- 1259 Okunma
- 3 Yorum
- 0 Beğeni
ATAM OĞUZ HAN KİMDİR? OĞUZ KAĞAN İÇİN, NİÇİN FARKLI İSİMLER KULLANILMAKTARDIR?
M.Ö. 209-174 arasında 35 yıl Türk devletini yönetmiş olan hükümdarın adı Çin kaynaklarında Motun / Maodu(n)’dur. Bazı araştırıcılar, Çinlilerin Motun olarak telaffuz ettiği ismin Türkçesinin Bagatur olduğunu ileri sürmüşlerdir. Bu konuda Bahaeddin Ögel’in Büyük Hun İmparatorluğu Tarihi’ne bakılmalıdır. Ben bir araştırmamda Türkçe adın Bagatur değil, Bugatur olması gerektiğini ileri sürmüş ve Bugatur - Oğuz/Öküz - Boğaç arasında ilgi kurmuştum. Yani hem Çin kaynağında, hem Oğuz Kağan Destanı’da, hem de Dede Korkut’ta kahramanın adı Boğa(ç) veya Öküz.
Atam Oğuz Kitabından Kesit:
“Bütün Orta Asya, Bağatur’un (Atam Oğuz) hâkimiyetine giriyordu. Bütün ok atan milletler yani Uzlar onun hâkimiyetiyle tanışıyordu. Artık o bütün Uzların Kağanıydı. O artık OĞUZ Han’dı. Bütün Orta Asya kavimleri artık ona Oğuz Han olarak tanıyordu. Ok atan milletlerin Han’ı. Ünü gittikçe bütün bozkırdaki otlaklara yayılıyordu.”
Oğuz kaynaktan da anlaşıldığı gibi uzları yani günümüzdeki söylemiyle oğuz haklarını, Türkmenleri, Kırgızları, Peçenekleri, Kazakları kısacası bütün Türk kavimlerini bir bayrak altında toplayan demektir.
YORUMLAR
Filiz Şahin.
Tufan Gündüz'ün kitabından hatırladığım Oğuz Kağan'ın Hz. Nuh'un oğlu Yafes'in torunu olduğuydu. Camiüt teravüt diye eski bir kaynakta geçiyormuş sanırsam.
İnsanlık Nuh'un üç oğlundan türemiş: Ham, Sam ve Yafes .. Anlamadığım şey Oğuz o kadar ili fethetti,buyruğuna aldı. Ama nasıl daha insanlık üç dört kuşaktır varken bu kadar türedi ve yayıldı.
İsim konusunda oğuz öküz manasında olabilir düşüncesi var. Ziya Gökalp'in Türk Töresi adlı kitabında kadim zamanlardaki Türklerin öküze çok önem atfettiğini yazdığını hatırlıyorum. Hatta at kuyruğundan yapılan tuğları -tuğ'du adı sanırsam- kadim zamanlardaki Türklerin öküz kuyruğundan yaptığını bahsediyordu. Herhalde 12 Hayvanlı Türk takviminde de öküz vardır diye tahmin ediyorum .(şimdi bakmaya üşeniyorum:)
Yani öküz kutsal bir hayvandı Türkler için ve bu yüzden Oğuz'un manasının öküz olması mantıklı bir yerde.
Ok atan milletlerin yani uzların hanı da olabilir tabi. Ama neden uz'un başına oğ getirilsinki. Türkçe sondan eklemeli bir dil sonuçta.