- 1264 Okunma
- 3 Yorum
- 3 Beğeni
Doğu Batı
Kar
-Esin’e-
Akşam çok uzun süreden sonra gelmişti. Aynı akşamın gecesi çok derin, karanlık, olağanüstü karanlık oldu. Bir ara ağaçlar altında yürüdüğümüzü hatırlıyorum. Sonra suya atladılar yanımdakiler. Belki ben bunun için döndüm eve. Bilmiyorum. hatırlamıyorum. Evde her gün üzerinde oturduğum bir koltuk var. Camdan düzensiz bir duvar, bir ayva ağacı, toprak birikintileri ve kurumuş otlara bakıyorum. Gece bile olsa görür gibiyim onları. Çünkü bu evi ve bahçesini çok iyi tanıyorum.
İçeri girdiğimde kapkaranlık her yan. Gözlerim alışsın diye sokak kapısına dayanıp bekliyorum. Alışmıyor gözlerim. Hiç bir şeyi seçmek imkansız. Her şey imkansız. Ellerimle eşyaları bulmaya çalışıyorum.
Yok hiç bir şey.
Birden salonda bir mum parlıyor. Ve hiç bir aydınlık vermiyor bu mum. Salona doğru bir adım atıyorum. Ve kafamı çevirdiğim her yanda ışık vermeyen, parlak mumların ufak alevlerini görüyorum. Yer birden sallanmaya başlıyor. Mumlar, ev, ben sallanarak dönüyoruz. Bu sallantı arasında birden bir fare beliriyor. Ben çok korkarım farelerden. Çocukluğumdan beri. (Birden bu geliyor aklıma.) Fare kafasını kaldırmış hareketsiz sıçramakta.
Kafasının iki yanında siyah gözleri var. (Birden bunun eskiden, çocukluğumda görmüş olduğum farelerden çok başka olduğu geçiyor aklımdan.) Bu grilikte, kafasından büyük gözlü fare görmemiştim hiç. Ve ben bunu düşünürken gözümü oynattığım her yer farelerle doluyor. Sayısız yanan mumlar ve her yanda sayısız siyah gözlü gri fareler. Ve ben bunların arasında sallanarak dönmekteyim. Çok korkuyorum. Arkamda bir kapı olduğunu hatırlıyorum. Hemen geri dönüyorum. Açıp kapıyı sokağa çıkacağım. Tam o anda kapının ortasında durmakta olan, görülmemiş irilikte, benim başım kadar büyüklükte kara gözlü bir fare, göğsüme sıçramaz mı? Üstelik pençelerini geçiriyor göğsüme ve ben onu çözmeye çalıştıkça, o daha derin gömülüyor içime.
Bağırıyordum. İki elim de göğsümdeydi. Sanki bir şeyi söküp atmak istiyordum göğsümden. Gün yeni yeni doğmaktaydı. Yeniden uyumaktan korktum.
Taşradaki evimiz bir yokuşun üzerindeydi. Alabildiğine büyük bir holün her dört köşesinde gene çok büyük odalar vardı. Biz kış aylarında bu odalardan birine çekilirdik. Ancak orası ısınırdı. Ama uykum gelince, annem beni, kışın içinde yaşadığımız bu odanın tam karşısındaki odaya gönderirdi. Sıcak ve havasız odadan çıkınca, soğuk, korkutucu, karanlık bir büyüklükte gelirdi hol bana.
Karşı odaya girer girmez, yatağın altına bakar, sonra içine girer, yorganı başıma çekip gömülürdüm. İşte o zaman korkmaya, terlemeye başlardım.
Düşündüğümü hatırlamıyorum. Oysa o büyük evin içinde her birimizin uykularının ne büyük bir yalnızlıkta geçtiğini biliyorum. Ninem ölüm döşeğinde uzun süre yattı. Yatağı benimkinin tam karşısındaydı. Ben büyüyordum. O ölüyordu. O zamanlar, yatınca, onun ne zaman öleceğini düşünürdüm. Doğrusu istiyordum ölmesini. Ölmesi gerekiyordu. Eriyordu çünkü bedeni. Ufalmıştı. Derileri kemiklerinden sarkıyordu. Sabahları uyanır uyanmaz onun koynuna girerdim. Sanırım bu, onun ölüm hastalığından daha evveldi. Çoktan uyanmış ve yuvarlak gözlüklerini takmış bulurdum onu. Gözlüklerinin altından iki yanağa yaşlar sızardı.
Ağlıyor musun? derdim.
Hayır, gözlerim sulanıyor, derdi.
Ama onlar gözyaşlarına çok alışmış da, ondan, derdim. Bu büyük evde, sabah insanın ağlatabileceğini düşünmüştüm. Ve gece yatmadan önceki korku. Bir gün holün karanlık bir girintisinde olan mutfağa girdiğimde, (daha kapıdayken) ninemi karnını açmış, karnına bir bıçak dayamış, -beklerken- gördüm. Ben de kapı eşiğinde bekledim bir süre. O ise hareketsiz durmaktaydı. Eli bile titremiyordu. Hiç bir şey yapmıyordu. Ben de bir şey yapmıyordum. Beni görmüyordu. Ben onu görüyordum.
Mutfağa ben niçin gelmiştim? Unuttum. Sonra yanına gittim.
Napıyorsun? dedim.
Kendimi öldürüyorum, dedi.
Hiç bir şey anlamadım. Bıçağı elinden alıp, almadığımı hatırlamıyorum.
Ama o öldürmedi kendini. Bunu biliyorum. Bir gün gene evden kaçmıştı. Bu daha önce oturduğumuz kentten yazları çıktığımız yayladaydı. Orada bir göl ve evimizin önünde bir elma bahçesi vardı. Bütün gün ağaçlara çıkar, elma yerdik. Akşamları da annem önüne bir sepet alır, elmaları teker teker yedirirdi. Hepimiz elmadan usanmıştık. Orada ninem evden kaçtı. Onu aramaya çıktık. Ben yalnız çıktım. Ve onu uzakta, büyük at kestanesi ağacının yakınında bir çukurda buldum. Başına eşarbını bağlamıştı. Yuvarlak gözlükleri gözündeydi. Bana bakıyor, beni görmüyor. Benimle konuşmuyordu. İncecik yüzü sararmıştı. Korkarak yanına sokuldum. Hayır korkmadım. Onu bulduğuma sevindim. Gerçekten bulamayacağım yerlere gitti sanmıştım. Çukurda böyle duruşu şaşırttı beni.
Niçin çukura girdin? dedim.
Kendimi kaybedeceğim, taa şu dağların ardına gideceğim, derken, bana gerideki Bozdağları gösterdi. Kendini dağlarda dolaşarak kaybetmenin ne olduğunu hiç anlamadım. Eve birlikte dönüp dönmediğimizi hatırlamıyorum. Ama onun ölümünü çok iyi biliyorum. Yatırdığımız hastanede onu ameliyat etmek istediler. Buna karşı diretti. (Kimden duydum bunu? O zamanlar çok küçük olduğum için, almazlardı beni hastaneye.)
O öldü. Hiç bir şey anlamadım onun ölümünden. Korkmadım da. Yalnız bir evin yüksek katından caddeye bakarken, aşağıda giden cenaze arabasında onun götürüldüğünü biliyordum. Bir kadın beni oyuncaklarla oynamaya zorluyordu. Sanki şimdi bir başkasının ölümünden bir şey anlıyor muyum?
Kendi ölümümden?
Bir yıl annemle yalnız kaldık taşrada. O zaman birlikte yatıyorduk. Uzun süre karlarla kaplı kalıyordu kent. Ve biz o koca evde, birlikte uyuduğumuz uykuda ne değin yalnızdık. Ölümümü anlamadan büyüdüm. Bir gün yüksek bir evin balkonunda tek kolumla asılı kaldım. Vücudum caddeye sarkıyordu. Kalabalık ve bomboştu cadde. Aşağıda ninemin cenaze arabası gidiyordu. Gözlerimi aşağıya yöneltmekten korkuyordum. Tek elimle balkonun içine geçmek için gösterdiğim her çaba, caddenin derinliğine düşmem için bir tehlike oluyor. Ne içeri girebiliyorum ne de caddeye düşüyorum. Bu bir düş mü? Boşluğa sallanırken bunun bir düş olduğunu düşünüyor muyum? Bunun bir düş olup olmadığını düşündüğümü hatırlıyorum. Oysa bu düşten uyanıp uyanmadığımı hatırlamıyorum. Bilmiyorum. Annemle birlikte yatıyoruz. Sabaha karşı kapıyı çalarak uyandırıyorlar bizi. Okulun hademesi gelmiş. Ağlayarak kendisi ile gelmemizi istiyor bizden.
Henüz yüksek karlar arasından geçmemiş kimse.
Onlar önden gidiyorlar.
Ben arkadan.
Kar onların dizlerine geliyor.
Benim omzuma.
O kadın nereye götürüyor bizi?
Eve döndüğümüzde annem gene üzgün. Ve ben gene bir şey anlamıyorum. Annem benim camdan düştüğümü bağırıyor ve ben onun sesini duyarak düşünüyorum.
Uyandığımda kendimi annemin koynunda mı bulacağım?
Yoksa bambaşka bir boşlukta mı?
Tezer Özlü, 1966
YORUMLAR
Tasvirleri yerli yerinde kullanan yetenekli bir kalemsiniz. Amacım mutlak ve mutlak ille de eleştiri yapmak değil. Kimse dört dörtlük de değil. Olmuyor mu yazılarımda benim de hatalarım? Oluyor. En aza indirmek hataları, ki bu yazım yanlışları da olabilir, anlatım bozuklukları da. Bunları düzeltmemiz gerekir. Okuyucu aynı zamanda bir jüridir. Okuyup geçenler de var. İrdeleyenler de. Eksiklikleri, hataları dile getirenler de var, susanlar da. Madem yeteneklisiniz, hataları en aza indirgemek gerekir. Her bir eleştiriden dersler çıkarmak da gerekir. Benim fikrim budur. Umuyorum ki sizin açınızdan pek çok faydası da olacaktır. Çünkü siz çalışkan bir öğrencisiniz. Çok okuyan, sorgulayan, tasvirler yapan. Kendinizi edebi anlamda, yazı anlamında da geliştireceğinizi, üzerine üzerine koyacağınızı da biliyorum. Yoksa neden nefes tüketeyim ki?
Eleştirilere geçelim mi? Yok, hayır, eleştirmeyin dediğinizi de duyar gibiyim. Biliyorum ki siz de söz konusu eleştirilerden dersler çıkaracaksınız, en azından bundan böyle bu tür hataları en aza indireceksiniz.
pervasız : çekinmez, korkusuz, sakınmaz (kimse)
''O pervasız pencere önünde... ''
Sorum şu: pervasız olan pencere mi, adam mı?
''O pervasız pencere önünde, ürperdiğini beklemekten haz duymuştu hep...''
Şöyle olsaydı şayet, bu soruyu sordurtmazdı bana.''Pencere önünde, pervasızca ürperdiğini beklemekten haz duymuştu hep...''
Anlam kayması ve anlatım bozukluğu kayboldu değil mi? Anlatılmak istenilen oturdu cümleye. pervasız...
pervasızca..
korkusuzca.. yani. ' ca ' ekini getirmezsek, korkusuz ( pervasız) ürperdiğini... anlamına gelir.En doğrusu '' pervasızca '' kelimesini kullanmaktır.
''O da uçup mu gitmişti. Oysa ki kanatları yoktu.''
Tezat var mı? Var. Uçup giden bir kişinin kanatları da olur. Ya da uçağa binersiniz, uçup gidersiniz. Değiştirip ekleme yapalım cümleye.
''O da uçup mu gitmişti bir yerlere. Gövdesi, elleri, kolları, ayakları pencere önündeydi ama, hayallerinde uçmak duygusu vardı bir serçe misali. Oysa ki kanatları yoktu ve olduğu yerde mıhlanıp kalmıştı.''
Devam edelim.
''İnce uzun iki kolu vardı sadece. Bir de upuzun kahverengi saçları, en derinlerden çıkartıldığını düşündüğü kara elmas gözleri..''
Yaptığınız tasvirlerde eksiklikler yok mu? Mesela adamın burnu, ağzı, kulakları?
Kahverengi saçlarının olması adama ne gibi bir özellik katmış? Kollarının olması, uzun olması hatta kollarının, evet uçması için ona artı bir özellik verir. Gerçi o vaziyette pencereyi açıp boşluğa bıraksa kendini, gerçek olan şu ki; yere çakılır yüksekse oturduğu ev.
''en derinlerden çıkartıldığını düşündüğü kara elmas gözleri..''
Göz çıkarmayı biliriz.Kör olur insan. Kara elmas zaten derinlerde bulunur. Elmas başlı başına değerli bir madendir. Derinlerden çıkartıldığını düşünen biri, kara elmas gözlerinin değerini bilir zaten.Şöyle mi olmalıydı o cümle : '' Onu görenlerin dikkatini,derin derin bakan bir çift kara elmas göz çekerdi.''
Tersi durumda adam kara elmas gözlerini beğeniyor. Oysa kendine mahsus bir durum bu. Ya ona bakanlar ne görüyor? Cidden de öyle midir gözleri?
''Ne de güzel bakıyordu oradan adama, artık yanında olmayan gözleriyle''
Mavi çerçeveli fotoğraftaki kişi adamın sevgilisi ya karısı.Sonuçta birliktelik paylaşmışlar. Belli ki ayrılmışlar. Fotoğraf çekilirken genelde insanlar gülümserler ve objektife bakarlar. Adam teselliyi resimde arıyor. Ama yanında değil o gözler.
Değiştirelim cümleyi ve ekleme yapalım.
'Ne de güzel bakıyordu oradan adama. Ama yoktu o bir çift göz adamın yanında. Ya kalbinde?
ya hayalinde? ya anılarında? Evin odasında ne de çok göz vardı, ne de çok tebessüm eden dudaklar.''
Nacizane fikrim, tasvirleri biraz daha açın ve zenginlik katın cümlelere ve anlatımlara.
Başarılar dilerim, kolay gelsin.
Bahar Batıl
o yüzden sizin zaman ayırıp ta yazılarımı incelemeniz olumlu olumsuz ki bence hepsi olumludur nazarımda eleştiriler , düzeltmeelr yapmanız beni onurlandırır.. doğru yolu eksiklerimi böylece görüyorum göreceğim de..
tüm söylemlerinizi dikkate alıyorum ve alıcam da..
evet tasvirleri biraz daha çoğaltıp açabilirsem altını doldurabilirsem sanırım okur daha bir tatmin olup verilmek istene o duyguyu alabilecek..
benim sabırsız bir yapım var hocam. sanırım en büyük handikabım bu..
bir yağlı boya tabloyu bile bir günde bitiririm düşünün yani.. öyle uzun uzun uğraşmaya sabrım olmuyor maalesef..
bundan kurtulmalıyım biliyorum..
sevgiyle kalın çok teşekkürler..
Bahar'ın dilinden hüzünlü bir müzik parçası dinlemiş gibiyim...
Yüreğin var olsun...sevgiler...
Bahar Batıl
teşekkürler ..sevgiler..
Gelmeyeceğini bilerek beklemek asla saflık değildir saf aşktır..
Şehri erken uyandırır bekleyenler ve kuşları ve güneşi ararlar uykulara küs tenlerinde gelmeyeceğini bilirler de yinede göz hizasına düşen her şeye umudu yüklerler belki bir gün diyerek...
Yazı güzeldi kendimden anlar anlamlar bulduğum
Tebrik ederim
Emeğe selam
Bahar Batıl
selamlar..