- 620 Okunma
- 5 Yorum
- 0 Beğeni
EVLENECEĞİN KİŞİ NASIL OLMALIDIR
EVLENECEĞİN KİŞİ NASIL OLMALIDIR
İmam-ı Gazali dinimizin bu husustaki prensiplerini sayarken ilk iki maddeye,"dindarlık ve güzel ahlâkı" koymuştur.(1) Maalesef günümüzde maddiyat bunların önüne geçmiştir.
Erkeğin kadından 4 hususta üstün olması faydalıdır. Yaş, Boy, Mal ve Asalettir. Yaş olarak ise erkek kadından en az 3 en fazla 10 yaş küçük olmalıdır. Genelde bayanlar her daim kendilerinden üstün bir erkekle evlenmek isteği eğilimindedirler. Yaş olarak ise kadınların erkeklerden fiziken ve olgunluk olarak 3 yaş daha önde olduğu söylenir. Mümkün mertebe akraba evliliği tercih edilmemelidir. Peygamber efendimiz bir hadîs-i şerîfte: “Çok yakın akraba ile evlenmeyin, çünkü doğacak çocuk zayıf ve nahîf olarak yaratılır”(2) buyrulmuştur ki bu, yakın akrabayla evliliğin şehveti zayıflatması nedeniyledir.
Evlenilecek kişi çalışkan, dürüst, ailesine düşkün ve her türlü kötü ortamdan uzak duran, sigara- içki gibi alışkanlıklardan berî ve namazında niyazında olmalıdır.
Hanefi mezhebi imamı, İmam-ı Azam Ebu Hanife’nin (R.h.) baş talebesi, Ebu Yusuf’a meşhur vasiyetlerinde evliliğe temas ederek “Yavrum ilmi okumadan, tahsilini tamamlamadan, bir hüner sahibi olmadan, bir aileyi geçindirecek gelir elde etmeden sakın evlenme!” demiştir.(3)
Efendimiz (s.a.v.) “Evlenen dininin yarısını korumuş olur. Diğer yarısını da helal rızık aramakla korusun” buyurmuştur. Büyüklerimiz “Eşi olmayanın neşesi olmaz”, “Erkek kuşun yuvası olmaz. Erkek kuş gezer havayi havayi, dişi kuş yapar yuvayı yuvayı, içini dışını sıvayı sıvayı” demişlerdir.
Netice olarak evlenildiğinde aşk bitiyor ve sevgi- saygı ve hoşgörü devreye giriyor. Konumuzu espiri ile bitirelim. Eşiniz iyi çıkarsa alim, kötü çıkarsa filozof olursunuz en sonunda…
KAYNAK
(1) 3. ihya, 2: 38.
(2) (Zebîdî, el-İthâf, 5/348-349)
(3) hasbahcegazetesi.com/islamda-evlenmek-ve-evliligin-onemi/
YORUMLAR
Yalnız uyanıp yalnız olduğunun bilincinde olmak; birinin yanında yalnız uyanmaktan iyidir. Gerisi boş. Onun için çok dikkat etmek gerek. Dag dizisinden bir replikti.
Güzel kadınlar güzel arabaları, rengarenk kadınlar çiçekleri sever. Bazıları ikisini ve daha fazlasını sever.
ccelayir tarafından 1/27/2017 3:47:28 PM zamanında düzenlenmiştir.
Peki şu "kader, kısmet" işini nasıl açıklarsınız? Sonuçta bu işler kısmet işi derler ya. sen o kriterlere uygun eş ararsın ama Allah sana başka birini yazmıştır. Yani Allah'ın da bir planı olduğunu bildiğimiz halde kriter belirlememiz, arayış içine girmemiz asilik değil midir? Ya da şöyle sorayım: Kısmetine/ kaderine ne kadar müdahale edebilir bir insan?
Ebü’l-Feyz Muhammed el-Murtazâ b. Muhammed b. Muhammed b. Abdirrezzâk ez-Zebîdî el-Bilgrâmî el-Hüseynî'den hadis nakletmeniz de çok garip. Bu zatı muhterem yakın dönem Arap edebiyatının önde gelenlerinden. İyi bir İslami eğitim alması, tasavvufa yenilikçi bir yorum getirmesi bildirdiği hadisin doğruluğunu ispat eder mi? Peygamber efendimiz böyle bir şey dediyse bunu on sekizinci yy. yaşayan bu zattan evvel nakledenler olmalıydı. Ben İslami konularda yazılar yazan biri olsam sahih olmayan hadisleri hiç alıntılamam. Çünkü birinin yanlışını devam ettirmek de suçtur. Zebidi ciddi bir hadis eğitimi almıştır, itirazım yok ama yine de diyorum ki böyle ihtilaflı bir meselede ondan evvel hadisi rivayet eden biri olmalıydı. Ayrıca hadis varsaysığınız cümlede Peygamber efendimiz neden akraba evliliği yapılmaması gerektiğini çocuklarda anomaliler olabileceğiyle izah ederken, siz devamına eklediğiniz cümlede başka bir sebep göstermişsiniz ki akıllara zarar bir sebep bu.
sonuç olarak kuşlarda bile adaletsizmiş kadın erkek ilişkileri demek ki, biri havayi gezer öbürü sıvayı gezer. Yani tekerlemeyi duyan genç kızlar eminim evlenmek için can atacaklar.
Allah'tan şartlı şeyler değil, daima hayırlısı istenmeli.
Aynur Engindeniz
"Yaş olarak ise erkek kadından en az 3 en fazla 10 yaş küçük olmalıdır" yazınızda böyle bir eğilim gördüm aslı var mıdır yoksa bu bir yazım hatası mıdır aydınlatırsanız sevinirim saygılarımla