- 768 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Başlık: Bayram Kom Destanı. Türü Anı Hikayesi: Yazı metninde yazılı olduğu gibidir! Nokta!!
Meslek Anılarından ( Digor!)
Bayram Kom Destanı
Digor Karsın sınır ilçelerinden, sanırım en küçüğü. Tarihçesi: Bir köy iken 1950 lerde Millet Vekili İsmail Hakkı Alaca’nın siyasi gayretiyle ilçe olmuş. Hayırlı olsun! olsun da ola ola bir sınır bölüğü olmuş.
O da iyi! İyi de bir köyü ilçe, ilçeyi il yapmak siyası amaçlı değişimler olup alt yapı üst yapılanmaları da tamamlanmalı, zamanla olsa da. Ama!.Örneğin
Cide’nin ve bir çok köyünün önemli ve acil SU sorununa acıyarak tanık olmuşumdur.
İkinci önemli sorunu köyler arası sınır ve alan sorunları.Yani kadastro çalışmaları, idari yönden köy
sınırları sorunu..
Bilindiği gibi 1878 Osmanlı Rus savaşı (’93 Harbi) ndan Kurtuluş Savşımız döneminde Ankara ile Moskova arasındaki anlaşma ile tekrar alınmamıza kadar işgalde kalmıştır.
Bunun sonucu olarak hem köyler arası sınırlar hem şahıslara ait tapusuz taşınmazlarda belirsizlik ve ihtilaflar devam etmekte idi 1970-80 lerde..
Örneğin bir keşfe gitmiş idik. Tarafların iddialarına diyeceğimiz yok. Onu çözmekle uğraşırken yerel bilir kişi seilen kişi "Aslında burası bizimdir. " demesin mi!!!.
veee En önemlilerinden Alem Köyü ile Hisarcık köyleri arasında Bayram Kom denen binlerce dönümlük alan üzerindeki ihtilaf devam etmekte idi!. O kadar büyük bir sorun ki anlatamam! Anlatılması başlı başına bir roman konusu alacak denli kapsamlı.
İşgalli yerler hakkında özel bir yasaçıkarılmış ama ihtilafı çözmeye yetmemekte olduğu görülmüştür.
Bunun da iki nedeni olduğu kanaatindeyim.
-- İtiraf edeyim ki yeni mezun olan bizlerin çözebileceği sorunlardan olmayan yönü
-- Köyler arası sınır (idari) ve tapulama (kadastro) tamamlanmamış olması...
Şimdilerde inşallah giderilmişlerdir. Su sorunu ve yer yurt mülkiyet sorunu!
Mesela: Bundan önceki yazımda belirtmiş olduğum keşfe gidildi, yani iki tarafın ayrı ayrı tumuş oldukları arabalar bir de bizim mahkeme heyeti olarak tutmuş olduğumuz araçla keşif yeri olan Bayram Kom denen alana vardık. Vardık mama , neyin keşfini , neyin tesbitini yapacaksınız. Nereden başlayıp hangi belgeyi esas alacaksınız. Her iki taraf ve Av.ları " ora deği...l oradan deği...l şuradan der çekişir bağrışır hırtlaşır... Müdahale edip susturmak zorunda kalıyoruz...Oradan oraya bir haylı taşındık, dolaştık yorulduk. Hele katibim Ramazan elinde koca hantal daktilo ile dolaşıyor... Düşünebiliyor musunuz. Çocuk dayanamadı. İsyan etti.. İsyanı ağıttı elbette! Binlerce dönümlük bir alan Bayram Kom denen, meret yer! Digor’da görev yapıp da ceremesini çekmeyen olmamıştır.
Unutamamışlardır, benim gibi...
Hepimiz yorulmuşuz. Yetmiyormuş gibi taraf muhtarları sivrileri ve Av.larının çekişmeleri kapışacak gibi hırlaşmaları... Dahası!..
Aman Allahım her iki köy tarafında siperlenmiş yüzlerce görünen kelle ve karartı. Veee! hala gelmekte olanlar!.
Av.ları ve muhtarları çağırıp huzuruma aldrım. Çıkışırcasına
"No’luyor! Savaş alanına mı geldik! Bu ne hal! Bu şartlarda keşif değil tutanak dahi tutamam!
Dairede, tutanağımızı, bu görünümü belirtir yazar imzalarız! "
Onlar da görüyorlardı elbet! Endişeli olduklarını görüyordum.Bu nedenle bu çıkışmama hiç bir itirazları olmadı... Böylece kendi arabamıza atlayıp soluğu dairede aldık!
Böylece ’ Kimsenin çözemediği düğümü çözeceğim’ dediğim kör düğümü çözememiş oldum
Oldum ama! Daha sonraları, her iki tarafın muhtar ve Av.ları o gün çok iyi bir karar verdiğimi. Çıkışarak tarafları susturduğumu... Böylece çıkmak patlamak üzere olan büyük bir olayı önlemiş olduğumu söylemişlerdir!
Gerçekten durum öyleydi! Veee gerçekten tam yerinde karar vermiştim.
Daha sonraki duruşmada mazeretlerin kabulüne vs. deyip ben de uzattım!
İtarafımdır. Yıllar sonraki deneyimin olsaydı;
a) kadastro çalışmaları b) Köy sınırnameeiri için (idarece)
c) dosyanın dondurulmasına ( geçici olarak işlemden kaldırılmasına) karar verirdim!
İşte bitmeyen Bayramkom destanı!!!
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.