- 1669 Okunma
- 16 Yorum
- 12 Beğeni
EVLERİN KOKULARI
Okuduğunuz yazı Günün Yazısı olarak seçilmiştir.
Her evin kendine özgü kokusu vardır, doğadaki, yaşamdaki her şey gibi… Evler bu özellikleriyle içinde yaşayanlar hakkında ilk fikri verir size.
Bazı evler keskin bir temizlik malzemesi kokar daha kapı açılırken. İçeri adım atmaya çekinirsiniz, bastığınız her yer kirlenecekmiş gibi bir duyguya kapılırsınız. Bu evlerin sahipleri de zaten konuklarını izlerler. Yere düşenleri hemen alıverirler, damlayan bir şeyi hemen siliverirler… hemen, hemen!… Böyle evlerin sahipleri genellikle biraz gergin, protokol gülüşlü, misafiri pek sevmeyen insanlardır. Ziyaretin nedeni gereğince katlanmak zorunda kaldığı bir ev sahipliği yapıyormuş izlenimi verir size. Dış temizliğe ya da görüntüye çok özen gösterip de içlerini temizlemeyi unutan bu insanlar, kendileri rahat olmadıkları için konuklarını da rahat ettiremezler ve herkes ‘bitse de gitsek / gitseler’ süresinin dolmasını sabırla bekler. Evin sahibi, konuklar kalkarken daha oturdukları yeri düzeltme, toplama gereği duyar!
Bazı evler kapısına yaklaşırken daha buram buram yemek kokar. Kokusundan lezzeti tahmin ediliveren, ‘gel sen de ye’ çağrısı yapar yemeklerin, ikramların kokuları... Bir an önce eve girmek ve bu çağrıya uyduğunuzu göstermek istersiniz. Böyle evin sahipleri ilk önce konuklarını yeterince ağırladıklarından ve onları memnun ettiklerinden emin olmak isterler. Onları tedirgin etmemek için dökülmüş, kırılmış, düşmüş… önem sıralamalarında yoktur. Bu mutluluk ve rahatlık konuklara da geçer. Terapi gibi bir süre yaşanır. Bu evlerin sahipleri, çelebi düşünceli, gani gönüllü, bonkör insanlardır. Peynir ekmek ikram etseler lezzeti doruklarda yaşarsınız, çünkü gönülden paylaşıldığını bilirisiniz. Kısacık gibi gelen uzun misafirlikler her iki tarafça da bitmesin istenir.
Bazı evler kesif bir eşya, küf, durağanlık kokar. Girmek ve girmemek arasında kalır iç dünyanız. Sizi karşılayan ev sahibi de aynı durağanlıktadır. ‘E, geldiniz artık, girin bari’ dercesine karşılar sizi. İçeri girer ve nereye oturacağınız bilemezsiniz, siz ayakta beklerken ev sahibi de aynı durağanlıkla bekler. Çok ketum, kapısı, camı hiç açılmamış, içeriyi göstermeyen perdelerin aralıklarından dışarıyı gözleyen insanların yaşadığı izlenimini veren bu evler size, bir şey saklanıyormuş tedirginliği verir. Konuşmalar kısa kısadır ama gözler genellikle merakla ve kısılarak süzer konuklarını. Beklemişliğin her türlüsünün her şeye, duvarlara sindiği bu evlerde konuk olmak, tercih sıralamasında önlere geçmez sizin için.
Bazı evler sokak kokar! Yağmuruyla, rüzgarıyla, otuyla, çiçeğiyle bir arada gibi olduğunuzu kapı açıldığında yüzüne değen esintiden hissedersiniz. Camları, kapıları hep açıktır. Konuşmaları da yüksek sesledir, eğlenceleri de, kavgaları da… Doğal yaşarlar. Kızarsa kızar, severse sever bu evlerin sahipleri. Kaç kişi gelirseniz gelin bu evde herkese oturacak yer vardır. ‘Allah ne verdiyse’ yaklaşımıyla ağırlanır konuklar. Bu ortam içinde istenmeden yaşanan her harabiyet de işin doğasındandır! Böyle evlerin sahipleri genellikle suyu akarına bırakmış, ‘olduğu kadar’, ‘bunda da bir hayır vardır’ felsefesiyle yaşayanlardır. Kendinizi kaptırıverdiğiniz bu doğallığın bir süre sonra sizi yorduğunu hissedersiniz. Çok memnun gider, yorgun dönersiniz bu evlerden.
Bazı evler, kapı açıldığı gibi mis gibi güzel kokularla karşılar sizi. Sanki evdeki herkes böyle kokuyordur. Çok sıcak, ölçülü bir karşılamayla konuklar içeri alınır. Herkese oturacağı yer, ev sahibince gösterilir. Kumanda ev sahibindedir. Sırayla hatır sorulur, ikramlar tuzludan - tatlıya, soğuktan – sıcağa belli bir sıralamaya uymaya özen gösterilerek yapılır. Her şey kurallara uygundur ama ortam sıkıcı değildir. İlginç bir tarzı vardır bu ev sahiplerinin. Sanki iş kolları ev sahipliğiymiş gibi son derece profesyonelce karşılarlar konuklarını. Genellikle büyük aile – sülale yaşamından gelmiş kişilerdir bu evlerin sahipleri. Her konunun konuşulduğu ama sınırlarının özenle korunduğu sohbetlerde şakalar bile dozundadır. İş görüşmesine gitmiş ve anlaşmayı imzalamış olmanın verdiği yorgun – huzurlu – mutlu bir duyguyla konuklar uğurlanır.
…………
Sonuçta bayram her eve gelir... BAYRAMINIZ KUTLI OLSUN...
Sevgilerimle... Saygılarımla...
SERAP IRKÖRÜCÜ
YORUMLAR
İSTANBUL DA YAŞIYORSANIZ BUYURUNUZ ÖĞRETMENİM
MİSAFİRİM OLUNUZ
YORUMUNUZU SONRA YAZARSINIZ ;))))))
ÇOK DEĞİŞİK VE DE GÖZLEM GÜCÜNÜZE HAYRAN KALDIM SAYGILARIMLA
Serap IRKÖRÜCÜ
Davete icabet adettendir ama şehirler uymuyor!... :)))
Beğenileriniz için teşekkür ederim Müslüm Bey...
Saygılarımla...
Evler insanın yüreğince kokar...
Yürek gül bahçesi ise eğer lalezardır, rayihasına doyum olmaz, oturduğun çul çaput olsa bile kuş tüyü gelir insana...
Yeter ki o yürek insan olabilmenin güzelliğini taşısın, paylaşmanın ulviyetine ersin, hakkın, dostluğun suyundan içmiş olsun...
Kaleminiz yüreğiniz var olsun Serap Hanım...
Saygılarımla.
Serap IRKÖRÜCÜ
Önemli olan 'evin yüreği'... :)))
Yorumunuzla yaptığınız katkınız için çok teşekkür ederim Bülent Bey.... Saygılarımla...
Evler...her birinin ayrı hikayesi var hele ki dünümü ve günümü düşündüm mü ve elbette farklı kokular taşıyor tıpkı insanların taşıdığı kokular gibi belki de korkular zira korkuların da bir kokusu olduğuna inanıyorum aslında duyguların da...
Yüreğinize sağlık Serap Hanım bu vesile ile geçmiş bayramınızı da kutluyorum.
Sevgi ve selamlarımla...
Gülüm Çamlısoy
yanlış bir şey mi söyledim diye, yeniden geldim de sayfanıza sanırım sadece bana cevap yazmamışsınız.
canınız sağ olsun, efendim.
çocukluğumun toprak kerpiç evleri.hep orada kalmak isterdim ,hiç büyümemek.
Serap Hocam,yüreğine kalemine sağlık.selam ve sevgiyle kal.
Serap IRKÖRÜCÜ
İlginiz ve beğeniniz için çok teşekkür ederim...
Sevgielrimle...
Evlerin enerjilerine inanırım ben de, içinde yaşanılanı yansıtan..çok güzel bir yazı kutlarım Serap hocam..mutlu huzurlu bayramlar sevgiyle...Selamlar
Serap IRKÖRÜCÜ
...... Olağan üstü anlatım ustalığı yanında evler ile ilgili gözlemleri öylesine yaşanılır anlatmışsınız ki; okurken yaşamım süresince tanıdığım bütün ev kokularını birer birer burnumun ucundan geçtiğini hissettim bir an. Kutluyor ve selam ile saygılar bırakıyorum. Yaşamınız boyunca yüreğiniz ve kaleminiz dert görmesin dilerim.
Serap IRKÖRÜCÜ
Bu etkiyi yaşatabildiysem çok onur duyarım...
Değerlendirmeleriniz ve beğenileriniz için çok teşekkür ederim... Mukabil dileklerimle... Saygılarımla....
Süper bir yazı ve yazım olmuş.
"Mekanların ruhu vardır " çok güzel betimletilmiş _ bazı evlere..
Can-u gönülden tebrik ediyorum..
Serap IRKÖRÜCÜ
Samimi değerlendirmenize ve beğeninize çok teşekkür ederim...
Serap IRKÖRÜCÜ
Sizin de bayramınız kutlu olsun...
Kaleminize yakışan güzel bir paylaşım olmuş, beğeniyle okudum, yüreğinize sağlık Serap hanım, selam ve sevgimle, iyi bayramlar...
Serap IRKÖRÜCÜ
Her şeyin gönlünce olması dileğimle... Sevgilerimle...
Açılan kapılar ve kapılardan içeri kalplerin kokuları.
Biz de konuk olduk kapısını araladığınız bütün evlere. Hangi ev biziz diye…
İyi Bayramlar.
Serap IRKÖRÜCÜ
Memnun oldum, hoş geldiniz... Size de iyi bayramlar....
Saygılarımla...
Değişik ve güzel bir yazı. Evler ilginçtir gerçekten ve her ev o evde yaşayanlara benzer .İçinde yaşayanların bir çeşit yansıması gibi olur zamanla.
Bir de evlerin kendilerine has bir ruhları olduğu söylenir. Mesela kiralık olan bir evde kaç kişi gelip oturuyor zamanla ve evler o insanların hikayelerine yaşamlarına sessiz tanıktırlar aynı zamanda.
Ev ararken de yaşanır bu ilginç durum başka şekilde. Her eve ısınmaz insanın içi bazı evler buz gibi soğuk gelir, bazısı ise kasvetli. Bazen de daha eve girer girmez tamam işte bu tam aradığım ev denir. İnsan içinde yaşayacağı evi bir şekilde hisseder, bir şeyler çeker. Kokuları olduğu da doğru, öyle güzel analizler var ki yazınızda.
Güne gelen başarınızı kutlarım. Ramazan bayramınız mübarek olsun.
Selam ve sevgilerimle
Serap IRKÖRÜCÜ
Çok içten yaklaşımla yaptığınız değerlendirmelriniz ve beğenini z için çok teşekkür ederim...
Sitenin henüz yabancısıyım, işlevine tam hakim değilim... 'Evlerin Kokularının' günün yazısı seçildiğini de sizden öğrendim... Kutlamanız için tekrar teşekür ederim Sevgili Gamzelim...
Her şeyin gönlünüzce olacağı güzel günler adına... Sevgilerimle...
Nazire yapar gibi...
Site de "nazlana nazlana" açtı kapısını... Sanki temkinli, "ne olur ne olmaz" der gibi...
Kapılar...
Önü gibi midir ardı da dediğiniz olur, mutlaka...
Çünkü kimi büyükçedir.. Kanatları geniş, görkemli... İnce işçilik eseridir, oymalı, desenlidir bazıları...
İlk kez giriyorsanız ürkersiniz.. Çeki, düzen verirsiniz üstünüze, başınıza..
Ve içeri girdiğinizde, yanılmadığınızı anlar, "tecrübe" kazanırsınız... Zira "mesafeli" karşılanmışsınızdır.. Girmekle dönmek arasında kalırsınız...
Bazı kapılar daha gösterişsizdir... Sıkça açılıp kapandıkları bile bellidir...
Kollar dokunmaktan cilalanmış gibi kaygan, menteşeleri işlek ve kendiliğinden açılır neredeyse kanatlar...
İçerisi de kapı gibidir...
Yüzlerde tebessüm, odalarda huzur vardır...
Haklısınız Öğretmenim...
Kapı nasıl olursa olsun... Her eve bayram gelir, girer içeri....
Ama her evde aynı tat, aynı koku yoktur, ne yazık ki...
Kimine yakışır bayramlık, kiminde eğreti durur...
Öykü tadında...
Akıcı, merak uyandıran ve edebi...
Bayramınız kutlu olsun Öğretmenim...
Sağlıkla, huzurla nicelerini yaşamanız dileğimle..
Saygılarımla...
Serap IRKÖRÜCÜ
Göreneklerimizin devamlılığıyla da doğrudan ilişkisi olan bu saptamalarınızdaki kapıların menteşeleri 'gıcırdamaya' başladı artık... gitgide 'çekirdek aile' tarzı yaşamın kabul görmesi, mesafelerin uzaması, çalışma hayatının zorlu şartları... kapılarla kendini göstermeye başladı...
İçeri bir girilse o zaman anlaşılacak asıl 'evin kokuları'... Sıra oraya bir gelse!... :))
Yazının içeriğini genişleten, farklı bir yaklaşımla değerlendirilmesini sağlayan içten yaklaşımla yaptığınız yorumunuz için çok teşekkür ederim Değerli Öğretmenim...
Mukabil dileklerimle... Sağlıkla ve huzurla iyi bayramlar... Saygılarımla...
Bayram her eve gelir ama her evde de farklı farklı yaşanır...Sizin de bahsettiğiniz evler gibi, kiminde durağan, kiminde coşkuyla, kiminde de kasvetiyle sıradan...
Bayramınız bayram olsun Serap Hocam..Ellerinizden öper, güzel bir bayram geçirmenizi dilerim..
Saygı ve sevgilerimle...
Bayram her eve gelir ama her evde de farklı farklı yaşanır...Sizin de bahsettiğiniz evler gibi, kiminde durağan, kiminde coşkuyla, kiminde de kasvetiyle sıradan...
Bayramınız bayram olsun Serap Hocam..Ellerinizden öper, güzel bir bayram geçirmenizi dilerim..
Saygı ve sevgilerimle...
Serap IRKÖRÜCÜ
Mukabil dileklerimle...
Sevgilerimle...
İyi bayramlar öğretmenim...Evleri ve sahiplerini çok güzel anlatmışsınız. Bir an kendimi o ortamlarda hissettim...İnsan böyledir kendi nasılsa evi de kendisini yansıtır...
Serap IRKÖRÜCÜ
Her şey gönlünüzce olsun... Saygılarımla...
Serap IRKÖRÜCÜ
Her şey gönlünüzce olsun... Saygılarımla...