KUŞ KONMAZ CAMİİ
OZANCA
SITKI DEMİR
KUŞ KONMAZ CAMİİ
Şemsi Ahmet Paşa Camii: Yavuz Sultan Selim’in doldurduğu hazineninKanuniSultan Süleyman döneminde Mimar Sinan başmimarlığındaİstanbul’u bir islam şehri yaparken ortayabu dönemde çıkan birbiriyle yarışır güzellikte medreseler,Camiler,Çeşmeler,Külliyeler yapılmıştır.İmparatorluğun şehri islam hüviyetine kavuşmuştur. İşte o yapıların arasında butik,oldukça sıcak bir camidir Şemsi Ahmet Paşa Camii yada herkes tarafından bilinen adıyla’’ Kuşkonmaz camii’’ II.Selim’in sadrazamı Şemsi Ahmet paşa tarafından 1580 yılında Mimar Sinan’a yaptırılmıştırbu güzide camimiz.Kuşkonmaz Camii Üsküdar iskelesi ile Salacak Sahili arasında deniz kenarında Şemsi Paşa semtinde dir.Yapı mimarisine kısaca bakıldığunda camii.türbe,külliyeden oluşan bir yapı topluluğundan oluştuğu görülür.Cami kesme taştan,sekiz yüzlü bir kubbeden oluşur.L şeklinde bir avluya sahiptir.Avlu kapısının biri sahile diğeri ise günümüzde şu an otopark olarak kullanılan alana bakmaktadır.ŞemsiAhmet Paşa Camii peki neden kuşkonmaz denmiş malum kuşkonmaz ismibide mecazi bir anlam ifade eder ’’Kuşkonmaz kervan geçmez’’ atasözüne binanen decanlı yaşamının olmadığı tehlikeli ya da hayırsız bir yer olduğu gibi anlamlar ifade etmektedirama bu camimizin kuşkonmaz ismi alması ikinci anlamlarından çok ilk anlamıyla kuşların rağbet etmediği,avlusunda sıralanmadığı, kuşun kubbeleri pislemediği bir cami olmasıdır. Peki nedirbunun altında yatan neden acaba kuşlar neden burayı transit geçiyor tesadüf mü yoksa başka bir sebep mi var? Biraz tarih kitaplarını eşeleyince ağızdan çıkan bir kelimenin insana neleri yaptırttığını gösterir.Rivayet odur ki Sokullu Mehmet PAŞA bir Cami yaptırır.Ancak her Caminin küçük dostları olan kuşlar bu Camimize sık uğrar ve pislermiş.Şemsi Ahmet Paşa’da bu durumu görür ve Sokullu Paşa’ya ‘’Sokullu,yaptırdığın Camini kuşlaar pislemiş’’ diye takılmıştır.Oldukça zeki bir insan olan Sokullu ise ‘’Gökyüzüne açık olan her yer kuşların pislemesine müsaittir’’ yanıtını vermiştir.Efasaneolarakadlandırılsada arkasında kitarihi gerçeklere bakıldığında ikinci vezirdir o vakitlerde Şemsi Paşa.II.Selim’in kızı Gevher Sultan,üçüncü vezir olan Piyale Paşa ile evlenince ikinci vezirliğe yükselir.Şemsi Paşa bu duruma sinirlenir ve Sokullu ile sert münakaşalara girer.Sokullu tarafından vezirlikten uzaklaştırılır. Şemsi Paşa’nınbahtı açıktırilk önce Piyale Paşa ölür ulemanın desteğiyle yeniden vezirliğe getirilir sonra Sokullu bir suikasta kurban gider.1580 lere gelindiğinde III Murat’ın sadrazamı olmuştur.İşte bu yüzden Sokullu’ya ettiği o lafın altında kalmak istememiştir aklına camii yaprırmayı koyduğundan.Düşünüp taşınmıştır bu işi yapsa yapsa Koca Sinan yapar diyerek çalmıştır kapısını ve ‘’Banaöyle bir yerde cami yap ki kuşlar pislemesin’’demiştir.Mimar Sinan hemen araştırmaya koyulur ve camiyi Karadenizinve Marmara dan esen rüzgarların kesiştiği noktaya konumlandırır.Rüzgarın ters etkisi kuşların konmasını engellediği gibi Minare içine girip çıkardığı uğultusu kuşları ürkütür ve braya konmalarıönlenir.Gün boyu caminin etrafı bir kaç kez turladım havanın durgun olmasına rağmen sahilde dalgaların sert çarptığını gördüm ve bir tek kuş dahi kubbe minare ve avl çevresinde görmedim.Zaten kuş olsa adı Kuşkonmaz olmazdı.
16.11.2016 İZLEM GAZETESİ KÖŞE YAZIMDIR
MERSİN
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.