- 1602 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Emek olmadan yazıl 1
Emek olmadan yemek olmaz. Bu atasözümüz sıkça karşımıza çıkar.Bir amacımız,hedefimiz varsa o yolda çok emek ve çaba sarf etmemiz gerektiğini belirtir.
Yaptığımız bir işten iyi bir verim,güzel bir ürün elde etmek istiyorsak o konuda bolca emek harcamalıyız.Söz gelimi,bir çiftçi tarlasına ektiği ürünün gerekli bakımını,suyunu,yabani otlardan ayıklanmasını zamanında yapmışsa,hasat zamanında da bol bir verim elde eder.Bu durum yaşamın her alanında geçerlidir.
Örneğin, okulda öğrenci,bir konuyu kavramak için dersler alır.Gördüğü dersleri biriktirmeden,zamanında ve farklı öğrenme yöntem ve tekniklerini bilerek çalışırsa iyi bir not alır.Eğitim öğretim sürecinin çok uzun bir süreç olduğu unutulmamalı.Bir çiftçi,bir esnaf ürününün karşılığını bir kaç hafta veya bir kaç ay sonunda alabilir;insan yetiştirmek öyle değil ama.Şimdiki okuduklarımız ve öğrendiklerimizin sonucunu sonraki yılllarda da alabiyoruz...Kendi alanımızla ilgili nasıl emek harcayıp karşılığında iyi ürün alacağız?Örneğin,kelime çeşitleri,sıfatlar,isimler ve isim tamlamalarını öğrenirken günlük yaşamla “bağlantı”kurmamız gerekli:Anne babamızın kurduğu cümlelere dikkat etmeliyiz.Yemek ve baharat çeşitlerinin,reçelve tatlı türlerinin,okuduğumuz kitap,izlediğimiz film isimlerinin ne tür“ tamlama” olduğuna dikkat etmeliyiz.
Beyaz Diş,Sol Ayağım,Arka Sokaklar,Sinekli Bakkal adlı kitap ve dizi isimleri sözcük türlerinden (sıfat tamlaması),Beyaz Gemi de,Kara Şövalye de,Yeşil Yol da sıfat tamlamasıdır.Gül reçeli,gülkurusu,ayva reçeli,üzüm pekmezi,rus salatası vs.isim tamlaması,Kurtlar Vadisi;isim tamlaması;,Yaprak Dökümü de.Güldür Güldür ikileme"olabilir.
Özetle:Her şeyin başı çalışmaktır,diyoruz.Çalışan kazanır,elması kızarır.Ne ekersen onu biçersin, gibi bu konuda bir çok atasözümüz var.
Yine bir atasözümüzden :İşleyen demir pas tutmaz derken yine çalışmanın kıymeti aklımıza gelir
Sorular
1.Aşağıdaki cümlelerde geçen edebi sanatlardan hangisi yanlış eşleştirilmiştir?
A)Yükselerek arşa değer belki başım.( Abartma)
B)Bin atlı akınlarda çocuklar gibi şendik.( Benzetme )
C)Aşk boyadı beni kane ( Kişileştirme)
D)Aheste çek kürekleri mehtab uyanmasın(Konuşturma)
2.Aşağıda" tanımları" verilen yazı türlerinin hangisi yanlıştır?
*Biyografi:Ünlü kişilerin kendi hayatlarını yazdığı eserlerdir.
**Öykü:Yaşanmış ya da yaşanabilecek olayları anlatan kısa yazılardır.
***Seyehatname:Gezilip görülen yerlerin tarihi,coğrafi,doğal güzelliklerini anlatan yazılardır.
****Makale:Gazete ve dergilerdeki kanıtlama amaçlı,uzun köşe yazılarıdır.
A) Biyografi B) Hikaye
C) Seyehatname D )Makale
3. Öğrenciler derste edebi sanatları tartışmaktadır...
Ahmet:Her kişileştirmede benzetme vardır.
Örnek:Tilki:"Gözüm kör olsun yalanım varsa" der.
Ayşe:Her benzetmede "kişileştirme"vardır.
Örnek:"Askerlerimiz,aslan gibi çarpıştı."
Metin:Bir olay veya eylemin olumsuzu karşıtı demek değildir.
Örnek:"Olmak ya da olmamak,bütün mesele bu."
Aslı:Abartma,bir olay veya durumu olduğundan fazla veya eksik göstermektir.
Örnek:"Aktı gözüm yaşı sel olup."
Öğrencilerin hangisinin verdiği bilgilerde "yanlışlık" vardır?
A)Ahmet B)Ayşe C)Metin D) Aslı
4. 5.ve 6.sorular bu metne göre cevaplanacaktır.
EDEBİYAT
Edebiyat sözü Tanzimat`tan sonra kullanılmaya başlanmıştır.Bu söz çeşitli anlamlarda kullanılır olmuştur.
Bir dil ürünü olan sözlü ve yazılı eserlerin hepsi.
Bir sanat "amacı" güdülsün güdülmesin,her türlü söz ve yazı,bir devrin dilini ve anlatım "özelliğini" göstermesi bakımından,edebiyat çerçevesi içine girer.Güzel söylenmiş bir nutuktan günlük konuşmaya kadar her türlü söz ve ,okuyucuda güzel izlenimini veren bir yazıdan herhangi bir gazete haberine kadar her türlü yazı,birer dil ürünü olmaları yönünden edebiyat sayılır.
Söz gelimi sanat değeri taşıyan bir roman nasıl bir edebiyat eseri sayılıyorsa,
bir hukuk ya da tıp eseri de,bu anlayışa göre,bir edebiyat eseridir.Hukuk ya da tıp
bilimleri üzerine yazılmış eserler anlamına gelen“hukuk edebiyatı ”,“ tıp edebiyatı
”vb.terimler bu anlayıştan doğmuştur.
Edebiyat kavramı,yalnız sanat amacı güdülerek meydana getirilen sözlü ve yazılı eserler için kullanılır.Sanat amacı güdülmeden söylenen ve yazılan dil verimleri bu anlayışa göre“ edebiyat dışı ”sayılır.Edebiyat,söz ve yazı sanatının kurallarını öğreten bilimdir.(Cevdet KUDRET)
Yukarıdaki "edebiyat” konulu metinden:
1.Edebiyat,yazara göre bir bilim dalıdır.
2.Argo söz ve yazılar da bir edebiyattır.
3.Edebiyat sözcüğünün eski dönemdeki karşılıklarından söz edilmemiştir.
4.Hukuk ya da tıp eseri de,bu anlayışa göre edebiyattır.
5.Tırnak içine alınmış olan “edebiyat ” sözcüğünde kuvvetli bir biçimde vurgulanmak amacı vardır.
6."Edebiyat,sanat değeri taşıma kaygısı olan söz ve yazılardır.”
yargılarından hangilerine "ulaşılamaz?"
A)1 ve 2 B)2 C) 2 ve 4 D) 2 ve 3
5.Metnin anafikri sıralanmış cümlelerden hangisidir?
A)Üçüncü cümle B)Dördüncü cümle C) Beşinci cümle D) Altıncı cümle
6.İkinci paragrafta geçen "özelliği"ve “amacı"sözcüklerindeki ses olaylarından hangisi doğrudur?
A)Ünsüz yumuşaması vardır B)Ünsüz benzeşmesi vardır) C)Ünlü düşmesi vardır
"Mutluluk elin erişebileceği çiçeklerden bir demet yapma sanatıdır." (B. Goddar)
Yukarıdaki özdeyişte anlatılmak istenen aşağıdakilerden hangisidir?
A) Mutluluk küçük şeylerde gizlidir.
B) Mutlu olmak için çok çabalamalıyız.
C) Mutluluk herkesin ulaşamadığı bir şeydir.
D) Elimizdekilerle mutlu olmayı bilmeliyiz.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.