- 814 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
HOLDİNGZEDELER
AVRUPA’DA Kİ HOLDİNGZEDELER
Makale: Mustafa Toga-2008
1980’li yıllarda Avrupa’da çalışan gurbetçilerimizin en büyük hayallerinden birisi Anavatanlarında bir yatırımlarının olmasıydı. Bu vesileyle özellikle Íç Anadolu’da yem ve un fabrikalarına ortak oldular. Çil çil altınları yok yanlış dedim dövizleri, yastık altında saklanan ölümlük kalımlıklar, kollardaki bilezikler sıyrılıp hisse senetleri satın alındı. Beş on sene içerisinde ne olduysa bu küçük işletmeler iflas edip teker teker kapanmaya başladı. Tabi bu şirketlere sermaye yatıranlar da paralarının üzerine birer bardak su içtiler.
Şimdiki holdingzedelerle o zaman ki küçük sermayeciler arasındaki fark yatırılan paralar. Yem fabrikalarına bağlanan para azami 10 bin Alman Mark’ı civarındaydı. Parasını kaptıranların yürekleri yandı ama bütçeyi fazla sarsmadı kendilerini çabuk toparladılar. Günümüz holdingzedeleri ise 50 ile 500 bin arasında büyük meblağlar kaptırdılar.
500 BİN ALMAN MARK’I UÇTU MU?
Geçen gün bir televizyon programında izlediğim holdingzedeler benim kadar sanırım hepinizi derinden üzmüştür. Yıllardan beri aynı kaderi paylaştığımız gurbetçi kardeşlerimizi üç kağıtçı, vicdansız, düzenbaz, sahtekar, kalpsiz zalimler bin bir hileyle paralarını kâr ortaklığı adı altında dolandırmışlar. Daha önceki orta ölçekli işletme mağdurlarından ve Türkiye’deki bankerzede olaylarından yeterli dersi çıkartamayan saf temiz kalpli Anadolu insanımız bu usta üçkağıtçıların oyununa maalesef düşmüşler, düşmektedirler. Yeşil Sermaye yada Anadolu Kaplanları denilen bu sermaye holdinglerine Avrupa’daki gurbetçilerden din maskesi adı altında para kaptıranlar bu programda içlerini boşaltıp, dertlerini döktüler.
BİR HOLDİNGZEDE’NİN FERYADI!
“Avrupa ülkelerinde yüz binleri bulan sayıda vatandaşımızın paralarını toplayan holdingler, zor günler yaşıyor. Borçlarını ödeyemiyor, mevcut yatırımları çalıştıramıyorlar. Yurt dışındaki tasarrufları ülke içine aktararak, ekonomi içinde önemli büyüklüğe ulaşmış fakat şimdi ise kapanma sürecine girmiş olan bu holdingler sorununa, her ne kadar devleti ilgilendirmiyor gibi olsa da, yaşanan süreç ve gelinen noktada artık hükümetin el atması kaçınılmaz hale gelmiştir” diyerek fikir ve görüşlerini dile getirdi feleğin sillesini yemiş bir holdingzede.
Bu vatandaşın düşüncelerine sonuna kadar katılıyorum çünkü holdingler, mevzuata aykırı olarak izinsiz para toplamış olmakla beraber, T.C. mevzuatına göre kurulmuşlardır. Yurt dışında bu şirketler, kamuya açık ilan ve reklam tanıtımlarıyla yıllarca para toplamışlardır. Gerek Türkiye’nin gerekse para toplanan ülkenin, kanuna aykırı bu faaliyetleri önlemesi gerekirdi. Önleyici tedbirler alarak gerekli müdahaleleri yapmaları veya en azından vatandaşları uyarmaları gerekirdi.
Diğer yandan sözleşme öncesi holdingler tarafından yeterli aydınlatma yapılmadan, hissedarlara yanlış ve eksik bilgi verilmiştir. Vatandaşlar, ticaret kanunundaki anlamıyla hisse senedi almak iradesiyle değil, şirkete belirli zaman ve faiz şartıyla borç para vermişlerdir. Kaldı ki bunlar teknik anlamda hisse senedi değil birer kupondur. Hükümetin bir an önce bu konuyu çözüme kavuşturması gerekir.
Bu güne kadar devletten yeterli güvence ve desteği bulamayan bu insanlarımızın duygularını Ozan Güner Kaymak şu dizelerle ne güzel anlatıyor.
Olurmu duygu sömürmek
Faize kâr payı demek
Çalınır mı kazanç, emek
Yetim hakkı yenilir mi ?
Holdingler çarptı parayı
Kim saracak bu yarayı
Gör evlerdeki kavgayı
Yetim hakkı yenilir mi ?
Adının İsmail olduğunu söyleyen bir holdingzede ben Yozgatlıyım. Madem Konyalılar birikimlerini Kombassan Holding’e yatırıyor ben de Yimpaş’a yatırayım dedim. Böylece hem doğduğum memleketimin kalkınmasına yardımcı olacaktım hem de ana vatanımda bir sosyal güvencem olacak diye yatırdım. Benim alın terim gitti ona o kadar yanmıyorum da hanımın, daha evlenmemiş küçük kızımın, nişanlı oğlumun paralarını da bağladık. Ne kar payı alabiliyoruz ne de sorularımıza cevap verecek bir muhatabımız var. Geçen gün haberlerde duydum bir milletvekilimiz 300 bin holding mağduru olduğunu söyledi. 80’e yakın Kombassan, Yimpaş, Jet-Pa, İttifak Holding, Endüstri Holding, Kamer Holding, Silm Holding, Noya Holding, Umpaş Holding gibi holdingler Avrupa yaşayan Türklerden para toplamışlar diyordu. İyi de bu kadar toplanan paralara ne oldu? Nereye gitti, uçmadı ya. Bunlardan kim hesap soracak. Bu güne kadar kimse..! Onları Allah’a havale ediyorum diyordu.
Holding mağdurları mızın yaralarının en kısa zamanda sarılacağı umuduyla…
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.