Ayaz
Pırıl pırıl havada kuru soğuk çıkar,
Hazırlıklıdır üzerini mont ile kapar,
Üşüdüğü için bere altından bakar,
Üşüten ayaz yanağını al al yapar...
Çeşmeden damlayan sular donar,
Üşüşen kuşlar cam kenarına konar,
Yüzüne ayaz vurunca sanki kanar,
Pırıl pırıl havada keskin soğuk var...
Ayaz vurduğunda kurur yapraklar,
Buz tutar sertleşir nemli topraklar,
İnsan kaymamak için az duraklar,
Pırıl pırıl havada keskin soğuk var...
Pırıl pırıl açık duru olsa da gökyüzü,
Soğuk dinlemez ki geceyi gündüzü,
Ayaz vurunca kızarır insanın yüzü,
Kış mevsiminde unutuldu ayaz sözü...
.......................................
.......................................
...
Şimdiki öğrencilere ayaz nedir diye sorsanız bilmez tabi.Ayazda gezmemiş, ayazı görmemiş, ayazı yaşamamış ki bilsin.Eski kışlar yok ki ayazı görsün,ayazı tanısın, ayazda okula gitsin.Çevreye şöyle bak bakalım kışlar eski kışlığını yitirmiş kış bizlere, doğaya küs hale gelmiş.
Hiç sordun mu? Hiç düşündün mü? Acaba tüm bunlar niçin? Kış bizlere niçin küstü? Eski kışlar niçin yaşanmaz oldu? Sabah ve akşamüzeri görülen ayaz niçin görülmez oldu.
…
Hep senin yüzünden, insaoğlunun yüzünden oldu sözlerini duyar gibisiniz.Tek sorumlusu sensin insanoğlu bu olanların, olacakların.Yaşadığın çevreye kötü davranır,yaşadığın çevreyi hor kullanırsan başına bunlar gelir işte.İnsan yaşadığı yeri kirletir mi bir sor bakalım kendi kendine.
…
İnsanoğlu çevresine sahip çıkmayıp,yaşadığı çevreyi hor kullandıkça, çevreyi doğayı kirlettikçe başımıza daha büyük felaketlerin geleceği kaçınılmaz elbette.Kış mevsimindeyiz,kış mevsimin de ocak ayında.Yani kış mevsiminin ortasındayız.Yaşadığımız yer olan Akdeniz Bölgesi Hatay ili Hassa ilçesinde yaprağını döken ağaçlardan halen yaprağını dökmeyen ağaçlar var.Bu görüntüler, güzel giden havalar hiç de hayra alamet değil.Bir iki ay sonra yeşermeye duracak olan ağaçlar bu gidişle yaprağını tam dökmeden yaprak çıkarmaya çiçek açmaya başlayacak.
...
İlkokul ve ortaokula gittiğim yılları hatırlıyorum da...Sabahın ayazında okula gider ikindi sonrası ayazda da eve dönerdik.İyice sıcak tutsun diye gocuğunu giyer boynunu kapatır eline de eldivenini takardın.Yine de ayazın soğuğuna maruz kalır yüzün burnun al al olurdu.Şimdi nerede yaşadığın kışlar nerede tutulduğun o ayazlar.
...
Şimdi ise öğrenci olarak gittiğim okula öğretmen olarak gidiyorum.Sabahın erken saati olmasına rağmen hafiften üşüten hava var.Üzerinde mont yok sadece gömlek ve ceket var.Peki üşümüyor musun? Eski soğuklar, eski kışlar, eski ayazlar yok ki üşüsün.Saat dokuzdan sonra da güneş iyice gülmeye başlar sanki bahardan kalma bir hava.
...
Peki ayaz ayaz dedik de bu ayaz ne demek? Ayaz;duru,pırıl pırıl havada çıkan kuru,keskin soğuk.Özellikle gece için çok soğuk hava.Çocukluğumda iken ayaz olduğunda sabah kalktığımda damlayan çeşmeler ve yol kenarında olan su birikintileri donardı.Eğer bu buz tutan yerler güneş almayan yerde ise sonraki güne erimeden kalırdı.Şimdi nerede o soğuk günler nerede ayaz olan günler.
...
Şimdi ocak ayında olmamıza rağmen Amanosların en yüksek tepesi Mığıra kar düştüğünde bile ayaz vurmaz oldu.insanlar kış mevsiminde bile farklı mevsimi yaşıyor sanki.
...
İnsanoğlu yaşadığın çevreyi düşünmeden, bilinçsizce, kirleterek kullanırsan bu sonuçlar ortaya çıkar işte.Kış kışlığını göstermez, bulutlar yağmur ve kar vermez,kış mevsiminde bahar havasını yaşarsın.
Tüm bunları gör bir kez daha düşün işte...Her şey senin elinde. Yaşadığın çevreye sahip çık, şu güzelim çevreyi kirletme, her şeyi doğallığı ile bırak doğal olanından kullan.Geri dönüşümlü maddeler kullan ağaçsız alanları ağaçlandır.Katı yakıtları en aza indir.Çünkü gideceğin başka dünya yok.Bu dünya hepimizin.Herkes aynı duyarlılığı gösterir ve çevreye sahip çıkarsa kış bizlere küsmez kışlığını gösterir.Kimi zaman ayaz olur kimi zaman da gökten boşanırcasına yağmurlar yağar.
...
Ayaz çevreyi soğuğa boğsa bizleri üşütse de arar olduk.Çünkü her şey yerinde, zamanında ve mevsiminde güzel.Eski kışları yaşamak, eski ayazları görmek ümidi ile ne olur yaşadığımız çevreye sahip çıkalım.Çevreye sahip çıkmayanları ve çevreyi kirletenleri de uyaralım.Bu bizlerin görev ve sorumluluğudur.Çevreyi koruyup çevreye sahip çıkanlara ne mutlu...
02.01.2018
Hasan Kaya
Eğitimci-Şair-Yazar
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.