Sret !amşunok
Başlık ne demek? Başlıktan ne anladınız ? Sizce hangi dil ile yazılmış?
....
En rulo sret amşunok nişi unos ütök rulo !ah
...
Düşünce ve duyguların, başkalarına sözlü olarak bildirilmesine konuşma denir. Konuşmaya sözlü anlatım da denir.Vücudumuzda bulunan her organın farklı özelliği var.Bakar mısınız başımızda dolu organ bulunur.Ağzımızın içinde de dil ve dişler bulunur.Her birinin ayrı görevi, ayrı özelliği, ayrı güzelliği var.Biz burada konuşmamızı ve tat almamızı sağlayan dili konuşma boyutundan ele alacağız.Konuşamayanları işaret dili ile anlaşanları gördükçe bu organın değerini daha çok anlar daha çok farkına varırsınız.
Konuşma, insanın çevresiyle doğrudan iletişim kurmasının en etkili yoludur. Konuşma için sesli düşünme de denir. Buna göre insanlar, düşüncelerini başkalarına seslerle iletirler. Ancak bunu yaparken de sözlerini etkili kılmak için, jest, mimik, tonlama, vurgulama... gibi konuşmayı tamamlayıcı öğelere başvururlar.İşte biz de burada daha etkili kılmak için tersten konuşma yolunu ele alacağız.İlk başta anlamada zorluk çekseniz de zamanla bulmaca çözer hale gelecek zevk alacaksınız.Sanki farklı bir dil konuşuyor farklı bir dile geçmiş gibi olacaksınız.
Konuşma insanlar arasındaki iletişimi sağlar.Tatlı dil yılanı dileğinden çıkarır sözü konuşmanın ne kadar önemli olduğunu gösterir.Gerçi tersten konuşma ilk başlarda bu tatlığı göremezsiniz ama zamanla alıştıkça bu tatlılığı görecek bu tatlılığı yakalayacaksınız.Konuşmaya başlayan çocuklar da ilk başlarda kelimelerin anlamını tatlılığını bilmez zamanla bu tatlılığa varır.
...
Sizlere buradan soruyorum nasıl konuşmalar var? Siz hangi tür konuşmalardan hoşlanırsınız?Basit konuşma,Hızlı konuşma,Ters konuşma...
Öyle basit basit konuşma ya.
Ne olur hızlı konuşma.
Çok sesli konuşuyor bağırıyorsun biraz yavaş konuşur musun?
Beni kırıyor incitiyorsun ne olur ters konuşma...
....
Evet evet... işte bizim burada ele alacağımız konu ters konuşma.Bu cümlede olduğu gibi karşıdakini kırma, karşıdakini inciterek konuşma değil farklı bir konuşma çeşidi tersten konuşma...
...
İlkokul ve ortaokula gittiğim yıllarda kardeşlerimin adını tersten söyler ilk başlarda garip garip bakarlardı ama ikinci üçüncü söylemede onlar da kendilerini çağırdığımı anlarlardı.
Ana kemke nıtpay ?ım
Ana mabab en namaz ?keceleg
Ahilez nadluko ildeg ?im
.Bv
...
Öğretmenlik yaparken girdiğim sınıflarda seviyeye göre uyguladığım yarışma yaptığım bir yöntemdi.Hatta öğrenciler;
- Öğretmenim daha önce böyle bir yarışma yapmamıştık, nerden çıktı bu yarışma... Böyle bir yarışma olur mu diyenler çok oldu.Kelimeyi söyler kim en önce tersini söyler der,söylediğim kelimeyi bulmaya çalışırlardı.
Meyve,sebze,İsim,erkek,bayan,rakam,şehir,meslek... diye ipucu da verirdim. Sınıfta beyin jimnastiği yapar.Konuşmayı ve yazmayı hızlandırmak pekiştirmek için uyguladığımız bir yöntemdi.İngilizce kelimeleri öğrenmek ve akılda kalması 5 kere yazar ezberlemeye çalışırlardı.Bu kelimeleri ezberlemeye gerek yok sadece dikkati toplamak ve beyni çalıştırmak için başvurduğumuz bir yoldu.
...
Dün yine;
penyez us ririteg nisim mınac,diye seslendiğimde bizim küçük kız ne dedin baba der.Ben de;
- Sen anla canım sen artık ortaokula gidiyorsun,dedim.
Baba ben ne bileyim dedi.Türkçe desem Türkçe değil,Kürtçe desem Kürtçe değil,Arapça desem Arapça değil,Yoksa Çince mi?
....
Rakamları hem düz hem de tersten söyler yazardık.
Rib
İki
Çü
Tröd
Şeb
Itla
İdey
Zikes
Zukod
No
Hatta mevsimleri ve ayları bu yöntemle söyler, yazardık.
Rahabkli,zay,rahabnos,şık...
Kaco,tabuş,tram,nasin,sıyam, ,narizah, ,zummet, ,sotsuğa,lülye,mike,mısak,...kılara
...
Okulda bulunanların isimlerini yazın derdim...
şavas,temha,asi, nahro,nusyA,melzö,...armes .bv
...
Haydi bilin bakalım bu kelimelerden hangisi tersi ile aynı ya da hangisinin tersi tekrar Türkçe bir kelime diye sorar cevap arardım.Sınıftaki Türkçe dersi daha zevkli hale gelirdi.Öğrencilere ailede bulunanların isimlerini tersten yazar tersten okumalarını söylerdim.Hatta bu işlemi yaptığımdan dolayı bazı öğretmen arkadaşlar tarafından ters öğretmen olarak algılanır ben de bunlara aldırış etmezdim.
Nasah acoh idleg en radak sret... ıralunok ad netsret rıtalna,sözlerine şahit olur ama aldırış etmezdim.Şimdi de sosyal medya da böyle konuşanları böyle yazışanları gördükçe mutlu oluyor gurur duyuyorum.Demek ki o zamanlar insanlarla anlaşabileceğimiz bir dilimiz bir konuşmamız yoktu ama şimdi varmış diyor o eski günlere gıpta ile bakıyorum.
Rarket kemşürög elyiğelid,açşoh ...nılak
Hasan Kaya
Eğitimci-Şair-Yazar
24.09.2017