşüz ..
Toplumda bireyleri birbirine bağlayan en güzel duygular sekteye uğramış.. Özellikle yeni dostluklar arkadaşlıklar kurarken iki kere düşünür olmuşuz ..
Güven/sizlik beraberinde önyargıyı da getiriyor çünkü .. Her seferinde bir "acaba" sözü kafamızda soru işareti olarak kalıyor çünkü çoğunluk birbirini sırtından vurur olmuş..
İnsanların birbirine gözükapalı güvenebileceği günlerde vardı bir zamanlar..
Kalıcı olursa daimi olursa güven
Gerçek anlamda güvendir
Ve güven;
belkide uzunca bir yolda giderken ektiğini , dönüş yolunda bulup
biçebilmekti kim bilir? (EAY)
Sevgilerimle Serap hocam
Serap IRKÖRÜCÜ
İnsanın en temel duygularından biri güven... Onu bulamadığımızdaki tedirginlikleri yaşar ve yaşatırız... ki bugün toplumda yaşanan birçok gerginliğin temel sebebi güven yokluğudur...
İnsanlara, geleceğimize, yaşayacaklarımıza dair güven yoksunluğumuz bizi her şeyi sorguılayan 'yarı paranoyak' hale getirdi ne yazık ki ...
Konu üzerine yaptığınız genel değerlendirmeleriniz ve temaya katkınız için çok teşekkür ederim...
Sevgilerimle...
Günün yazısı olması ayrıca bir gurur...Çok mutlu oldum öğretmenim...Tekrar kutlarım...
Serap IRKÖRÜCÜ
Bugün öğleden sonra gördüğümde şaşırdım!... Açıkçası siizin yazınız çok donanımlı ve 'Günün Yazısı'na yakışan değerdeydi... ve ben onu bekliyordum gerçekten....
Bir gün önceki şiir seçimi mi etkiledi acaba diye de düşündüm ...
Yine de nazik dönüşünüz ve kutlamanız için tekrar teşekkür ederim... Başarılarınızın daim olması dileğimle...
Saygılarımla....
Güne gelmeyi çokça hak eden paylaşımınızı tekrar tebrik ederim Serap Hocam.
Saygı ve sevgilerimle...
Serap IRKÖRÜCÜ
İçtenlikle teşekkür ederim...
Sevgilerimle...
Serap IRKÖRÜCÜ
güven karşınızdaki insanı çok iyi tanımak anlamına geliyor(bu ne kadar mümkün olabilir tartışılır),vereceği tepkileri,neyi,nerede nasıl yapacağı ve beklentileriniz konusun da sizi asla yanıltmayacak insanda güven duyulan insan demek ve insan ilişkileri güven duygusu üzerine kurulu en zor kazanılan,en zor duyulan duygu üzerine ve ne yazık ki yanılgıların en çok olduğu o duygu üzerine..
Serap IRKÖRÜCÜ
Benzer yaklaşımlarla yaptığınız değerlendirmeniz için çok teşekkür ederim...
rezzan sipahi
Güven duygusunun temelleri bebeklikte atılır. Bilimsel yönüne girmeyeceğim ama şöyle diyebiliriz etkisinin ne kadar mühim olduğunu belirtmek maksadıyla.. Bebeğin parmağını emmesi güven duygusunun ne kadar önemli olduğunun bir kanıtıdır. Sevgi ile her zaman rekabet halindedir..vs..
Çok güzel bir anlatımdı Serap hocam, hem akademik yaklaşımlarla, hem de kendi bakış açınızla harmanlanmış öğretici, bilgi verici, güne çok mu çok yakışmış bir deneme yazısıydı.. .
Kutluyorum..
sevgimle..
Serap IRKÖRÜCÜ
Bence güven, sevgiyle birbirlerini destekler ve hâtta besler... işte o zaman huzur tam anlamıyla gelir...
Samimi değerlendirmeleriniz, beğenileriniz, övgüleriniz ve kutlamanız için çok teşekkür ederim Bahar Hanım...
Sevgilerimle...
Çok önemli bir konu...
Ve konusunu iyi işleyen önemli bir yazı/deneme...
"Güven..."
İnsan, hatta diğer canlıların da karıştığı bütün ilişki türlerinin "nirengi noktası..."
Olmazsa olmazı!
Eksikliğinde şüphe...Tam olarak oluşmadığında "arada mesafe..."
Somut verilerle ikame edildiği halde, "hissetmekle" içe yerleşen ve kalbin onayına gereksinen bir duygu, güven...
Bu nedenle biraz da subjektif... Ya da göreceli...
Yazıda da işlenmiş...
"Temayül" olduğunda, yanılmayı dahi göze alıyor kişi...
Ya da... Eldeki veriler güvenilir dese de..."Gözüm tutmadı" diyebiliyor kişi...
Tavsiyemdir...
Hüküm vermeden "ince eleyip sık dokumalı" insan...
Hele güvenip, gönlünü, dostluğunun kapılarını açtıkları için...
Tebrik ve teşekkürler yazı için Öğretmenim..
Serap IRKÖRÜCÜ
Bütün değerlendirmelerimiz gibi bu da göreceli tabii... bir farkla!.. Bunun gerekçeleri hatta bazen delilleri var... O nedenle 'gitti mi gider' bir duygu'...
Ama kalırsa... hayatın balından yenmez... Çünkü güven huzur demek, mutluluk demek, yarın demek...
Tavsiyeniz 'kulak ardı edilecek gibi değil'... Çok kıymetli!...:)))
Yazımı detayıyla irdelediğiniz için çok teşekkür ederim Değerli Öğretmenim... tebrik ve teşekkürleriniz için de...
Saygılarımla....
HARİKA BİR YAZI
SEVEREK OKUDUM
İŞ HAYATIM DA RAST GELDİĞİM BİR BÜYÜĞÜM BANA ŞÖYLE DEDİ
BAK OĞLUM SEN GENÇSİN BİLMEZSİN, ŞİMDİ BEN ŞU KAPIDAN İÇERİ GİREN HERKES İÇİN BENİ DOLANDIRMAYA GELDİ DİYE BAKIYORUM İYİ ÇIKARSA ŞANSIMA DEMİŞTİ
O ZAMAN ÇOK GÜLMÜŞTÜM.
SONUÇ ADAM HAKLIYMIŞ. MAALESEF ÖYLE. ÇOK TEŞEKKÜRLER SERAP HNM.
muslumbayram tarafından 7/4/2018 10:08:51 AM zamanında düzenlenmiştir.
Serap IRKÖRÜCÜ
Kendimize karşı olan 'güvenimizi' sprguluyoruz çünkü o zaman... Yanılma payının adını koymak, tekrar yaşamamak için...
İlginiz ve yorumunuz için ben teşekkür ederim Müslüm Bey... Saygılarımla...
Sizin de dediğiniz gibi güven, zor kazanılan ama çabuk kaybedilen bir duygudur.
İnsan arkadaşına, eşine, dostuna güvenmek ister. Güven ile başlar bütün içsel yolculuklar. Güven yoksa bir yere kadar.Gönlümüzün ne kapısı, ne de penceresi açılır karşımızdakine..
Güvendiğimiz de hele bize bir adım gelene biz koşar adım gittik.İyi ki dediklerimiz de oldu, yanılıp hüsrana uğradıklarımızda...
Paylaşım için teşekkür ederim Serap Hocam..Faydalı bir yazıydı.
O zaman ben de dostane bir şiirimi bırakıp gidiyorum..Saygı ve sevgilerimle..
....
Yalnızlığında
Yalnızlığına ses olayım.
Nefes olayım daraldığında,
Güven güvenebildiğin kadar
Dost olayım dayandığında...
Ve ışık olayım karanlığında
Ve adres
Kaybolduğunda..
Dönüp dolaşıp yorulduğunda
Son durağın olayım
Aklının bir ucunda.
N.Özhan
Serap IRKÖRÜCÜ
Onunla beraber huzur da gelir... Önemli olan daim olması...
Ben de samimi yorumunuz ve şiir katkınız için çok teşekkür ederim Neslihan Hanım...
Sevgilerimle...
Yine çok anlamlı ve güzel bir paylaşım olmuş, hayranlıkla okuyorum böyle hanım hanımcık, akıllı, uslu yazıları, benim kalemimin kafası hiç çalışmaz böyle paylaşımlara.
Güvene gelince; ömrümün ilk yarısı herkese güvenerek geçti, öylesi bir güven ki, sonsuz. Sanırım biraz aptallık derecesinde sonsuzdu, çok kullanıldım :)) Yanlış anlaşılmayım, beklenti meselesi asla değil, kazık atmasalar yeterdi, ömrümün ikinci yarısını da güvenerek geçirebilirdim.
Şimdi mi; asla! kimseye güvenmem, eksikliğini hiç hissetmiyorum bile, kafam dinç :))
İnsanlar değişiyor muazzez, ilk yarım mazlum melekti, ikinci yarim sivri dilli, cadı :)))
Birde şiirimi ekleyim mi, şiirsiz olmazzz... Ama öncelikle değerli paylaşımın için kocaman tebrikler...
..............
D/uyarı
Güven terazisi iyice kaymış
Gecesi gündüzü is, kara duman,
Vicdan pusulası yönünden caymış
Elini uzatsan kol gider aman.
Aldanma yüzüne çokça gülene
Çıkarı olmasa gülmez vesselam,
İnanma sakın ha tek bir sözüne
Âdetten olmasa vermez de selam.
Sanırsın yürekten taşar her sözü
Kelamı süslüdür gayesi yaman,
Çıkara gelince şahlanır özü
Anlarsın darbeyi yediğin zaman.
Masum melek gibi elin verse de
Yılanı kırkar da ar etmez inan,
Eğriye, doğruya aklı erse de
Pabucu ters giymiş şeytandır, şeytan!
Nurten Işılak
Serap IRKÖRÜCÜ
Bize ilk önce güvenmeyi öğretmişlerdi... O yıllarda çok önemli bir öğretiydi bu, çoğunlukla da yanılma payı yoktu zaten...
Sonra ne olduysa toplumdaki dengeler ters yüz oldu... Bırakın sonradan tanıdıklarımıza güvenmemeyi, daha önce test ettiklerimizde de yanılmalar başladı... Herkes 'omurgasını' koruyamadı bu hengamede...
Ve ne yazık ki dedikleriniz olmaya, ilişkilerde 'güven kaybı' yaşanmaya başladı... Hem de hızla!...
Bize kalıntısı da 'paranoya' düzeyinde sorgulamalar oldu, hak etmeyenlere de ... Sapla saman işte o zaman karıştı...
Sami değerlendirmelerin ve şiirle yaptığın katkın için çok teşekkür ederim Sevgili Arkadaşım...
Sevgilerimle...
KurşunKalem
İçimden geldiği gibi yazıyorum işte, tartmadan, seçmeden, süslemeden :))
Başka türlüsünü beceremem zaten :)) ( sus çaktırma )
Güven insan ilişkilerinde tek kullanımlık bir duygudur.
Güven vermek ve güven duymak önemli olmakla birlikte risklidir. Çünkü güveni boşa çıkma/çıkarma riskini içinde taşır.
Güvenimizi en güvendiklerimiz boşa çıkardığı için güvene karşı güvensiz direnci bağışıklık kazanmıştır.
Shakespeare'nin dediği gibi;
"Güven bir ruh gibidir. Ters ettiği bedene asla geri dönmez."
Duyguda, sözlerde, davranışlarda incelik sevgi ve güven yaratır, bu hasletleri yaşatan her insan kendisi aratır...
Yazacak o kadar çok konu var ki öğretmenim güvenle ilgili...
Güvendiği dağlarına kar yağmış bir toplumun içinde güven duyabileceği yer ve insan arayışı bitmeyecektir.
İnsan niyetini her an değiştirebilen bir canlı olduğu hayatında sürdürülebilir bir güven tesis edebilmekte çok az insan başarılı olur.
Yine çok anlamlı bir yazıydı...Çok ilgiyle, beğenerek ve öğrenerek, düşünerek okudum ve yorumlamaya çalıştım. Saygılarımla...
Serap IRKÖRÜCÜ
Bu konu hakkında yazılacak çok şey var daha... işlek bir konu... çünkü hemen herkesin test ettiği ve çıkarımlarının sonucunu yaşadığı bir konu...
Bir gerçek var!...
Güven 'huzur' verir... Hem de her şeyden daha çok...
İçeriği geniş ve yazıyı irdeleyen yorumunuz için çok teşekkür ederim...
Hep huzurla yaşamanız dileğimle... Saygılarımla...