- 1038 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
ANKET
Değerli arkadaşlarım,
Düzenlediğimiz ankete göstermiş olduğunuz yakın ilgiye teşekkürlerimizi sunuyoruz. Aranızdan, yanıtlarınızı ne şekilde gönderebileceğiniz hakkında sorular almaktayız. Aslında bu bizim yarattığımız bir eksikliktir. Özür diliyor ve düzeltiyoruz.
Bu konu ile ilgili bir çalışma grubu oluşturduk. Bu grubun başında Dr. Figen Yağmur Aslan arkadaşım bulunuyor. Yanıtlarınızı "[email protected]" ve "[email protected]" adreslerine gönderebilirsiniz.
Anket sorularını madde madde yanıtlayabileceğiniz gibi tümü hakkında görüşlerinizi de bildirebilirsiniz. Gösterdiğiniz yakın ilgiye teşekkürlerimizi, sevgi ve saygılarımızı sunuyoruz. Esenlik dileklerimizle...
[ /
ANKET
Dr. Sadık Özen
Son yıllarda; ülkemizde, özellikle genç kesimdeki kadın ve erkeklerde; hal ve davranış, giyim-kuşam, saç-sakal, sigara kullanımı ve geleneksel kültürümüze bağlı görgü kurallarında önemli derecede değişiklikler yaşanmaya başlandı. Plaj, yatak ve sokak giysileri birbirine karıştı. Görgü kurallarından uzaklaşıldı. Eskiden kadınlar sokaklarda, vapurlarda, otobüslerde ve duraklarda sigara içmez ve öpüşmezlerdi. Erkek arkadaşları ile birlikte yaşamaları toplumsal olarak ayıp kabul edilirdi..
Bunlar; bireylerin hak ve özgürlükleri içinde değerlendirilmekte olup başkalarını ilgilendirmemelidir. Ancak, bireysel seçeneklerin, toplumsal dinamiklerin oluşmasında büyük payları olduğu da unutulmamalıdır. Konunun, toplumun diğer bireylerini ve yazarları ilgilendiren yönü işte burasıdır.
Komşuluk ilişkileri neredeyse son buldu. Aynı sitelerde oturan insanlar arasında bile sosyal iletişimde büyük bir kopukluk yaşanıyor. Bayramlarımız, geleneksel alışkanlıklarımız içinde kutlanmak yerine, yeni kimlikler kazandılar. Dini bayramlarımız turistik gezilere, milli bayramlarımız ise eğlenme ve eğlence aracına dönüştürüldüler. Gençlerimizde, her alanda; eğlence, cinsellik, serbestlik ve rahatlıkla ifade edilebilecek bir yaşam tarzı gelişti.
Genç erkeklerin kılık-kıyafetleri, saç ve sakal şekilleri, davranışları değişti. Ütülü pantolon, beyaz kolalı gömlek, kravat, boyalı ayakkabı giyenler neredeyse kalmadı. Artık erkekler de genç kız ve kadınların kullandıkları renkleri paylaşıyor, saçlarını boyatıyor, saçına perma ve topuz yaptırıyor, toka, kolye, zincir, bileklik ve küpe takıyor, kordele bağlıyor, parfüm kullanıyor. Işidci teröristlerden tutun da yobazlara kadar her modelde sakal bırakılıyor. Böyle giderse; bir gün gelecek, neredeyse sakalsız erkek kalmayacak. Bütün bunların, Cumhuriyetimizin yasa ve kuralları ile bağdaştırılması mümkün görünmüyor.
Geleneksel kültürümüz batı emperyalizminin getirdiği kültürel yozlaşma içinde eriyip giderken, bir taraftan da Cumhuriyetimizin getirdiği çağdaşlık kazanımları birer birer elden çıkma ve kaybolma eğilimine girmiş bulunuyor. Ulusumuz ve ülkemiz şu anda birbirine zıt iki kutbun çatışma alanı haline gelmiştir. Bir taraftan Ortaçağın karanlık yaşamı içinde yer alan Osmanlı-Arap kültürü yeniden hayata geçirilmeye çalışılırken, diğer taraftan Cumhuriyet döneminde yapılan devrimlerle sağlanan çağdaşlık kültürü yavaş yavaş toplumsal yaşam alanımızın dışına çıkmaya başlamıştır.
Geleneksel ve Tarihi Türk Kültürü ve inançlarımızla bağdaşmayan bu yeni akımlar adeta birbirleri ile yarışır durumdalar. Bu bağlamda, şu anda açık ile kapalı kesim arasında büyük bir rekabet gözleniyor. Bakalım kimler daha nereye kadar açılacak, kimler de daha nereye kadar kapanacaklar? Sözü edilen akımların birbirlerini tetiklemeleri olasılığı gözlerden ırak tutulmamalıdır.
Aslında, gelişen bu akımlar; hem karşılıklı olarak birbirleriyle, hem kendi içlerinde kendi ilke ve inançları ile büyük bir terslik ve çelişki içindeler. Bu söylenenlere şu şekilde açıklık getirilebilir. Cumhuriyetçi kuşak, emperyalizme ve özellikle ABD ağırlıklı batı emperyalizmine karşı bir düşünsel yapıda görünüyor. Buna karşın; kendilerini, emperyalizmin en önemli araçlarından olan moda ve moda tasarımcılarının yarattıkları ipe sapa gelmez ürünlerin hevesine kaptırmaları büyük bir çelişki olmalıdır. Yırtık ya da eskimiş süsü verilmiş pantolon etek ve elbiseleri büyük paralar ödeyerek alıp kullanmaları bu söylenenlere örnek olarak gösterilebilir.
Karşı kesime gelince; Cumhuriyetle elde ettikleri kadın haklarına kavuşma, erkeklerle eşitlenme, “Eksik Etek” nitelemesinden ve erkeklerin kölesi olma durumundan kurtulmalarını sağlayan rejimim yanında yer almaları gerekirken, buna tamamen karşı bir sistemin özleyişi içinde olmaları hem büyük bir yanılgı hem de büyük bir çelişkidir.
Sayılan çelişkili durumlar yanında daha pek çok konuda çelişkilerin yaşandığı bir ülkenin insanlarıyız. İleride bu konuları birer birer ele alarak onlar hakkındaki görüşlerimizi ortaya koyacağız. Ancak şu anda ivedilikle yapılması gereken şeyler olduğunu düşünüyorum.
Amacım hiç kimseyi, hiçbir kesimim kınamak, eleştirmek ve ayıplamak değil. Bir yazar olarak; buraya kadar dile getirilenler hususunda bir inceleme, araştırma ve saptama yapabilmek. Bunun için bir anket düzenlemeyi düşündüm. Bu konuda bana yardımcı olabilecek arkadaşlarımla bir çalışma grubu oluşturduk. Onların da fikirlerini alarak düzenleyeceğimiz anket sorularıyla bir durum tespiti yaptıktan sonra, elde ettiğim bilgileri yayınlamayı düşünüyorum.
Anketimize katılanların isimlerini kesinlikle açıklamayacağız. Sorularımızı onları rahatsız etmeyecek sözcük ve söylemler kullanarak düzenleyeceğiz. İyi niyet, bireysel ve toplumsal saygı kurallarından asla ayrılmayacağız. Sizlerden de sorularımızı yanıtlarken aynı kurallara uymanızı, hakaret içerikli, alaylı, küfürlü ve müstehcen sözcükler kullanmamanızı özellikle istirham ediyoruz.
ANKET SORULARI
Kişisel Sorular:
1- Adınız ve Soyadınız: (Sadece baş harfleri) …. …..
2- Cinsiyetiniz: Kadın …. / Erkek ….
3- Yaşınız: ….
4- Öğrenci …./ Çalışıyor…. / ….Boş
5- Evli …./ Bekar…. / Nişanlı …./ Erkek arkadaşı var … / …. Kız arkadaşı var
6- Ailesiyle kalıyor …./ Yurtta kalıyor …./ Arkadaşıyla kalıyor …./ Tek başına … yaşıyor
7- Babası …./ Annesi …. /Ağabeyi …./ Ablası…. / Kendinden küçük kardeşi ….
8- Sigara içiyor musunuz ?.... İçiyorsanız kaç yıldır ….ve miktarı nedir? ….
9- Alkol kullanıyor musunuz? ….
10- Hiç uyuşturucu aldınız mı? ….
Bu soruları “E” ve “H” olarak işaretleyiniz. Anne babanız sağ ise “E”, değilse “H” yazınız. Diğer sorulara verdiğiniz açıklayıcı yanıtları başka bir kağıda yazarak ekleyebilirsiniz. İlgi ve zahmetiniz için şimdiden teşekkürler.
Genel Sorular:
1- Ülkemizin; sosyal, ekonomik ve siyasal durumları hakkında ne düşünüyorsunuz? ………………………………………………………………………………………
2- Geleceğinizle ilgili düşünceleriniz nedir?
.............................................................................................................................
3- Ülke sorunları sizi ilgilendiriyor mu ? …………………………………………………………………………………………..
4- Eğitim ve Öğretim alanındaki gelişimlerden kuşku duyuyor musunuz? ………………………………………………………………………………..
5- Atatürk ve Devrimleri hakkında bilgileriniz …………………………………………………………………………………………
6- Geleneksel kültürümüz sizce önem taşıyor mu? ………………………………………………………………………………
7- Türkiye kaç Coğrafi bölgeye ayrılmıştır, isimlerini sayabilir misiniz? …………………………………………………………………………………….
8- Tokat, Uşak ve Şırnak illeri hangi coğrafi bölgemizde bulunuyor? …………………………………………………………………………….
9- Atatürk’ün Gençliğe Hitabı’nı ezbere okuyabilir misiniz veya özetler misiniz? ………………………………………………………………………………………….
10- Din kültürünüz var mı? İslamiyet Dininin temel kurallarını sayabilir misiniz?. ………………………………………………………………………………………..
11- Tarikatlar hakkında ne biliyorsunuz? Üç tarikat ismi sayınız. ………………………………………………………………………………………
12- Diğer dinler hakkında bilgi sahibi misiniz? ……………………………………………………………………………………….
13- Hurafelere inanır mısınız? İnanıyorsanız neler olduğunu açıklayabilir misiniz.
……………………………………………………………………..
14- İslamiyetin şartı kaçtır ? Yazar mısınız ? …………………………………………………………………………………………
15- Üç tane Atasözümüzü yazanız?
16- 18 yaşında milletvekili seçilmesi hakkında ne düşünüyorsunuz ?
Bireysel Sorular:
Genç Kız ve Genç Bayanlar için:
1- Sizce moda nedir ve ne ölçüde takip ediyorsunuz? …………………………………………………………………………….
2- Giyiminizi şeçerken herhangi bir çekinceniz oluyor mu? …………………………………………………………………………………
3- Fazla açık giyinmekten hoşlanıyor musunuz ? Erkeklerin sizi izlemesinden memnun musunuz ? Bu konuda hiç rahatsızlık duyduğunuz oldu mu? ……………………………………………………………………………………
4- Anneniz, babanız, eşiniz veya erkek arkadaşınız tarafından giyiminiz engellenmek isteniyor mu ? Bu konuda aile bireyleriniz veya erkek arkadaşınız tarafından bir baskı ile karşılaşmakta mısınız? …………………………………………………………………………………………
5- Eşiniz ya da erkek arkadaşınız bu tarz giyiminizden kıskançlık duyuyorlar mı? Bugüne kadar bu konu ile ilgili olarak bir olumsuzluk yaşadığınız oldu mu? ………………………………………………………………………………………
6- Yolda, ulaşım araçlarında işyerinde, alışveriş merkezlerinde ya da kafelerde size laf atarak rahatsız edenlerle karşılaşıyor musunuz? ……………………………………………………………………………………….
7- Bu tür bir giyim tarzını seçmenizin özel bir nedeni var mı? …………………………………………………………………………………………
8- Oturduğunuz mahalle, site veya yakın çevrenizdekilerden bu konuda bir uyarı, eleştiri veya kınamaya maruz kaldınız mı? …………………………………………………………………………………………..
9- Eski ve yırtık giysileri hangi nedenlerle seçmektesiniz? ………………………………………………………………………………………
10- Bekarsanız, evleneceğiniz kişi bu tarz giyinmenize izin vermeyeceğini söylese kabul eder misiniz, yoksa evlenmekten vaz mı geçersiniz ? ………………………………………………………………………………………..
Genç Erkekler için:
1- Dünyada ve ülkemizde yaşanan Moda hakkındaki düşünceniz nedir ? Tümüyle benimsemekte misiniz, yoksa karşı çıktığınız tarafları var mı ? ……………………………………………………………………………………….
2- Kadın-erkek eşitliğini fiziksel benzeme açısından mı değerlendirirsiniz, insan hak ve özgürlükleri ve ilkeler açısından mı ? ………………………………………………………………………………………….
3- Tercih ettiğiniz giyim tarzını ve saç-sakal örneklerini kendinize yakıştırabiliyor musunuz ? Geleneksel kültürümüzden uzaklaşmanızın nedeni tembellik mi, yoksa bu konuda başka etkenler var mı ? …………………………………………………………………………………………
4- Eşiniz, kız kardeşiniz, kızınız ya da kız arkadaşınızın giyim tarzlarını onaylıyor musunuz ? Bunlara karşı çıktığınız ve engellemeye çalıştığınız oluyor mu ? ……………………………………………………………………………….
5- Bugüne kadar bu konuda bir olumsuzluk yaşadınız mı ? …………………………………………………………………………………….
6- Bu konu ile ilgili olarak kıskançlık duyar mısınız ? Yoksa çevreden dikkat çektiği için mutlu olur, gururlanır mısınız ? …………………………………………………………………………………….
7- Kendi kıyafetiniz ve saç-sakal-bıyık gibi şeylerle ilgili eleştiri aldınız mı ? ……………………………………………………………………………………
8- Öğrenci iseniz okul veya fakülte yönetimi, çalışıyorsanız işveren, değilseniz aileniz tarafından bir baskı ile karşılaştınız mı ? ………………………………………………………………………………………
9- Son yıllarda, vücudun çeşitli yerlerine dövme yaptırılması gittikçe yaygınlaşıyor. Bu konudaki düşünceleriniz nelerdir ? ....................................................................................................................
10- Yaşadıklarınız değişiklik ihtiyacından mı kaynaklanıyor, yoksa başka nedeni var mıdır ? Bunu hiç düşündünüz mü ? ……………………………………………………………………………………….
11- Yeni tanıştığınız bir kız arkadaşınızı cinsel olarak size destek olacak bir partner olarak görür müsünüz? Birlikte olmanız sakınca arzeder mi? …………………………………………………………………………………….
12- Sosyal medyayı kullanıyor musunuz? Ne sıklıkta ? Sosyal medya aracılığı ile uygunsuz teklifler aldığınız veya hakarete uğradığınız oldu mu ? ……………………………………………………………………………………
13- Kitap okur musunuz ? En son hangi kitabı okudunuz, hatırlayabiliyor musunuz ? Hatırlıyorsanız ismini verir misiniz ? ……………………………………………………………………………………
14- Birlikte olduğunuz kişi ile aynı evi paylaşmakta sakınca görür müsünüz ? ……………………………………………………………………………………..
15- Sigara içiyor, alkol alıyor musunuz, alıyorsanız hangi sıklıkta ? …………………………………………………………………………………………
16- Psikolojik olarak bir sorununuz var mı ? Her şeyi kafanıza takıp üzülür müsünüz ? Hiç intihar etmeyi düşündünüz mü ya da teşebbüs ettiniz mi ? ……………………………………………………………………………………..
17- Bu sorulara eklemek istediğiniz bir şey olursa yazabilirsiniz ………………………………………………………………………………………
İsterseniz; vereceğiniz yanıta adınızı, soyadınızı ve unvanınızı yazabilirsiniz. Verdiğiniz yanıtlar içinde yer alan görüşleriniz; eğer belirli bir uslup, adap ve terbiye kurallarına uygun olarak yazılmış ise; kimseye hakaret ve tahrik amacı taşımıyor, vatanın birlik ve bütünlüğüne karşı bölücü ve ayrılıkçı unsurlar içermiyorsa, görüşleriniz ne olursa olsun, yazdıklarınız, isteğinize bağlı olarak kendi isminiz altında yayınlanabilecektir.
Anketimize katılan ve sorularımızı yanıtlama nezaketi gösteren herkese, kendim ve arkadaşlarım adına içten teşekkürlerimi ve sevgilerimi sunuyorum.
İLETİŞİM:
Dr. Figen Yağmur Aslan Dr. Sadık Özen
(0505 875 31 95) (0532 212 43 84)
ASİSTAN: Rukiye Kırmızı
(0505 572 35 36)
kalin ]
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.