- 1874 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Değerler Eğitimi İyilik
ELBİSTAN ŞEKER ORTA OKULU DEĞERLER EĞİTİMİ KAPSAMINDA
"İYİLİK" KAVRAMI KONULU SEMİNER ÇALIŞMASI
HAZIRLAYANLAR:TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİ
GİRİŞ
Okulların bilişsel hedeflerinin yanında vatansever olmak, saygılı olmak, dürüst
olmak ve adil olmak gibi birçok duyuşsal hedefi vardır. Beane (1990) duyuşsal
eğitimin sosyal ilişkiler ve kişisel çıkarların bütünleşmesiyle ilgili bilgi, beceri
ve değerleri içerdiğini belirtir. Ona göre benlik algısı, değerler, ahlak, etik,
inançlar, sosyal eğilimler, takdir duyguları, beklentiler ve tutumlar duyuşsal
eğitim içindedir (Akt. Bacanlı, 2005). Okulların görevlerinden biri, okul programında
açık olarak belirtilen veya belirtilmeyen değerleri öğretmek, öğrencileri
belirlenen kurallar doğrultusunda disipline etmek, onların ahlakî gelişimine
katkıda bulunmak ve karakterini olumlu yönde etkilemektir.
AŞAMALARI
Değer analizi bilimsel problem çözme basamaklarıyla benzerlik gösteren yedi
aşamada yapılır (Welton & Mallan, 1999; Ryan, 1991).
1. Problemin tanımlanması.
2. Problemin ve alternatif yolların açıklanması.
3. Her alternatifle ilgili kanıtlar toplayarak sonucun tahmin edilmesi.
4. Kanıtların değerlendirilmesi ve uzun vadeli sonuçların öngörülmesi.
5. Oluşacak durumun yeniden tanımlanması.
6. Her durum için mümkün olan sonucun değerlendirilmesi ve açıklanması.
7. Alternatifler arasından seçme ve uygun hareket için karar alma.
Aşamalar öğrenciler bütün yeterlilikleri kazanana kadar uygulanır.
Elbistan Şeker Ortaokulu olarak,Türkçe dersi zümre öğretmenleri görüş alış-verişinde bulunarak şu kararları almıştır:
1.Öğrencilerle birlikte değerler eğitimi panosu hazırlanacak.
2.İyilik konulu duvarlara ve herkesin görebileceği yerlere uyarı,öneri yazıları yazılacak.
3.İyilik konulu,resim,kompozisyon,şiir yazma çalışması yapılacak.Yine "iyilik"konulu öğrencilerinin kendilerine şiir veya öykü yazdırılabilecek.
4.Öğrenciler ve öğretmenler iş birliği halinde olacak şekilde "iyilik kutusu,veya iyilik kumbarası oluşturulacak.Yapılan iyilikler bir karta yazılabilir isim vermeden.Maddi manada iyilik yapmak isteyenler kumbaraya iyilikte bulunup,ihtiyaç sahiplerine ulaştırabilir.
5.öğrencilerimiz atasözleri haricinde kendileri iyilik konulu özlü sözler üretebilecek:
İYİLİK:Karşılık beklenilmeden yapılan yardım, kayrı, lütuf, kerem, ihsan, inayet; iyi olma durumu, salah.
2. Sağlığı yerinde olma durumu, esenlik.
3. Yarar ya da elverişlilik, nimet.
ÖR:
"İyilikten usanma."
"iyilik altın gibidir."
"Hal-hatır sormak da bir iyiliktir."
"İyilik yapamıyorsan zarar verme."
"İyilikte samimiyet olmalı."
"Kötülükte kazanç olmaz."
"İyilik yapan,iyilik bulur."
"İyilik,içimizi aydınlatır."
"Dünyada iyilik kalır."
"İyilikten karşılık bekleme."
"İyilik,iki başlıdır.deme."
İYİLİK KONULU EN GÜZEL SÖZLER
“Her türlü kötülüğü yapmaya muktedir iken kötü bir şey yapmamak, işte budur iyilik.”(Andre Gide)
Eğer güzel gözlerin olmasını istiyorsan, insanlara iyilikle bak, eğer saçların güzel olsun istiyorsan, bırak çocuklar ellerini geçirsin saçlarından, ince bir bedense isteğin, ekmeğini açlarla bölüş ve güzel dudaklara sahip olmak için, sadece güzel sözler söyle...
Audrey Hepburn
İyiye giden yol, çok güç görünüyorsa da bulunabilecek bir yoldur.
B. Spinoza
İyi insan olacağınıza, öyle bir yere götürün ki dünyayı iyilik beklenmesin.
Bertolt Brecht
Dünyada yapılacak en büyük iyilik, korku içinde yaşayan bir insanın güvenliğini sağlamaktır.
Beydeba
İyiliğinize inanılmasını istiyorsanız, ondan hiç söz etmeyin.
Blaise Pascal
Kendimizi üst seviyeye çıkarmanın emin bir yolu, başka birinin üst seviyeye çıkmasına yardımcı olmaktır.
Booker T. Washington
İyilik iyilikten, kötülük kötülükten doğar.
Budha
Birinden iyilik gören kimse bu iyiliği hiç unutmamalıdır, birisine iyilik yapan ise yaptığı iyiliği hiç hatırlamamalıdır.
Charron
İyiliği yalnız iyiler anlar, kötülüğü herkes.
Cenap Şehabeddin
Karşılık bekleyerek yapılan iyilik Allah katında muteber değildir; çünkü mükafatını bu dünyada almıştır.
Cervantes
İyiliği, hiçbir şahsi menfaat gözetmeden, sırf iyilik olsun diye yapmalıyız.
Confucius
İnsanın ömrü boyunca yönetmesi gereken bir düsturu var mıdır, bu olsa olsa iyilik ve sevgi düsturudur.
Confucius
Bir insana yapılan iyiliğin hatırlatılması, onu suçlamakla aynı şeydir.
Demosthenes
Yalnız iyilik yapmak yetmez, iyiliği zarafetle yapmak da lazımdır.
Denis Diderot
İyiliği gizlemek, kötülüğü gizlemekten daha üstündür.
Ebubekir Ferra
Güneş, ışık ve sıcağından yarar sağlamak için kendisine yalvarılmasını beklemez. Sen de güneş gibi ol, beklenilen iyiliği senden istenilmeden yap.
Epictetos
İyiliğin kötülüğe zaferi, kötü insanların iyi insan olması demektir. Bu karanlığı aydınlığa çevirmekte, çarpık şeyleri düzeltmektedir.
Erskine of Ellon
Gördüğünüz iyiliği unutmayın, ona karşılık siz de bir iyilik edin; ama kötüleri de sizden uzaklaştırmanın bir yolunu bulun.
Ezop
İyiliğe gücün yetmezse, bari kötülük yapma.
Ferideddin-i Attar
Birinden gördüğümüz iyilik, bize yaptığı fenalıkları hoş görmemizi icap ettirmez.
François de La Rochefaucauld
Bize iyilik edenlerdense, kendilerine iyiliğimiz dokunan kimseleri görmek daha çok hoşumuza gider.
François de La Rochefaucauld
İyi adam olmak için kimseye kötülük etmemek yetmez, iyilik etmesini de bilmelidir.
François Fenelfcn
İyilik, insanlık sanatıdır.
Genceli Nizami
İyilik yapmasını bilmiyorsan, hiç olmazsa kötülük yapma.
Heinrich Heine
Ah, bütün bu iyi eserleri yazanlar, yazdıkları iyiliklerin yarısını yapsalardı, daha güzel bir dünyada yaşıyor olurduk.
Heinrich von Kleist
İyilik, hiçbir zaman boşa gitmeyen bir yatırımdır.
Henry David Thoreau
İnsan yaşamında üç önemli şey vardır: Birincisi iyi insan olmaktır, ikincisi iyi bir insan olmaktır, ve üçüncüsü iyi bir insan olmaktır.
Henry James
İyiliği gizli yapanlar, Tanrı’ya inananlardır.
Honore de Balzac
Karşılığında kötülük göreceğinizi hiç düşünmeden, iyilik ediniz.
Hz. Ali (r.a.)
İyiliğin şerefi, çabuk yapılmasındadır.
Hz. Ömer (r.a.)
Başa kakılan bir iyilik, daima hakaret yerini tutar.
J. Racine
Her şey Tanrı’nın elinden çıktığı zaman iyidir, sonradan insanların elinde bozulur.
Jean J. Rousseau
İyilik yapma kabiliyetinde olup da yapmayan insan, suç işlemiş sayılır.
Johann Heinrich Pestalozzi
Allah sana nasıl iyilik etmişse, sen de öyle iyilik et.
Kur’an-ı Kerim
İyilikle kötülük bir olmaz, (sen kötülüğü) en güzel şeyle sav, o zaman bakarsın ki seninle arasında düşmanlık bulunan kimse, sanki sıcak bir dost oluvermiştir.
Kur’an-ı Kerim
İyilik ve takva üzerine yardımlaşın, kötülük ve düşmanlık üzerinde yardımlaşmayın, Allah’tan korkun çünkü Allah’ın azabı çetindir.
Kur’an-ı Kerim
Eğer iyiliğin bir nedeni varsa, sonunda bir ödülü varsa o iyilik değildir.
Lev Tolstoy
İyilik, insanın emniyet kemeridir.
Lokman Hekim
İnsan, Allah’a ancak öteki insanlara iyilik yapmakla yaklaşabilir.
M. T. Cicero
İyiliği ve ihsanı tamamlamak, başlamaktan daha hayırlıdır.
Mevlana
İyilik aradın mı insanda, kötülük kalmaz.
Mevlana
İyiliğin ilmine sahip olmayana, bütün diğer ilimler zarar verir.
Montaigne
İyilikler insana, karşılığını verebileceğini sandığı sürece hoş gelir, bu ölçüyü aştılar mı onları minnetle değil kinle karşılarız.
Montaigne
Dostuma iyilik etmeyi, onun bana iyilik etmesinden daha çok istemekle kalmam, kendine her yapacağı iyiliğin bana da iyilik olmasını isterim.
Montaigne
Acıları kısa sürüp daha az duyulması için kötülükler toptan bir defada yapılmalı, iyilikler ise aksine daha uzun süre tadılabilmeleri için, birbirini ağır ağır izlemelidir.
Nicola Machiavelli
Daha iyi olmaya çalışmayan, iyi olarak da kalamaz.
Oliver Cromwell
İyi şeyler yalnızca planlanırsa olur, kötü şeyler kendiliğinden olur.
P. Crosby
İyilik yapma kapasitesi, yaşama en derin anlamı ve önemi veren bir özelliktir.
Pablo Casals
Bir iyiliği hiçbir zaman çok erken yapamazsın; çünkü hiçbir zaman, ne vakit çok geç olduğunu bilemezsin...
Ralph Waldo Emerson
Çok para kazanmış olsanız bile, birine size geri ödemeyeceği bir şey yapmadıkça, iyi bir gün geçirmiş sayılmazsınız.
Ruth Smeltzer
Kendisine iyilik yapamayan biri, başkalarına da iyilik yapamaz.
Samuel Smiles
İyilik yap denize at, balık bilmezse Halik bilir.
Türk Atasözü
Yanlış yapma fırsatı günde bin kez bulunur, iyilik yapma fırsatı yılda bir kez gelir, onun için bu fırsat kaçırılmamalıdır.
Voltaire
İyiliği tabii olarak, gelişigüzel, tıpkı çiçeklerin koku saçtıkları gibi yapmazsanız iyilikten ne çıkar?
William Somerst Maugham
İyi bir şeyler yapmak için, önce iyilere inanmak gerekir.
Wolfgang Van Goethe
İnsanlara gelince onlardan teşekkür beklemeden, elinden gelen iyiliği yap, bazı tek tük can sıkıcılıklar olursa da genelde hep iyi bir ilişki kalır.
Wolfgang Van Goethe
İyilik düşünmek, bizi cesaretle yaşatır.(Wolfgang Van Goethe)
6.Öğrencilerimizden "Bu gün iyilik adına ne yaptın?konulu sınıfta görüşleri,yaşadıkları,anıları sözlü veya yazılı olarak paylaşmaları istenecek.
7.Yine öğrencilere değerler eğitimi konulu ŞİİR,AKROSTİŞ ŞİİRİ yazma çalışması yaptırılacak.
ÖR:
"İyilik yap,denize at.
Balık nerden bilecek,deme.
Bir gün çıkar karşına en güzel şekilde."
Usanma,iyilikten usanma."Yakup ONAT
8.Eğitimde "iyi örnekler"adına peygamberimizin(s.a.s) Mekke’den Medine’ye hicreti sırasında,Medineli müslümanların,muhacirlere kucak açıp eşyalarını, ev- barklarını,bağ-bahçelerini paylaşımları verilebilir diğer zümre öğretmenleri ile iş birliği çerçevesinde.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.