- 1227 Okunma
- 5 Yorum
- 0 Beğeni
DEVECİ ARMUDU
Hay Allah !.. Şu günler nereye gitsem elime, ayağıma armut dolaşıyor; bildiğiniz armut !.. Armutluğuyla kalsa üstelik ’Deveci Armudu’...Çarşı- pazar, sokaklar, kamyonlar...Bu kadar üretilir miymiş bizde onu da merak ettim ?...
Hey gidi armutsuz günlerim !.. Birgün pazar tezgahına elimi uzatmıştım da, adam nasılda bağırmıştı; "Ya abi ne yapıyorsun,o armut ! Üstelik ’Deveci Armudu’ !" donup kalmış elimi usulca armut gibi çekmiştim tezgahtan !...
Armut bizim armut; ona sözüm mü olur?. Üstelik deveci armudu rahmetli Lütfi Deveci tarafından atmışlı yıllarda üretilmiş, kendi adına tescil edilmiş, üstüneüstlük dünyada en güzel ilk yirmi isim arasına girmiş armudumuz. Dünyada ilk yirmiye giren nemiz var ki bir hatırlayın ?...Bu yüzden sadece Rahmetli Lütfi Deveci’nin hatırına da olsa armuda sözüm olmaz.. Üstelik ben bir ziraatçıyım, ayıp olmaz mı ?...
İş o değil elbet, merak ettimb bu armut furyası nedir diye.. Mehmet’in kıraathanesinde bir vatandaş yanıma yaklaştı, abi bir şey sorabilir miyim diye; "Biliyor musun abi bu deveci armutları Almanya’dan geri gelmiş, kalıntı varmış üstünde, ilaç kalıntısı, onun için Almanlar yemezmiş, bizim vatandaşın canına çekiyorlar..." Benim de dikkatimi çektiğinden; bir yandan çok sevindim; vatandaşımız artık canının kıymetini biliyor, kalıntı nedir onu bile öğrenmiş. Biryandan çok üzüldüm; bu serüveni Deveci Armudu’muz yaşamamalıydı ! Hala kesin olarak bilmiyorum; elbette devlet görevlileri biliyordur, ama bizim devlet görevlileri bu işleri görev alanı içinde görmezler ne hikmetse !...
Tabi ki, çok yadırgamadım. Atom bombasına eş olan DDT adlı ilaç atmışlı,yetmişli yıllarda bu ülkenin bakkallarında satılıyordu ! Teyzeler,nineler,amcalar alıp hayvanların keline sürerdi elleriyle, çocuklar un diye merak edip zehirlenirdi. Nerelerde kullanılmadı ki ?...
Küresel üreticiler öyle istiyordu; satacaksınız ve soru sormayacaksınız !..Yıllarca satıldı dünyada bu zehiler. Sonra önce kendileri uyandı; bir fikir geliştirdi, kolilerin, kutuların üzerine not düşmeye başladılar; "Amerika birleşik devletlerinde satışı yasaktır"..Başkaları uyandı ardından ;" Amerika Birleşik Devletleri ve Avrupa Birliği Ülkelerinde satışı yasaktır." nihayet DDT gibi bir kaç ilaçta bizi de adam yerine koydular..Yani bize birer fiyat biçtiler, kaç paralık adamız diye !...
Biliyorum, diyeceksiniz ki, bu işlerin edebiyatla ne ilgisi var; ben öyle düşünmüyorum; edebiyatçılar kalemin dilinden en iyi anladıkları için, edebiyat yapmanın dışında uğraşları da olmalı ki, çok önemlidir !...
Önce Lütfi deveci amcamdan özür diliyorum, sonra para verip bu armudun satışını yapan tezgah esnafından...
Ama n’olur, şu armudun iyisini her zaman bize yedirmeyin !...
Selam,saygı...
YORUMLAR
Teşekkür ederim.Bir vesileyle Antalya'ya ayağımız düşmüştü,dahası tarım fuarı için gelip olupbiteni yerinde görmüştüm.Haklısınız.Tohum zaten bir fecaat...Yanlız 'Deveci' ismine çok takılmamalı,isim armutu geliştiren şahsın soy ismine izafeten verilmiş.Fıransızlar tarafından da bir yarışma sonucu bu 20.nicilik layık görülmüş.Meyve isimlerinde güzel adlandıka anlamında..Çok teşekkür ederim.Selam,saygı...
TAŞI GEDİĞİNE OTURTMUŞSUN DEĞERLİ DOSTUM,TEBRİKLER.BİZDE İNSAN SAĞLIĞININ DEĞERİ NE ZAMAN ANLAŞILIR???BELİRSİZ.
BİİLİRSİN BİZİM ANTALYA TEK BAŞINA TÜRKİYENİN TURFANDA SEBZE İHTİYACININ %60 INI KARŞILAYAN (seracılıktan)BİR İLİMİZDİR.BİZDE DE SEBZELER İÇİN HAŞERATA KARŞI VE GELİŞMESİ İÇİN ZEHİRLİ MADDELER KULLANILIR.BUNLARIN DA BİR STANDARDI OLMALIDIR. AMA İNANIN SEBZELERİN GELİŞMESİ İÇİN VERİLEN HORMONLARDAN BEN DE ŞİŞTİĞİMİ İTİRAF ETMELİYİM.BU KADARI ÇOK KÖTÜ ÖLÇÜM DENETİM YOK.SEBZELER SERALAR YIKANINCA DENİZE AKIYOR BU ZEHİR VE AKDENİZ'DE BALIK NESLİ DE TÜKENİYOR HIZLA.DENİZDE EN ÖNEMLİ KİRLİLİĞİN TARIM İLAÇLARINDAN KAYNAKLANDIĞI TESBİT EDİLMİŞTİ 20 YIL ÖNCE KADAR.ÇEVRE AÇISINDAN TAM BİR FELAKET.ARTAN NÜFUSU BESLEMEK DE ELBET BÜYÜK SORUN.AMA UZMANIMIZ YOK.DÜNYA HIZLA BESLENME UZMANLARI VE GIDA MÜHENDİSLERİ YETİŞTİRİYOR BİZ NE YAPIYORUZ. ÇİNDEN MELAMİNLİ ŞEKER BİLE İTHAL ETMİŞİZ, VAY PANCAR ÜRTETİCİMİZİN HALİNE VAY, VAY SATILIK ADAMLAR VA Y VA Y ARMUTLAR VAY...
YILLARDIR TOHUM SEKTÖRÜMÜZ ÇÖKERTİLDİ.İSRAİL UZMANLARI, GENETİK OLARAK DEĞİŞİK DEĞİŞİK GENLERİ AŞILAYIP TÜRLER ÜZERİNDE OYNARKEN, BİR ULUSU HAYVANLAŞTIRMANIN YOLUNU DA BU ŞEKİLDE BULDULAR DİYE BİR HABER ÇIKARSA HİÇ ŞAŞIRMAM VALLAHİ.DAYANIKLI OLSUN DİYE GENLER MÜDAHALE YOLUYLA ÖRNEĞİN DOMATESE AKREP GENİ EKLENİYOR.KENDİ DOĞAL SELEKSİYONDAN GEÇMİŞ TOHUMLARIMIZ YOKOLDU.TOHUMU ONLARDAN ALMAYA MECBURUZ VE BİR KG.DOMATES TOHUMU 1 KG ALTNDAN PAHALI DEYİNCE İNANAMIYORLAR AMA GERÇEK BU.
DEVECİ ARMUDU NEDEN EN GÜZEL 20 İSİM ARASINA GİRMİŞ MERAK ETTİM. AMA BU OLSA OLSA DÜNYANIN BİZİ BEDEVİ OLARAK GÖRME ZİHNİYETİNE KATMER OLSUN DİYEDİR.İYİ ŞEYLER DÜŞÜNMEZ AVRUPA MENTALİTESİ HAKKIMIZDA VE VE EVLENİRKEN HANIM İÇİN KIRK DEVE VERDİĞİMİZİ DÜŞÜNEREK ESPRİLER YAPARLAR. KENDİLERİ ÇOK GÜLER BU ESPRİYE BU ARAPLAR GİBİ TÜRKLERİ DE KÜÇÜK DURUMA DÜŞÜRMEK İÇİN BİR AŞAĞILAYICI SÖZ OLARAK İDRAK EDİLMELİ BENCE.
SAYGILAR SUNARIM. PEKİYİ VERDİM.
Şaban Aktaş tarafından 10/15/2008 7:48:27 PM zamanında düzenlenmiştir.