HERKESE LAZİM OLAN SEVGİ
Sevgi ve gerektirdikleri hususunda Peygamberi kendimizden önde tutmamız gerekirse, mukaddes ve mübarek isimlerin sahibi Yüce Allah’ı sevgi ve ibadet hususunda kendimizden önde tutmamız elbette gerekir. O’ndan mü’min kuluna ulaşan her türlü ihsan ve iyilik O’nu sevmesini gerekli kılar.
Evet...
- Allah’ın vermesi, vermemesi
- Afiyeti, belâsı,
- Bollaştırması, daraltması, adaleti,
- Öldürmesi, diriltmesi,
- Lütfü, ihsanı, rahmeti, iyiliği,
- Ayıpları gizlemesi, affetmesi kuluna yumuşaklığı ve sabırlılığı,
- Duasına icabet etmesi, üzüntüsünü gidermesi, imdadına yetişmesi, dert ve tasasından kurtarması,
- Bunları da ona ihtiyacı olmadığı halde, hatta tüm yönlerden ondan müstağni olduğu halde yapması...
Tüm bunlar, kalpleri O’nu ilâh edinmeye, sevmeye itici etmenlerdir.
- Hatta kulunu günah işlemeye serbest bırakması,
- Yardım etmesi, işini görene kadar gizlemesi, onu koruması, bekçiliğini yapması,
- Kulun arzularını O’na isyan yollarla yerine getirmesine izin vermesi,
- Kulun günah işlerken O’ndan (c.c.) yardım olması, nimetlerini o yolda kullanması...
Bunlar O’nu (c.c.) sevmeye iten en güçlü ve saiklerdir.
Herhangi bir yaratık bir başka yaratığa bu derece hoşgörülü ve iyi davransa, yapılan onu sevmekten kendini alamaz.
Peki, sürekli biçimde ona karşı kötülük yapmakta iken sürekli olarak ve nefesleri sayısınca iyilik ve ihsanda bulunan zatı nasıl sevmez kul?
O’ndan kula hep hayır inerken, kuldan O’na hep şer yükselir.
İhtiyacı olmadığı halde nimetleriyle kendini kula sevdirecek işler yaparken, kul ona muhtaç olduğu halde günahlarıyla kendini ona sevimsizleştirir.
Ne Rabb’in (c.c.) iyilik ihsan ve fazlı kulunu günahtan alıkor, ne de kulun günah işlemesi, âdice hareketlerde bulunması Rabb’in iyiliklerini keser, sona erdirir.
Öyleyse adiliğin en adiliği kalplerin böylesi bir zatı sevmeyi bırakıp, başkasının sevgisine tutulmasıdır.
Sevdiğin ve seni seven her şahıs seni ancak kendisi ve menfati için sever. Yüce Allah ise senin için, sever, ister.
Nitekim bir hadis-i kudsîde şöyle buyurur:
"Ey kulum! Herkes seni kendisi için ister, ben ise kendin için isterim."
Peki Rabbi kendisi için böyle düşündüğü halde kul nasıl olur da O’ndan yüz çevirip gayrisinin sevgisiyle meşgul olur, kalbini başkasının sevgisinde boğdurur?
Yine...
İlişki içerisinde olduğun bir insanın senden bir kazancı yok ise seninle ilişki içerisinde olmaz. O’nun senden bir kazancı vardır. Rabb ise seninle ancak, sen en büyük ve en üstün kazancı elde edesin diye muamele eder. Onda iyilik on, hatta yedi yüz, hatta daha fazlası katıyla karşılık bulurken, kötülük aynı miktarda cezayla karşılık bulur, üstelik kötülük en küçük vesilelerle, en basit iyiliklerle siliniverir.
Yine...
Yüce Allah seni kendi için, dünya ve âhiretteki her şeyi de senin için yaratmıştır. Öyleyken sevme ve sevgisini kazanma yolunda her şeyimizi vermemize ve rızasına ulaşmada her türlü çaba sarfetmemize O’ndan daha lâyık kimdir?
Yine...
- Senin isteklerin ve tüm yaratıkların istek ve talepleri hep O’nun katındadır.
- O cömertlerin en cömerdi, en büyük kerem sahibidir.
- Kuluna daha istemeden, umduğundan kat kat fazlasını verir.
- Yapılan az bir iyiliğin karşılığını verir, onu verimli ve bereketli kılarken, çok büyük de olsa günahları (dilerse) affeder, siler.
- Göktekiler ve yerdekilerin tümü ondan ister.
- O hergün bir haldedir.
- Bir şeyi dinlemesi başkasını dinlemekten alıkoymaz, karmaşık meseleler ve olaylar O’nu yanıltmaz ısrarla isteyenlere kızmaz.
- Bilakis ısrarla duâ edenleri sever, kendinden istenildiğinde hoşlanır istenilmediğinde kızar.
- Kul O’ndan haya etmediğinde dahi O haya eder, kul yaptığı kötülüğü gizlemese dahi O onu örter.
- Kulun kendisine merhamet etmediği durumlarda dahi O merhamet eder.
- Verdiği nimet, ihsan ve iyilikleriyle rızasını kazanmaya çağırmış, başka başka nimetlerini elde etmeye davet etmiş, ancak o bunu reddetmiştir. Bu isteklerle elçilerini yollamış, onlarla birlikte ahit ve misakını göndermiş, sonra da bizzat kendisi inerek ona:
"Benden kim (ne) istiyor, vereyim. Benden kim bağışlanma diliyor, bağışlayayım!" diye seslenmiştir. O yine şöyle der:
"Seni çağırıyorum, ama birleşmeyi reddediyorsun. Peygamberler gönderiyorum. Bizzat yanına varıyor, ama seni uykuda buluyorum."
Nasıl olur da kalpler iyilikleri getiren tek, günahları silen, duaları kabul eden, hatalara göz yuman, günahları bağışlayan, kusurları örten, dertlerden kurtaran, imdatlara koşan, talepleri sahiplerine ulaştıran tek zatı, sevmez.
- O; zikredilmeye ve şükredilmeye, kulluk edilmeye, ve hamdedilmeye en lâyık zattır.
- İsteyene en çok yardımcı,
- Padişahların en şefkatlisi,
- Kendisinden istenenlerin en cömerdi verenlerin en eli bolu,
- Merhamet istenenlerin en merhametlisi,
- Yönelenlerin en cömerdi,
- Sığınanların en azizi,
- Kulun dayanıp tevekkül ettiklerinin en yeterli kuluna annenin çocuğuna şefkatinde daha şefkatli,
- Kulunun tevbesine acımasız çöl ortasında yiyecek ve içecekleriyle dolu yüküyle yüklü devesini kaybedip hayattan artık ümidini kesmişken birden onu buluveren kimseden daha çok sevinen zattır.
- O ortağı bulunmayan padişah, eşi olmayan tektir.
- Sonunda herşey yok olacak, sadece o kalacaktır.
- İzni olmaksızın ibadet edilmez, bilgisi dışında isyan vuku bulmaz.
- İtaat edilince karşılığını verir. Oysa kendi yardımı ve nimetiyle itaat edilmiştir.
- İsyan edilir, ama O affeder; bağışlar. Oysa hakkı en çok çiğnenendir.
- O şahitlerin en yakını, kaybedenlerin en yücesi, ahdine en sâdıktır, en âdilidir.
- Canların bağı onun elinde, alınlar onun avucundadır.
- Olacakları yazmış, ecelleri kaydetmiştir.
- Gizli O’nun yanında açık, sır alenî olur.
- Herkes O’na sığınır. Yüzler O’nun nuru önünde eğilir, akıllar O’nu idrakten aciz kalır.
- Fıtrat ve deliller O’nun yüzünün nuruyla yok olup, gök ve yerler O’nunla aydınlanır.
- Tüm yaratıklar O’nunla ıslah olur.
- Uyumaz, uyumak O’na yakışmaz.
- Hak terazisini bastırır ve kaldırır.
- Gündüz olmadan gece yapılan ameller, gece olmadan gündüz yapılan ameller O’na ulaştırılır. Örtüsü nurdur; açılacak olsa tüm yaratıklar yanıp kül olur.
- Sevgisini O’ndan (c.c.) gayrisine sunan kimse kesinlikle.
- Tüm varlığa sahip de olsa, O’nun yerini tutacak bir şey bulamaz.
Kalbin İlacı adli kitapdan .İbn Kayyimelcevvziye alintidir yanlış anlaşilmasın
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.