- 1060 Okunma
- 3 Yorum
- 0 Beğeni
KANLI MAYIS!
1 MAYIS BAHAR BAYRAMI OLARAK KUTLANIRDI BENİM ÇOCUKLUĞUMDA
Mahallemizin hatunları, börekler, kuru köfteler, haşlama patates ve yumurtalar, zeytinyağlı dolmalar, kekler çörekler hazırlarlar ve piknik yapmak için yollara düşülürdü.
Bu günün istikameti ya adalardan biri ya da Yıldız parkı olurdu. Ama en çok hatırladığım Yıldız parkında ağaçlar arasında konuşlandığımızdır. Anneler hazırlıklarını yaparken, biz çocuklar da koşturmalara, top oynamalara veya kimilerimiz ağaçlar arası kurulan hamaklarda keyfe dalardık.
Sonra 1 Mayıs Bahar bayramı işçi bayramı olarak kutlanmaya başlandı ve 1 mayıs 1977’de o hafızalarımıza kazanan katliam günü yaşandı. Taksim meydanında toplanmış muazzam kalabalığın üzerine (o dönem adı Marmara Etap ) olan otelin üst katlarından ateş açılarak bir kaos yaratıldı ve bu 34 kişinin hayatına mal oldu. Ölenlerin büyük bölümü de kazancı yokuşuna inen yerin başında üzerlerine sürülen bir polis panzerinin altında kalarak can vermişler :(
Otelin o katında kimlerin kaldığına nedense bir türlü ulaşılamadı. Tıpkı bu ülkede pek çok zaman olduğu gibi insan hayatını almanın bedeli sorulamadığı ve kanlarının yerde kaldığı gibi. Dolayısıyla hiç unutamadığım 1 Mayıs kutlama günüdür bu tarih.
Bizlerin Artık yetişkin sayıldığımız yıllardı ve annelerimiz ellerimizden tutup parklara götüremediğinden kendi bahçemizde yapıyorduk 1 Mayıs Bahar bayramı eğlencesini. Böyle keyif halinde yer içerken, bir de baktık mahallemizin yokuşundan telaşla çığlık çığlığa insanlar koşturuyor. Çok heyecanlandık nedir ne oluyor diye.
Birilerini durdurup sormaya çalıştık ama "Taksim’de olaylar çıktı"dan başka bir anlayamadık ta ki, haberli duyup o facianın yaşandığını ve 34 cana mal olduğunu duyana kadar.
Şimdi ne zaman 1 Mayıs yaklaşıyor olsa huzur içinde, gerektiği şekilde ve gerçek bir şenlik havasında geçmesi için dua ederim. Aman kimsenin canı yanmadan,yaşansın, bitsin diye..
* * *
YORUMLAR
Üniveristede okuduğum yıllardı.Bu olaydan bir sene sonra mezun olup öğretmenlik hayatıma başlamıştım.
Dediğiniz gibi Bahar bayramı olarak kutlardık 1 Mayısı. Sonra İşçi Bayramı olarak kutlanmaya başlamış ama inanın ne zaman başlanmış hiç farkında değildim. Ta ki 1977 yılındaki kanlı 1 Mayısa kadar.
Sonraki yıllarda oldukça uzun süre İşçinin emekçinin bayramı olarak değil korku bayramı olarak kutlandı. Yakmalar, yıkmalar, acayip bayraklar, suratları maskeli korkunç insanlar...Ama şimdilerde - bazı provakasyonlara rağmen- artık ''Aman bugün sokağa çıkmayalaım. Kör bir kurşuna ya da molotofa kurban gideriz'' korkusu olmadan ve çok şükür artık Türk Bayraklarını da meydanlarda gördüğümüz bir bayrama dönüştü. Dolayısıyla da benim nazarımda daha yeni yeni İşçinin emekçinin bayramı olduğu gibi aynı zamanda Bahar Bayramı da oldu.
Selam ve saygılar..
1 Mayıs "Emek ve Dayanışma" günü vesilesiyle dilerim ki; ülkemizin dört bir yanında, her hanede mayıs çiçekleri açsın. Türk, Kürt, Alevi, Sünni, sağ ve soluyla toplumsal barışı sağlamamıza vesile olsun inşallah!
Yüreğinize, emeğinize, kaleminize, kelamınıza bereket
Saygı ve selamlarımla...
Billur T. Phelps
Evet, bu güzel dileklere katılmamak mümkün mü?
Ziyaretinize teşekkürler,