- 1046 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
"LEMOS EMİR MUSA PAŞA CAMİİ" İSMİ AÇIKLAMA
“LEMOS EMİR MUSA PAŞA CAMİSİ”
İSMİ İÇİN AÇIKLAMA
Karamanoğulları Beyliği, Türkmen bir Türk Devletidir. Anadolu Selçuklu Devletinden edindiği devlet kültürü birikimi, devletin yönetim ve idaresi, toprak düzenlemesi ile Divan (Sultan ve Halk) organizasyon yapısı Ana dolu Selçuklu devlet sistemine çok benzeşik bir yapı gösterir. Ancak, Büyük Selçuklu Devletinin halefi tartış masından dolayı ilişkileri limoni olan Osmanlı İmparatorluğu karşısında tarihi süreçte hep bir beylik (eyalet) konumunda görülüp küçümsenmiştir. Halbuki “Karaman Tacı”, bir eyalet, beylik değil bir krallık sayılmıştır.
Karaman oğulları’nın organizasyon yapısında Emir-ül Urema (Sultan), Devlet Başkanı görevi ifa etmekle birlik te Karaman, Konya ve Ermenek bir eyalet (Beylik) merkezi konumunda olup Emir’den sonra da 4 vezir ve Sa rasker gibi gerekli diğer kurumlar mevcuttur.
Anadoluda kurulan Beylikler içinde, en baştaki devlet yöneticisine “ Emir” ünvanını veren tek beylik Kara manoğullarıdır. Devlet yönetiminde Emirlik; “Emir-ül Mümin” Halife Hazreti Ömer döneminden beri Türk-İslam devletlerinde görülen bir ünvandır
Burhaneddin Musa Bey, Ermenek eyaletinde Bey olarak bulunduğu 1308 yılında babası Mah mut ve ağabeyi İbrahim’in bir savaşta şehit olması üzerine Karamanoğullarının “Emiri” olur ve Karaman merkezde Devletin başına geçer. Ancak Memlukluların baskısı sonucu Emir’likten 1312 y.da azledilince 1352 yılına kadar yine Bey olarak Ermenek’te görev yapar ve davet üze rine yeniden Emir olup Karaman’da devletin başına geçer.
Kerimeddin karaman Bey’in 8 oğlundan beşi ve torunları savaş meydanlarında şehit olmuş tur. Karaman Türk menleri savaşçı kimliklidir. Karamanlılarda devleti yöneten en üst yönetici, halkın gönlünde hem BEY, hem EMİR ve hem de PAŞA ünvanlıdır. Bu tür ünvanlar, bir nevi halkın sevgisinin yansıması ve halkın verdiği bir payedir. Türk tarihinde kişiyi, en güzel onurlandırma ünvanından birisinin savaşçı kimliği yansıtan “PAŞA” ünvanı olduğu unutulmamalı.
Anadolu Selçuklu Devletinin Moğolların egemenliğinin altına girmesiyle birlikte Anadolu’daki tüm Türk beylik lerinde hatta Selçuklu devletinde bile iktidar mücadelesi en acımasız haliyle yapılmış, hatta kardeş kardeşe karşı savaş meydanlarında savaşmıştır. Devleti yönetenler fır sat bulunca dış düşmanlara karşı kahramanca kılıç kuşanmıştır. Nitekim Karamanoğulları bazı dönemlerde topraklarını Alanya’dan Ankara, Nigde ve Kayse ri’ye kadar savaşarak genişletmiş ve bu bölgeye devlet olarak hükmetmiştir. Böylece savaş meydanında gazi yada şehit o lan Bey’e, “Paşa” ünvanını halkı ve askerleri vermiştir.
Hatta Ermenek Beyi Burhaneddin Musa Bey’in 1339-1340 yıllarında Ermenek’te yaptırdığı “Musa Bey Medrese si”ni bu ismiyle bilen azınlıktadır. Medresenin, kesme taştan mimari bir yapı olması sonucu esas ismi yerine halkın ifadesiyle, “TOL MEDRESE” ismiyle bilinmektedir. Bu tür çok basit ayrıntılar konunun özünü değiştir mez.
Osmanlı İmparatorluğunda Padişahın erkek çocukları “Şehzade” ünvanlı doğar. Şehzade ”Padişah, Sultan” o lamazsa hep “şehzade” ünvanıyla anılır. Ancak Fatih Sultan Mehmet Han’ın oğlu Şehzade Cem, Osmanlı İmpa ratorluğuna “Padişah” olmadığı halde tarihte hep “CEM SULTAN” ünvanıyla anılmaktadır. Çünkü bu ünvanı o’na halkı vermiştir. Halkın inanarak uygun gördüğü bir ünvanı benimsemek gerektiği kanısındayım
Bu bağlamda 1344 yılında Lemos’a Camiyi yaptıran zatı muhterem, EMİR MUSA PAŞA BEY olup camiyede bu ismin verilmesinde bir beis olmasa gerekir.
Caminin 1344 yılı kitabesinde de bu şekilde yer almıştır. Halk, caminin banisi (yaptırana), üç ünvanı birden vererek O’nu onurlandırmış ve LEMOS EMİR MUSA PAŞA CAMİİ ismini 675 yıldır gururla benimsemiştir. Bunda da hatalı bir yakıştırma yoktur ki, bu gün “Paşa” ünvanı nın kaldırılması gereği duyulsun.
Esasen; “Emir Musa Paşa Bey”, ismi çerçevesinde bizler neyi? Hangi kültürel etkinliği yapa biliriz veya bu markada hangi ürünü arz edip Lemos Esentepe’ye daha yararlı olabiliriz konu sunu konuşmamız gerektiğine inanıyorum.
07 OCAK 2018
SÜLEYMAN YILDIZ
(LEMOS 5303)
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.