- 15970 Okunma
- 15 Yorum
- 0 Beğeni
"Kaz kafalı" deyimi yanlıştır!
Günlük dilde kullandığımız deyimlerden biri de "kaz kafalı"dır.
Ömer Asım Aksoy,Atasözleri ve Deyimler Sözlüğünde,bunu,"et kafalı"nın karşılığı olarak kullanmaktadır.O zaman insanın aklına "et" niye "kazın" karşılığı olsun ki sorusu geliyor.
Bu söz bence olsa olsa "kas kafalı"dır.Yani kalın ve anlamazdır.
İşte gerekçeler! (Akın Alıcı’nın "Hayata Yön Veren Sözler "kitabında yazarı Milton Olson olarak belirtilmektedir.2003,S/120-121)
Bilim adamları yaban kazlarının "V" şeklinde uçmalarını izleyip,dersler çıkarmışlar:
1-"V" şeklinde uçuş,yarattığı hava boşluğuyla arkadan gelen kaza % 70 oranında menzil yaratıyormuş.
Çıkarılan ders:Bir hedefi olan ve bir araya gelen insanlar,hedeflerine daha çabuk ve kolay ulaşırlar.
2-"V" şeklinde uçuştan ayrılan güçlük çekiyor.
Çıkarılan ders:Bizimle aynı yöne gidenlerle sürekli bilgi alışverişinde/iş birliğinde bulunmalıyız.
3-"V" şeklinde uçurken,başta giden hava akımından yararlanamıyor ve dolayısıyla çabuk yoruluyor.Yer değiştirme yapılarak,en arkadan gelen de "lider" oluyor.
Çıkarılan ders: Yapılan işin,yeri ve zamanı geldiğinde başkalarıyla da paylaşılması gerekir.
4-Uçuş hızı yavaşladığında,arkadakiler öndekileri uyarıyor.
Çıkarılan ders:Zaman zaman başkalarının uyarılarına ihtiyacınız olabilir.Bundan alınmamak lazımdır.
5-Bir kaz vurulursa veya hastalanırsa,gruptan iki kaz yardımına gidiyor;ölene ya da uçana kadar başında bekliyor.Sonra da başka bir gruba katılıyorlarmış.
Çıkarılan ders:İnsan olmak,sadece insana özgü değildir.
Bu kadar almamız gereken dersi bize veren "kazlara" haksızlık etmeyelim.
Bunu "kaz" değil,"kas kafalı" olarak düzeltelim.
YORUMLAR
Aynur Hanıma devamla...
Siteye bu yazımı 2008 'de yüklemişim,adı geçen dergi ve kitap ise (Kendini Keşfet) bu bilgiye yer verip,2013 'te basılmış...
Arada en az 5 yıl var.
Böyle intihal olur mu?Olmayan kaynaktan nasıl "intihal" olur ki?
İyi sabahlar dileğimle.
Deyimin orjinali zaten "kas kafalı" şeklindedir. Halk ağzında yuvarlanarak "kaz kafalı" halini almış. Tıpkı "tos pembe" gibi.
"Öküz gibi" denir mesela. Oysa öküzler de aslandan farklı takılmazlar. İnsanlar ne yanlışını gördüler de ona bu hakareti yakıştırdılar acaba. Hayır bütün hayvanlar salon erkegiydi de öküzler mi görgüsüz ve kabaydı. Dil böyle bir şey işte hocam. Enteresan benzetmeler var. "Salak gibi" mesela. Salak nedir yahu?
Keoma'nın bahsettiği linkin dışında bu kaz kafalı dersleri pek cok yerde geçiyor. Yani su anda siz birebir alıntı yapmış gibi görünüyorsunuz hocam. Biz size itimat ederiz ama görünen köye bir açıklama getirmeniz gerekir. Bu cikarimlari madde madde ilk yazan siz misiniz yoksa bu yazıyı 2008 de kaleme alırken bir kitaptan mı faydalandınız. Bunu açıklarsanız kafanız rahat eder diye düşünüyorum. Sonucta yazının bilgi kısmı bilimsel veridir siz keşfetmek durumunda değilsiniz. Ama ders adı altında verilen cikarimlar size ait degilse kaynak bildirmek zorundasınız.
Saygılarımla hocam.
Aynur Engindeniz tarafından 5/31/2017 3:11:02 AM zamanında düzenlenmiştir.
sabri ayçiçek
Kaldı ki bir eseri bırakın,bir sözün sahibini bile günlük sohbetlerimde mutlaka anar ve belirtirim."İntihal" yapacak halim yok.Kaldı ki elimdeki sözlük ve kaynaklarda esasen bu deyimin yanlışlığına dikkat çekmek istemiştim.
Ki yazılarımda bu kurala dikkat eder,"korsan hırsızlıktır" sözünü de 30 yıla kullanırım.Ancak eleştiri getiren "zat"ın,4-5 yıl sonraya "vurgu"-"gönderme" yapıp,beni aklınca "dinci" olarak nitelemeye kalkışmasıdır sorun.
İlginçtir...Referandumda "imza" atamamakla suçlanmıştım,üstelik tam 30 yıl imzayla karnımı doyurmuş bir adamım burada da "intihalle"....
Bu çok yerde anlatılan genel bir çalışmadır."Bilim adamları" sözü de bence yeterlidir,çünkü bir kaynaktan yararlanmadım.
Nazik eleştirinize teşekkür ederim!
Aynur Engindeniz
Aşkar
aile terbiyen yok mu lan senin
hem dinle bizim değerimizle veladdin amin diye dalga geçmek yakışıyor mu lan
ben inandığım değerlerle dalga geçtiğin için yazdım bunu ve bunun için mahkemeye vereceğim seni şu tüm yorumlarını alayım bi de mahkemede dalga geç sonra benimle yüzyüze bekle bayram sonrasını
ergen sanıyordum seni ulan tam kırk yaşında saçı başı kır adammışsın ya
hem de devlet memuru devlete söven hainlik eden
bu yazdıklarım kalsın seni savcılığa verdiğimde kanıt olarak kullanalım
şimdilik biraz sabrımızı sınayalım zaten burada olmayacağım...
Keomaya...burası "seksapel" bir vaziyet yeri değil sanırım...O sikli/sokuşlu yazıları aynen iade ediyorum size."Aslanım" senin gittiğin yolları ben döndüm diyeyim...Sakın bir daha yorum yazmayınızz...
Keoma kardeşe...O linki buldum adı geçen yazı 2011 de yüklenmiş.Ben ise yazımı 2008 de yazmışım.Biraz kategorize etmeyi sevmektesiniz sanırım.Mesela büyük tarihçi Marc Bloch komünisttir.Şimdi onu "referans" alıp,"Tarihi işi yargılamak değil,anlamaktır."dersem "komünist" mi olacağım ki?
Mesele doğruyu almak.Benim felsefem şudur:Ne söylendiğine bakarım,kimin söylediğine değil!
özelde soracaktım. vazgeçtim. şu linkte http://gencogrenci.gencgelisim.com/kaz-kafali-olmak-iyidir/ ve linkte bahsedilen kaynak ile bir bağlantınız var mı? sırf meraktan soruyorum hocam. yazdığınız yazılar arasında gerçeği araştırmakla vakit geçirmek istemiyorum. vaktim kısıtlı net bir cevaba ihtiyacım var. bu sebeple sorunun muhatabına sormam gerekli soruyu. bir bağlantınız var mı? sırf meraktan valla..
sabri ayçiçek
keoma
sabri ayçiçek
O zaman ne diyoruz ölene dek cahiliz.. Zira öğrenmenin sınırı yok! Teşekkürler bu güzel uyarılı yazıya. Artık bundan sonda kazlara hakaret etmeyeceğiz :) Saygı selamımla.
sabri ayçiçek
Yaş:90.Hala öğrenecek şey şey olduğunu öğrendim der ya yazar.Galibe bizlerde yaşaya yaşaya daha doğrulara varacağız.
Bildiklerimi ve doğruluğuna inandıklarımı paylaşmayı seviyorum.Oralara kadar geldiyse ne mutlu hem bana hem de okuyup,değerlendirme yazan okurlara...
Duyarlı yüreğinizi ve kaleminizi kutluyorum. Ben de, deyimin yanlış olduğunu anlamıştım ancak, doğrusunun ne olduğunu bilmiyordum. Bir yerde geçince konu, nete bakayım dedim, yazınız çıktı karşıma.
Teşekkürler,,,
sabri ayçiçek
tunar2019'a,
Güzel düşünce ve değerlendirmelerinize teşekkür ederim.Eğitim kökenli olduğum için bu ve benzeri örnekleri derslerde çok kullandım.Çünkü örnekli ders anlatımı ya da sohbet benim "formatım."Yani sevdiğim bir yoldur...
Ancak "kazlardan" bile alacağımızın çok olduğunda ısrarcıyım...
Kaldı ki şu atasözünü bile "yanlış" kullanmaktayız:Bin bilsen bile bir bilene danış.
Hayır,burada yeterince "paradoks" yoktur ve sözün doğrusu da "Bin bilsen bile bir bilmeze danış"tır.-Sami Selçuk,Demokrasiye Doğru adlı kitabından.-
ÜStadım bu ülkede sizin gibi kalemlerden kaldı hala demek? Geç te olsa farkettim sizi. Bundan sonra takip etmeye çalışacağım yazılarınızı. Saygılar iyi çalışmalar. Kuşları W şeklinde uçurmaya kalkarsak iki liderli devlet ya da iki cambazlı sirki gibi olur değil mi? Şaka tadında ama bu da bir ders olsun akşam akşam : )
tunar2019 tarafından 10/3/2008 9:42:01 PM zamanında düzenlenmiştir.