OSMANLIDAN BU GÜNE ALEVİLER.
OSMANLIDAN BUGÜNE ALEVİLER
Aleviler bugün ülkemizin nufus’ nun önemli bir çoğunluğunu oluşturuyorlar.nufusumuz 80 milyon kabul edilirse 24_25 milyon Alevi tahmin edilmektedir.Bu oran tarihte de böyledir. Fakat tarihimizin hiçbir döneminde demokratik olarak temsil edilmemişlerdir.Osmanlı İmparatorluğu’nun azınlıklar için çok hoşgörülü olduğunu tarihçiler yazarlar.Bu genel olarak doğrudur.Ama Aleviler için geçerli değildir.Osmanlı,Alevilerin varlığını bile kabul etmemiştir.Onları yok saymıştır.Aynı dinden ama farklı mezhepten olduğu için Osmanlı Alevileri yok saymıştır.Onlara azınlık hak ve özgürlüğünü tanımamıştır.Alevi olmak suç’u nu işlemiş olan bu insanlar sürekli izlenmiş,baskı altına alınmış,işkence görmüş,darağaçlarına çekilmişler dır.Bu yaklaşım biçimsel farklılıklara rağmen Cumhuriyet yönetiminde devam etmiştir.Cumhuriyet yönetimi de yalnız Hiristiyan olan halkları azınlık statüsü içinde görmüştür.Hiristiyan azınlıkların demokratik hak ve özgürlüklerinin olması elbette iyi bir şeydır.Hiristiyan lar’ın ve Yahudi lerın ayrı ibadet yerlerine,ayrı okullara,ayrı mezarlıklara sahip olmaları,kendi dillerinde gazete,dergi çıkarmaları,eğitim yapmaları doğal haklarıdır.Ermeni,Rum,İtalyan,Fransız,Süryani v.s. azınlıkların kiliseleri olduğu gibi bunlar içindeki mezhep ve tarikatların bile kilise,okul,mezarlık, ve gazeteleri vardır..Hiç kuşkusuz bunlar da insan ancak hoşnutluk uyandırabilir.Ama bu adı geçen kitleden bazılarının nufusu 100.OOO’i bile bulmazken yaklaşık 25 milyon cıvarın da ki Alevilerin bu azınlık haklarından yararlanmaları ve yararlanmak istemeleri çok mu yanlıştır?Üstelik Alevilerde Müslüman dır.Ama İslamiyeti yorumlamaları farklıdır,mezhepleri farklıdır.Onlar da İslamiyete inaniyor, ibadet yapıyor .namazları var ama adına halka namazı diyorlar.Oruç tutuyorlar ama 30.gün değil,12 gün tutuyorlar.Hac için Hacer_ül Esved’i değil Hz. Ali ve ehlibeyit’in türbelerini ziyaret ediyorlar v.s. o halde Alevilere karşı tarihsel bir haksızlık söz konusudur.Bu haksızlığa karşı olmak da her insanın insan olmasının gereğidir.Bunu savunmak bölücülük,ayrımcılık değil,birleştiriciliktir.Bunun tersi ise,bölücülük,bir tarihsel haksızlığa destek olmaktır.Bunun sorumluluğu daha da ağırdır sanırım.
Sıtkı Demir aşık RONEDİ
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.