Ortak Kullanım Alanlarını Nasıl Kullanmalıyız?
Aslan yattığı yerden belli olur,
İnsanoğlu daima kirletir durur,
Bakar mısın kirletmiş çevreyi,
Elbette kirleten kişiler sorulur.
Böyle kirletilir mi ortak alan?
Sensin toprağa pisliği salan,
Yüzüne tükürüyorum ulan,
Şu fotoğraflara bak biraz utan,
Elin yok mu bunu çöpe atmaya,
Hemen hazır pislikten katmaya,
…………………………………………….
…………………………………………….
Haydi söyleyin bakalım ortak kullanım alanları nerelerdir?
-Okul,Hastane,park..sözünüzü duyar gibiyim..
-Peki bu alanları nasıl kullanmalıyız?
-Temiz ve kendi malımız gibi kullanmalıyız.
Evet; günlük yaşamda her gün ortak kullanım alanları ile iç içe yaşıyor onlar bizim ayrılmaz parçamız bizler de onların her zaman muhtaç olduğu kullanıcılarıyız. Peki bu alanları üzmeden kullana biliyor muyuz? Bu alanların canını sıkıyor muyuz? Cevabı sizlerden bekliyorum.Siz cevabı düşünürken bugün okul çıkışı karşılaştığım can sıkıcı manzarayı sizlerle paylaşayım.
……………………………………………………………………………………………………………………………………
Burası;Girne Mahallesi 123 nolu sokak okulun kuzeybatı tarafında ve bitişiğinde insanların ortak kullanım alanı olan bir park…Öncelikle mahalle aralarında böyle dinlenme yeri ayırdığı için belediyeye teşekkürü bir borç biliriz. İnsanoğlu çok nankör bir varlık. Yaşadığı yeri bulunduğu yeri kirleten canlılar var ama insanoğlu gibi kirleten hiçbir canlı yok. Evet evet etinden sütünden yararlandığımız o canlılar çevremizi parkımızı kirletse de pisletse de onların pisliği böyle kalıcı değil ki…
Burası oturduğumuz evin güney tarafında güzel bir park… Dedik ya insanların kullanım alanı olan bir yer. Elimizden geldiği kadarıyla korumaya ve bakmaya çalışıyoruz. Kullar bu bakmayı hor görse acayip karşılasa da bir insan olarak bir öğretmen olarak en büyük görevim olarak biliyor ve bu görevimi yapmaya çalışıyorum. Çalıştığım köylerde çöl gibi olan Şanlıurfa Suruç Ölçektepe ilkokulunda on beş yıl önce diktiğimiz dut ağacının sesini duyar gölgesini yaşar gibi oluyorum…Neyse bunlar uzun hikaye biz asıl hikayeye geçelim.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
Ortak kullanım alanı herkesin kullanacağı kullanması gereken yer… Yeter ki layıkıyla çevreyi, parkı kirletmeden kullansınlar… Tıpkı bugünkü olduğu gibi. Her gün okul çıkışı eve gitmeden önce iki üç dakika parka göz gezdirir kırık çıkık var mı diye kontrol ederim. Bugün de Cuma günü olduğundan okul çıkışı bağımsızlık marşımızı gür sesle okuduk. iki günlük tatile ve Ramazan ayına gireceğimiz için içimiz neşe yüzümüz ise güler yüz ile dolu olarak okuldan ayrıldık…
…………………………………………………………………………………………………………………………………
Taaa ki parktaki o kirliliği görene kadar…Düşündüm insan bunu nasıl yapar diye…Bugün günlerden Cuma öğle vakti namaza gittik…
Bunu kim yapar?
Acaba başlarında kim vardı? diye sorgulamaya başladım.
……………………………………………………………………………………………………………………..
Sorgulamak hakkım kardeşim… Çünkü burası park insanların ortak kullanım alanı ondan öte burası evimizin önü okulun bitişiği…Biz sorgulamazsak gelip de belediye mi sorgulayacak…Belediye, parkı bizlerin kullanım için ayırmış ya yetmiyor mu?
Bakar mısınız yerlere atılmış yemek tabaklarına, kola şişelerine,poşetlere…
Bu ne?
Bunu kim yapar?
Bunu öğrenci yapmaz?
Öğretmen ise asla yaptırmaz…
………………………………………………………………
Ama öğrencilerin kirlettiği yemek tabaklarından belli değil mi?
………………………………………………………………………………………………………
Geçen hafta öğretmenlerimizden; Mustafa Kurt,Mehmet Kodalak,Sami Ünal,Orhan Duman,Savaş Çaylı…Bu parkta öğrencileri ile sınıfları ile ayrı günlerde piknik yaptılar tertemiz bıraktılar…Çoğunun da sınıfı alt sınıflar 5.sınıflar olduğu halde piknik yapılmamış gibi tertemiz bıraktılar. Hepsine buradan teşekkür eder diğer kullanacak olanlara örnek gösteririm.
……………………………………………………………………..
Çocuklara sordum, sorguladım:
-Çocuklar burayı böyle kim kirletti?
- Hocam bugün 8.sınıflar piknik yaptı dediler…
Ama 8.sınıfların çevreyi temiz tutması gerekir, onlar daha bilinçli dedim…
Nerde hocam…dediler.
İnsan büyüdükçe çevreye daha duyarlı olması gerekirken fotoğraflarda gördüğünüz gibi etinden sütünden yararlandığımız canlıların yapmadığı kirliliği yapmışlar…
Tuhaf ve acayip olan tarafı da başlarında öğretmenlerinin olması idi…Hangi öğretmen diye sorduğumda çocuklar çekinip söylemediler…
……………………………………………………………………………
-8.sınıfların sınıf rehber öğretmeni … Siz bilirsiniz hocam, dediler. Tamam da onların bayan öğretmenleri var bayanlar çevreye karşı daha duyarlı olur çevreyi daha temiz tutar dedim…
Onlar da:
- Nerde hocam siz yanılıyorsunuz bak görüyorsunuz pisliği dediler.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Gerçekten de öyle değil mi? Söyleyecek çok laf, yazacak çok kelime var ama pazartesi kendilerine bu pisliği güzellikle söylemek ortak kullanım alanlarının nasıl kullanılması gerektiğini hatırlatmak gerekir, dedim.
………………………………………………………………………………………………………………………..
Bunun yerine etinden sütünden yararlandığımız canlılar gibi pislik yapsalardı bari toprağa faydası olurdu…Hiç değilse gübre aramaya gerek kalmazdı…Hayvan gübresini aramaz insan gübresi var derdik…
26.05.2017
Hasan Kaya
Eğitimci-Şair-Yazar
YORUMLAR
Çok güzel bir konuya temas etmişsiniz hocam ayrıca turistlerde kendi ülkelerinde temiz itinalı davranırken memleketimizin bu aymazlığı yüzünden onlarda memleketimizde aynı duyarsızlığı gösteriyorlar maalesef. düşünen akla yazan ele teşekkürler selamlarımla