Röportaj
FELÂHİYELİ ŞAİR ve YAZAR KADİR ACI İLE SÖYLEŞİ
Röportaj ve foto: Şeref Kahraman
---- TYB Kayseri Şubesinin 2015 yılı Kültür Sanat ve Barış Ödülleri töreni geçte olsa 19.11.2016 tarihinde Melikgazi Belediyesi Tiyatro Salonunda yapılmış; Felâhiyeli şair ve yazar Kadir Acı ”Derleme ve Araştırma dalında ödüle layık görülmüştür. Kadir Acı hemşerimle yaptığım röportajı sunuyorum.
Şeref Kahraman: Bir Felâhiye sevdalısı Kadir Acı’dan, yani kendinizden bahseder misiniz?
Kadir Acı: 1950 senesinin Kadir Gecesinde (Anam öyle söylüyor)Felâhiye’nin Cumhuriyet Mahallesindeki toprak damlı, penceresinden vaz geçtik, peçesiz, arıstağı is kokan, köhne bir evde doğmuşum. Babam Rençber. Değirmenci Şevket’in oğlu Muharrem Acı, Anam Ümügülsüm Acı. Bayburtlu muhacir Hakkı Tufanoğlu’nun kızıdır.
İlkokulu ilçemdeki Kanuni Süleyman ve Nedim Özpulat ilkokullarında, ortaokulu Felâhiye Ortaokulunda, liseyi Kayseri Lisesinde okudum. Akabinde askere gittim.1973 yılında askerden geldim. Evlendim. 1974 yılında Akbank’a girdim. Hani eskiler derler ya “Şu tarihte, şu iş yerinde sakomu çiviye astım, şu tarihte de giyerek emekli oldum.” İşte benim de böyle istikrarlı bir iş hayatım oldu. Aynı işte 29 yıl çalıştım. İstikrarlı iş hayatımı torunlarımız örnek alsınlar diye anlatıyorum.
Şeref Kahraman: Şiire ne zaman başladınız? Bu heves nasıl oluştu?
Kadir Acı: “Hergele Mozart’a (piyanist) sormuşlar: “Piyanoyu ne zamandan beri çalıyorsunuz? Diye “5 yaşımdan beri” demiş.” Klasik olacak ama ben de ortaokul sıralarında şiir karalamaya başladım. “Barbaros” adındaki şiirim ortaokulun “Özveri” dergisinde yayınlandı. Türkçemize giren Coşkun Bozdoğan öğretmenimiz beni derginin diğer sayılarında geleceğin şairleri içerisinde değerlendiriyordu…
---- Lise yıllarımda ve sonrasında gazete ve dergilerde yayınlanmak üzere şiirler gönderiyordum. “Sen Ben Yokken” adlı şiirim 1970 yılında Defne Dergisinde yayınlandı. Ancak işe girişimle şiir yazmaya ara vermiştim; Ta ki emekliliğime kadar. Bütün şiirlerimi Çemen dergisinde yayınlayarak bu işe bir start verdim.
---- Şiirlerimi İnternetteki Kültür ve Sanat portalları www.edebiyatdefteri.com ve www.antoloji.com da yayınlamaya başladım.
Şeref Kahraman: 2015 yılının Ağustos ayında 62 şairin yer aldığı, Kayseri Deniz Postasında haberini yaptığım “Felâhiyeli Şair ve Yazarlar Güldestesi” adlı derleme kitabınızla kültür hayatına katıldınız. Biraz da bu kitabınızla ilgili bizimle paylaşmak istedikleriniz var mı?
Kadir Acı: Evet. Türk Kültürü Çerçevesinde Kayseri İl Kültürüne hizmet amaçlı 8-9 yıllık bir çalışmanın sonunda hazırlanan bu derleme eserim Felahiye ile ilgili ilk ciddi çalışmadır. Ve TYB Kayseri Şubesince 2015 yılı derleme ödülüne layık görülmüştür. Ödüle layık görenlere minnettarım.
Şeref Kahraman: Bu çalışmanız haricinde bir de Felahiye ilçesi ile ilgili dosya hazırlığınız da var. Bu çalışma ve kendi şiirlerinizle ilgili de söyleyecekleriniz olacaktır sanırım?
Kadir Acı: Zaten 8-9 yıllık çalışma ve araştırmalarımın yoğunluğu “Felâhiyemiz” kitabı üzerine olmuştur. Bu kitabımın da son aşamasına gelindi. Bir yıl içerisinde/Allah izin verirse/Türk kültürüne bir eser daha ilave etmeyi düşünüyorum. Yazdığım şiirlerin basımı son merhale olacak gibi gözüküyor.
Şeref Kahraman: Kitabınızın dosya olarak oluşması ve sonrasında yaşadığınız zorluklar oldu mu? Biraz da buna değinerek konuşmayı bitirelim isterseniz.
Kadir Acı: Tam yaraya bastınız Şeref Bey. Kitabın basımını ben çantada keklik görüyordum. Zorluklarla karşılaşacağım aklımın ucundan bile geçmezdi. 4 kişi, bir kuruluş yıllar öncesinden kitabın basımını üstlenmişlerdi. “Sen merak etme.” Diye de ümit vermişlerdi. Tabi bizde sponsor(destekleyici)’un kapısını çaldık. Girdik içeri. Neyse sözü uzatmayalım bu konu ile ilgili kitap yazılabilir. Önceleri kaba boydan türkü tutturanlar da, dilimize bal sürenlerde bizim sevdiklerimiz. Hepsi türlü bahanelerle evelediler, gevelediler kapılarını kapattılar! Allah sağlıklı ömürler versin 90 yaşındaki anam Ümügülsüm Acı kitabımı bastırdı. Darıma yetişti. İyi ki de yetişti. Bakın kimlerin elinden kurtarmış beni anam:
Sponsor
Aylarca ümit verdi.
Gönlünü açtı, serdi,
“Sen merak etme! Derdi.
Sustu şimdi fukaram!
Sen yazıver eserin
Gerisi Allah kerim!
Bal sürüp öyle yerim
Pustu şimdi fukaram!
Adı zengin, paralı
Bir dokunsam yaralı
Nasıl desem, karalı
Düştü şimdi fukaram!
Çulsuzum desem! Şükür.
Sponsor iyi fikir
Erciyes, Ulu Tekir
Puslu şimdi fukaram!
Şeref Kahraman: Çok güzel Bundan sonraki çalışmalarınızda başarılarınızın devamını dilerim.
Kadir Acı: Kayseri Deniz Postası Gazetesine yayın hayatında başarılar dilerim. Bana bu imkânı veren sizlere de teşekkür ederim Sevgili Şeref Kahraman…
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.