- 2585 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
ENOSİS İLE İLGİLİ AÇIKLAMAM
ENOSİS İLE İLGİLİ AÇIKLAMAM
Date: 18 Kasım 2017Author: osmankilickiran0 Yorumlar
Enosis; Megali İdea’nın Kıbrıs’la ilgili kısmıdır. Megali İdea ile ilgili bir araştırmam var. Kısaca özetlemem gerekirse; Yunanlı siyasilerin, aydınların ve din adamlarının bazıları tarafından tasarlanmış Büyük Yunanistan projesidir. Başka bir ifadeyle açıklarsak ;Yunanlılar’ın ele geçirmek istedikleri topraklardır.
Enosis; Kıbrıs’ın Yunanistan’a bağlanması ülküsüdür. Kıbrıs’ ın ilk cumhurbaşkanları kararlı Enosis yanlısı olmuşlardır. Mesela ,Makarios Enosis için and içmiştir.( X )
Kıbrıs’ın tamamı yüzyıllarca Türk toprağı olmuştur. Birinci Dünya Savaşı öncesi Kıbrıs geçici bir süre için İngilizlere emanet edilmiş, Osmanlı’nın sıkıştığı bir dönemde ise. İngilizler Kıbrıs’a el koymuşlardır. Kıbrıs Türkleri de Rumları da İngiliz hakimiyetinden yana olmamışlardır. Rumlar İngilizler’e isyan edip çatışmalara da girmişlerdir . Bu sürtüşmelerin sonunda İngilizler de Kıbrıs’ın bağımsızlığını tanımıştır. Federasyon şeklinde bir devlet kurulmuştur. Üç ülke de (İngiltere, Türkiye, Yunanistan )
bu yeni devlete garantör - yani; anayasal düzeni korumak için kefil - olmuşlardır .
Makarios İngiliz hakimiyeti dönemini yaşayan biri olarak Enonsis idealini severek benimsemiş olabilir. Ama daha sonraki Rum cumhurbaşkanları da Enosis yanlısı olmuşlardır. Doğal olarak liderler Rum toplumunu da etkilemişlerdir.
Enosis Kıbrıs halkının değil, Yunanistan’ın işine yarayan bir ülküdür. Türkler başından beri Enosise karşı olmuşlardır. Ama Rumlar bu hususta aynı hassasiyeti göstermemişlerdir. 2017’lere kadar Enosis Rum siyasilerinin ve halkının gündeminde kalmıştır. Rum halkı Enosisle ilgili yoklamalara çoğunlukla evet oyu kullanmıştır.
Enosis yanlısı Nikos Sampson, yine Enosisi hayata geçirmek için and içmiş Makarios’un karşısına geçmiştir. Yunanistan. Megali İdea’yı hayata geçirmek için ciddi adımlar atmış, devlet olarak kurulduğundan beri devamlı genişlemiştir. 2017′ lerde bile uluslararası hukuka aykırı olarak Ege Denizi’de bazı adaları işgal etmiştir. 1970’lerde de Kıbrıs’ı ele geçirme planları yapmıştır. Bunun için örgütler kurmuş, Kıbrıs’a askerler göndermiş, terör örgütlerine çeşitli destekler vermiştir. Neticede Nikos Sampson Yunanistan’ın gönderdiği güçlerle birlikte , Kıbrıs’ın cumhurbaşkanlığını bombalamış, Makarios canını zor kurtarmış ve kaçmış, ülkesinin Yunan işgaline uğradığı şeklinde beyanatlar vermiştir. Nikos Sampson hemen Enosisi ilan etmiş ve Helen Cumhuriyeti’ni kurduğunu duyurmuştur . Makarios yanlılarını öldürmeye başlamış, sonra da Türk halkını imha etme hedefine ulaşmak için kitleler halinde katliamlara başlamıştır. Türkiye defalarca uyarmış. ama o aldırmamıştır. Bütün diplomatik yolları kullanan Türkiye, Sampson’un cinayetlerini durduramamıştır. Sonunda uluslararası antlaşmalardan doğan hakkını kullanarak askeri müdahalede bulunmuştur. BM Teşkilatı ada’daki Türkler ve Rumları kuzey ve güney bölgelerine yerleştirmiştir . Çözüm olarak da iki toplumlu iki bölgeli iki federal devletli bir Kıbrıs Devleti önermiştir. Rumlar çözüm girişimlerinin başarısızlıkla sonuçlanmasına eğilimli olmuşlardır. Rumların ne yazık ki Enosis hesapları sona ermemiştir.
Peki, Kıbrıs Yunanistan’ a bağlanırsa ne olacaktır? Yunan toprağı olmasıyla Ege’deki adalardan birisi haline gelecektir . Rumların milli geliri Yunanistan bütçesine eklenecek, üretim ,yatırım, tüketim kararları da Yunanistan parlamentosu tarafından yönlendirilecektir. Bir Rum Cumhurbaşkanı olmayacak , Yunanistan parlamentosuna milletvekilleri veren bir bölge olacaktır. Belki Yunanistan kendi toprağı olduğu için, Kıbrıs’ın bir kısmını bile satabilecektir. Yunan ekonomisi krize girdiği için politikacılar bazı adaları satmak istemişlerdir. Benzer şeyleri Kıbrıs’ta da uygulamak imkanına kavuşmuş olacaklardır.
Kıbrıs Rumları Enosisin kendilerinden neler götüreceğini halen tam olarak anlayamamışlar gibi görülüyorlar. Belki buna anket sorularının yanlış sorulması neden olmaktadır. İstatistikçiler, Enosisi istermisiniz şeklinde soru sormak yerine, aşağıdaki gibi sorular sorarlarsa cevaplar değişebilir ( XX )
Yunanlılar sıkışınca adalarını satışa çıkarabilmektedir. Kıbrıs’ın da diğer adalar gibi bir Yunan toprağı olmasını ister misin?
Kıbrıs cumhurbaşkanlığının yok edilmesini , Rum parlamentosu yerine Yunanistan parlamentosunun. etkin olmasını. ister misin? Kıbrıs’ ın Yunanistan hükümetinin atadığı vali ve kaymakamlarla yönetilmesini ister misin?
Bu suruları Kıbrıs Türk halkına sormaya gerek bile yok. Çünkü verilecek cevabı tahmin etmek zor değil.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(X) :’Makarios; 1950 yılında Kıbrıs’taki Ortodoks Kilisesi’ne Başpiskopos seçildikten sonra şu Enosis yeminini etmiştir: “Ulusal Bağımsızlığımızın doğuşu için çalışacağıma ve Kıbrıs’ı anavatan Yunanistan’a ilhak etme siyasetimizden hiçbir zaman vazgeçmeyeceğim üzerine ant içerim.”: (Kıbrıs’ta Barışa Gerçek Engel ENOSİS, KTFD Enformasyon Dairesi Belge Yayınları No 10, Lefkoşa, 1982, s.10.) demiştir.
(Kaynak: www.oncevatan.com.tr/kibris-ve-enosis-makale,38467.html
www.oncevatan.com.tr/kibris-ve-enosis-makale,38467.html)
10 Şubat 1947 tarihinde yapılan Paris Sulh Konferansında; Rodos ve 12 adanın Yunanistan’a silahsızlandırılması şartıyla bırakılmasından sonra, Yunanistan’da Başbakanlık görevine gelen M. Sofilis; Yunan parlamentosunda şöyle demiştir: ‘’’Kıbrıs’ın ilhakından başka yol takip etmeyeceğiz.’ Bu açık-lamadan sonra Kıbrıs’ta yaşanan süreç; adanın kan ve gözyaşıyla dol"ması " ol"muştur.
(Kaynak: www.oncevatan.com.tr/kibris-ve-enosis-makale,38467.html Önece Vatan )
( XX) Tarihi boyunca Rumların hiç vazgeçmediği Enosis rüyalarıyla ilgili ( ) 15 Ocak 1950 tarihinde bir oylama yapılmış. Rum Ortodoks Kilisesinin tüm gücüyle desteklediği, halen GKRY bölgesinde faaliyette bulunan AKEL’in önemli bir rol üstlendiği bu plebisit adada mevcut tüm kiliselerde yapılmış, yapılan oylama sonuçlarına göre; Rumların %96’sı tercihini Enosis’ten yana kullanmıştır.(www.oncevatan.com.tr/kibris-ve-enosis-makale,38467.html,)
Yakın geçmişte " görüşme ara bölgede Birleşmiş Milletler (BM) tesislerinde yapıl"mıştır. " Görüşmede, Kıbrıs Meclisinin Enosis referandumunun okullarda anılması kararını ele al"ınmıştır.
Türkiye’nin Dışişleri Bakanı Mevlüt Çavuşoğlu, şu değerlendirmelerde bulunmuştur :
"Bu esasen Rum tarafının müzakereye ve adadaki sürece bakış açısını gösteriyor. Üstelik Rum parlamentosunun kabul ettiği Enosis kararı Türkiye ve Kıbrıs Türkü için kabul edilemez bir karardır. Bu kriz bugün Anastasiadis’in masadan kalkmasıyla başlamadı, bu kararın meclis tarafından kabul edilmesiyle başladı. Kıbrıs’ın Yunanistan’a bağlanmasını hala görüşüyorlar, karar kabul ediyorlar. Yani emellerinden vazgeçmemişler". Onlara göre, " Türkiye’nin garantisine ve güvenlik konularına artık ihtiyaç yok."
( Ada’da "DİSİ’nin önerisine, 30 milletvekili kabul oyu verirken 20 milletvekili ret oyu kullan"mıştır.
Rum Meclisi, 10 Şubat’ta Kıbrıs’ın Yunanistan’a bağlanmasını öngören "Enosis" referandumunun, yıl dönümünde okullarda kutlanması yönünde karar almıştı. 16 Şubat’ta Kıbrıs müzakereleri çerçevesinde yapılan liderler görüşmesinde, Rum lider Nikos Anastasiadis, kapıyı sertçe vurarak, masadan kalkmıştı.)
KKTC Cumhurbaşkanı Akıncı da, " Rum tarafının ’Enosis referandumunun okullarda kutlanması’ kararından geri adım atmaması üzerine liderler görüşmesine katılmayacağını açıklamıştı"r.
(www.milligazete.com.tr/haber/905730/rumlar-enosisi-iptal-etti-kibris-muzakereleri-yeniden-basliyor#, www.kara.com/guncel-haberler/cavusoğlu-enosis-turkiye-ve-kıbrıs-turku-icin-kabul-
edilemez-bir-karardir-390415# )
Bir gazeteci enosisi KKTC Cumhurbaşkanı Mustafa Akıncı’ya sormuştur. Aynen aktarayım:
" Solcu bir siyasi partinin lideri olan Akıncı’yla konuştuğumda ve hala Kıbrıslı Rumların Enosis istediğine inanıp inanmadığını sorduğumda bana şu yanıtı verdi: ’Hayır, ben Kıbrıslı Rumların artık Enosis’i istemediğine ikna olmuş durumdayım . Bu fikir artık sona erdi. Fakat buradaki, bizim tarafımızdaki birçok insan, bunu kabul etmek istemiyor. İki sene önce, burada Kıbrıslı Rumların Enosis istemediğini söyledim ve bu yüzden saldırıya uğradım. Buradaki çoğu insan, Kıbrıslı Rumların hala Enosis’i istediğine inanıyor ve hükümetimiz de sürekli bu görüşü yayıyor."( www.bbc.com/tırkce/haberler- dunya-39179388 )
Kıbrıslı" Rum parlamentosunun Enosis’i anma kararı, Kıbrıs görüşmelerinde masadaki ( ) federal çözümü desteklemeyen siyasi partiler tarafından destek gör"müştür.
Kanımca bu kararın Kıbrıslı Rum lider Nikos Anastasiadis’in pozisyonu ve müzakerelere ne kadar zarar vereceğini biliyorlardı. Anastasiadis daha sonra parlamentonun kararını eleştirdi ve buna katılmadığını söyledi.
Ben Akıncı’nın" da " Enosis’in tarihe gömüldüğü yönündeki fikrini değiştirmediğini düşünüyorum."
(www.bbc.com/turkce/haberler-dunya-39179388)
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.