- 444 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
EV HANIMI
Türkçemizde kullandığımız bazı yanlış kelime ve kavramlar vardır.Örneğin,topal Osman,kör Salih,sakat çocuk,deli yaşar,şişko selim,bacaksız ayşe vb. uzatılabilir.Bu kelimeleri kullanırken karşımızdaki insanları ne kadar incittiğimizin farkında mıyız acaba?
Bu olumsuz olarak kullandığımız kelimelerden birisi de “ev hanımı”sözüdür.Çalışmayan,evinde ev işleri ve çocukları ile ilgilenen hanımlar için kullanılıyor.Bir çok hanım ve erkek bu isimlendirmeden hoşlanmıyor.
Annen ne iş yapıyor?
Ev hanımı.
Eşiniz ne iş yapıyor?
Ev hanımı.
Ev hanımlığı denen bir meslek veya iş var mıdır?Ya da evinde ailesinin işlerini yapan hanımlar işyerinde mi hissediyor kendisini?İş denince karşılığında ücret alır,mesaisi vardır,emeklisi vardır.Hangi ev hanımı için bunları söyleyebiliriz?Cumartesi Pazar tatil yemek yok,ütü yok, çocuğa bakamam diyebilir mi anneler.Elbette hayır.
Ailesi köylü olan öğrencilere sorulur annen ne iş yapıyor;ev hanımı.Oysa köylü kadınların çoğu ev işlerinin yanında bağında bahçesinde tarlasında eşiyle beraber çalışır.Babam çiftçi annem ev hanımı derken annenin çalışması göz ardı ediliyor.Toplumumuzda ev hanımı derken akşama kadar evinde yatan hiçbir şey yapmayan,altın günlerinde pasta börek yiyen kadın tipi anlaşılıyor çoğunlukla.
Ev hanımı eğitimsiz,kocasına mahkum,hazır yiyici,ekonomik özgürlüğü olmayan zavallı bir insan gibi algılanıyor son zamanlarda.Bunun böyle olmadığı iddiasındayım.Çoğu konuda genelleme yaptığımız gibi bu konuda da aynı hatayı yapıyoruz.Toplumumuzda eğitimsiz,ekonomik özgürlüğü olmayan ailesine ve topluma katkısı olmayan kadınlar elbette olabilir.Ancak bunun yanında eğitimli olan kültürlü birikimli vakıflar,derneklerde sosyal çalışmalar yapan,sanat çalışmaları yapan kitap okuyan iki yabancı dil bilen ancak maaş karşılığı bir iş yapmayan hanımlara ev hanımı derken haksızlık yapılmış olmuyor mu?
Bir işte çalışan bayanlar ile çalışmayan bayanlar bir araya gelince,çalışan bayanlardan şu sözleri çok duydum.
Akşama kadar nasıl duruyorsunuz evde?Valla ben olsam patlarım.
Bir çoğu çalışan bayanların bu sözlerle karşıdaki insanlara daha üstün olduklarını anlatmaya çalışmaktadırlar.
Sanayi toplumunun,şehirleşmenin etkisi ile günümüzde bir çok bayan çalışmak zorunda.Ancak kendi şartlarına göre çalışamayan ya da çalışmak istemeyen bayanlarda var.Çalışmak yada çalışmamak kişilerin tercihidir.Ancak çalışmayanları vasıfsız ev hanımı şeklinde anmak bence yanlış.Doğru vasıflandırma, çalışmak veya çalışmamak değil ,yukarıda bahsettiğim özellikler ölçüsünde olmalı diye düşünüyorum.
Ev hanımlığı kapitalizmin bir iş alanı değil toplumumuzu ayakta tutan kültürel bir değerdir.Hiç bir eş veya anne evine giderken ben işe gidiyorum demez,öylede hissetmez.Hiç bir erkek eşine işçi ,hiçbir çocuk da annesine dadı olarak bakmaz.
Konuşmalarımızda veya bize sorulduğunda eşimiz veya annemiz için ne iş yapıyor dedikleri zaman ev hanımı yerine;eşim veya annem herhangi bir işte çalışmıyor diyebiliriz.Bu eşimizi veya annemizi küçültmez.Herhangi bir sebeple çalışmayan erkek eşimiz yada babamız için ev erkeği diyor muyuz?Kocanız ne iş yapar ev erkeği,babanız ne iş yapar ev babası.Yakışmadı değil mi?
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.