- 702 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
KAR HER YERE BAŞKA YAĞAR
Ben deniz çocuğuyum.Çocukluğumda karla tanışmam çok kısa süreli bir birlikteliktir.O da bir iki serpiştiren azıcık yerde tutunmaya çalışan,inşallah tutar diye dualar ettiğimiz ve kısa sürede çamura dönüşen beyazdan çok gri bir kardı gördüğüm. Oysa sonraları karın bir pamuk yığını gibi yumuşacık,bembeyaz olduğunu,soğukla buluşunca da sarkıt ve dikitler oluşturan saydam parçalara dönüştüğünü görmüştüm. İlk kez Niğde öğretmen okulunda iken adam akıllı bir kar görmüştüm.Her yer beyaza kesmişti.Biz İzmirliler çılgınca karların üzerinde tepinip,fotoğraflar çektirmiştik.Sonraları biz de kanıksadık.Sonuçta bir doğa olayıydı.Bazı yerleri yağmurla ödüllendiren doğa bazı yerleri de karla ödüllendiriyordu.
Çok sonra doğayı ve kendimi daha fazla gözlemleme fırsatım oldukça (yaş aldıkça) karın her yere aynı yağmadığını gördüm. Niğde’de kar yağdığında biz soğuktan hiç etkilenmez,üşümezdik.Yatakhanelerimiz,etüt salonlarımız,sınıflarımız sıcacık olurdu.Her yerde aynı ısı.Kaloriferler yanar biz üşümek nedir bilmezdik.Binadan binaya geçerken soğuğun ve karın farkında olurduk.Sevinçle karşıladığımız kara biz de umursamaz gözlerle bakar olmuştuk.Dışarıda kar yağarken biz koridorlarda halay çeker,eğlenirdik.Ben hala belki de bu yüzden üstüste giyinmeyi sevmem.Okulda eteğimiz ,kazağımız,kısa ceketlerimiz yeterdi de artardı bile. Çoğu zaman okulun içinde ceket giymeden sadece boğazlı beyaz kazaklarla dolaşırdık. Beyaz boğazlı kazakları giymek zorunluydu.Devlet verirdi kıyafetlerimizi.Bir tek hafta sonları gönlümüzce giyinirdik.
Sonra Almanya’ya kardeşimin yanına yılbaşı tatilini geçirmek için her gittiğimde diz boyu kar karşıladı beni hep.Orada kar başka yağardı.Güzeldi kar,seyretmesi ,yaşaması keyifliydi.Sıcak şarap eşliğinde karların içinde olmak bambaşka duygular,güzellikler yaşatıyor insana.Işıl ışıl şehirlerde,kasabalarda yılbaşı nedeniyle sıcak şarap yerleri kurulur"Siz - 22 derecede bir keresinde Hamburg’ta -22 yi de görmüştük. o dondurucu soğukta sıcacık şarabınızı yudumlarken günün hit parçalarını dinleyebilirsiniz.Her çadır bir masal evi gibidir rengarenk hediyeliklerle. Dönen ışıl ışıl oyuncaklar,yanan kocaman mumlar,rengarenk lambalar size bir masal aleminde yaşıyormuşsunuz hissini verir. Buralarda kar güzeldir.Yaşanılasıdır.Şömineli evlerde Keyfi boldur.
Kar benim memleketimin doğusunda başka yağar. İnatçı,yerden kalmak bilmeyen bir üşengeçlikle yayılır.Gitmek bilmez.Güneşin günlerce görülmediği olur.Soğuktur.Isıttığınız odadan başka bir odaya geçerken donarsınız.Yere bastığınız ayaklarınız buz keser.Hissetmez olur.Kars’ta kar ve soğuk köylerde böyledir. Kocaman bir soba ile ısınmaya çalışır hane halkı.Geçen yıl Kars’a gitmiştim. Rehberimizin Kaz eti yememiz için götürdüğü köy evinde biz geleceğiz diye belli ki sobanın ısısı önceden desteklenmiş,kıpkırmızı alevlerin dili sobanın dışına taşmaktaydı. Nefis bir öğle yemeğinden sonra şöyle bir bakındık sağa sola.Bahçede kocaman bir kangal zincirini zorlamakta,ara sıra bize doğru hamle yapıp ne işiniz var burada der gibi havlamaktaydı. Kar her yeri örtmüş. Lavoboyu kullanmak istediğimizde evdeki kızlar biraz mahçup,biraz utangaç-Bizim buralarda çeşme yok.Lavaboya su koyduk ama soğuktur. Diye uyarıyor.Kışın ne kadar zor ve çetin geçtiğini anlamak için bu deneyim bile yetiyor. Rehberimiz Bengül, sabah kar yağdığı için çok mutlu olan bize siz şanslısınız. Kar görmek istiyordunuz. Ama biz bıktık artık tam dört aydır kar kalkmadı.Hergün beyaza bakmaktan gözlerimiz bozuldu.Güneşi,yeşili,toprağı özledik biz demişti.Bizim sevinçle karşıladığımız kar o yörede haram et karı olarak bilinirmiş.Son kar doğanın,hayvanın,toprağın son kez temizlenip,arındığı karmış. Şimdi çoğu yere ilk kar yağıyor.Doğuda pek çok yer aylardır beyazı yaşıyor.Memleketimde soğukta,karda insanların sokakta kalmamasını diliyorum.Biliyorum ki kar her yere aynı yağmıyor.
Canan Yönter
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.