"Kadınlar şiir yazmasınlar"
"Kadınlar şiir yazmasınlar, onlar şair olamazlar, kendileri zaten şiir" gibi cümlelere daha sık rastlamaya başladım son zamanlar. Bu şeye benziyor, "kadınlar çiçektir, ancak fotosentez yapar" ya da "elinin hamuruyla karışmasınlar erkek işine" gibi, artık neyse o. Gına geldi bu erkek-işi kadın-işi söylemlerinden.
"Ben anlamam kocam bilir" veya "ben anlamam hanım bilir" demek bazı erkeklerin, kadınların işine geliyor biliyorum. Olan yemeği ocaktayken duvara çivisini çakan, bilgisayarını tamir eden kadına oluyor, ya da çocukları yedirip, içirip ortalığı bir güzel toplayıp işine giden babaya. Şu önyargılardan kurtulun, cinsiyetçi zihninden çıkın artık!
Kafaya takma sen kardeşim, biz şiir olduğumuz gibi şair de oluruz! Yürek ehlinden değilsen zaten erkeklik de kurtarmaz seni. Sanatın erkeği kadını mı olur? Daha neler! Selam olsun Gülten Akın’a, Nilgün Marmara’ya, Didem Madak’a, Ayten Mutlu’ya, Birhan Keskin’e, Lale Müldür’e, Fürüğ Ferruhzâd ve adını anmadığım bir çok kadın şaire! Şu kederli satırlar düşerse dilinize yazarının kadın olduğunu hatırlayın:
“Kimseye etmem şikâyet, ağlarım ben halime,
Titrerim mücrim gibi, baktıkça istikbalime,
Perde-i zulmet çekilmiş, korkarım ikbalime,
Titrerim mücrim gibi, baktıkça istikbalime.”
(İhsan Raif hanım, 1890)
Beceri de karakter gibidir, cinsiyet meselesi değil, şahsiyet meselesidir!
✒️T.Y.
YORUMLAR
Kadınlar şiir yazmasınlar diyen totaliter bir tavır takınmış olur kanımca
Kadından şair olmaz diyen kadını doğal yapısı içerisinde irdelemeli derim, fizyolojik ve beyinsel analiz getirebilmeli mesela
Diğer yandan kadın şair olamaz diyen toplumsal bir çözümleme getirebilmeli diye düşünüyorum
Demem o ki, sorunun ya da tanımlamanın niteliği açıklama konusundaki çerçeveyi de belirler kanaatimce
Şu kadar ki, olmaz efendim eşyanın tabiatına aykırı yahutta olmayacağı için olmaz makamında çalan söylemler demogoji havası estirir haddizatında ve haddi aşma emaresi gösterir
Hani kadının aklı fikriyse sorun şu şekilde almakta mümkün
Kadının erkeğe oranla kılsız olmasından hareketle daha akıllı olduğu sonucuna varmak, erkeğinde kadına göre daha kıllı olmasını ise nispeten akılsız olmasıyla açıklamakta mümkün, abi çok kılsın ya! Diyene saygı duyarım kuşkusuz
Normal-anormal, moral-amoral, metal-ametal ayrımından hareketle demogoji yapayım biraz dedim
Bu arada sorunsuz bir başlangıçtan sonra sorun çıkartmaya meyyal bir duruş sergilediğimi ve hatta giderek artan biçimde sorun olmaya başladığımı fark ettim dehşetle
Efendim! Alameti farikamdır
Ne zaman çizmeyi aşsam kendimi Alplerde hissediyorum
Bir tür "Heidi" sendromu bu bende
İçimden bir ses haydi diyor adeta
Nihayet hocam
Yüreğinize, emeğinize, kaleminize, kelamınıza bereket
Saygı ve selamlarımla...
levent taner tarafından 1/24/2017 12:16:19 PM zamanında düzenlenmiştir.
Kadınlar şiirde yazabilir her işi en güzel şekilde başarırlar.
Kadınlar sabırlı ve azimli nedense başarılı gördüklerinde her kesimde kadınlar horlanır yaptıklarıyla incecikce dalga geçilir.
Altta yatansa hazmedememek vardır.
Olduğum yerde anketlerde en iyi sürücülerin az kaza yapanlarında kadınlar olduğu belirlendi.
Şiir duyguların nakış, nakış ibrişim gibi işlenmesi kalpten kelama kağıda sayfaya dökülmesidir.
Ön yargısız irdelemeden kadın veya erkek demeden el emeği olan şiir yazanlara destek olunur köstek değil.
Farkettiğimse okunan yazı ve şiirlerin tam okunmamas anlanmaması bazan belki zaman kısıtlı ondandır.
Elbette ufak tefek hatalar olacaktır hatasız insan olmaz.Onlara da kibarca yardım edilir azmedenlerde hatalarını düzeltirler.
Hem kendilerine hem insanlara yararlı eserler bırakırlar.
Bir servetten değerli duyguların ürünü şiirler, yazılar bilenler için.Güzeldi yazı.
Hem cinslerime başarılar dilerken .Tüm şiir yazanlarada başarılar dilerim.Kaleminiz daim olsun.Başarılar...
Yorum yapan tüm kadınları alkışlıyorum.
Ek olarak kadınlarda mükemmel şiirler yazabilir, erkeklerin yaptığı çoğu işi iyi yaparlar, bunun örnekleri çoktur.
Kadının güçlü olmasını engelleyen öğeler vardır erkekler kadar özgür olamayışları, çocuk sorumluluğunun kadına yüklenmesi ve çeşitli sebeple toplumsal baskılar, kadınların ön saflara çıkmasını engelliyor.
Bence kadın şartlar uygun olsa, yaparsa daha iyİsini yapar yazarsa daha iyisini yazar.
-Yavaşım Birle tarafından 1/23/2017 8:31:27 PM zamanında düzenlenmiştir.
-Yavaşım Birle tarafından 1/23/2017 8:32:18 PM zamanında düzenlenmiştir.
Apsara
nooolur yazsinlar
olumu opsunler bak eger yazmazlarsa
lutfen yazsinlar ben hastayim onlarin yazdihi siire
amanin ne kadarda guzel yaziyorlar
harkulade yaziyorlar dogrusu
tekrar tekrar okuyorum
pes yaani bu kadar enfes yazilabilir
rica ediyorum hatirim icin yazsinlar
saygilar
kalemlerine saglik yureklerine saglik saygilar
Tüm otoriteler erkek ve erkek beğeniside bu otoriteler aracılığı ile insanların gözünün içine sokuluyor. Tabi ki kadınsal sorumluluk (annelik gibi) kadınların öncelklerinin değişmesine de sebep olabiliyor. Ne yazık ki Sadece edebiyatta değil diğer tüm alanlarda kadınlar azınlıkta. Gelişmiş batı ülkelerinden ingilterenin eski ve yeni başbakanı kadın, Almanya ha keza, ABD de başkanlığı ucu ucuna kaçırdı. Her biri erkekleşmiş kadın. Bizde mi kim bilir belki. Nasıl olsa hâyal kurmak bedava.
Aynur Engindeniz
Apsara
Ama kabul edelim ki edebiyatta erkekler daha başarılı. Onlar kendi gördüğünü gözümüze sokmuyorlar, olanı gösteriyorlar. Üzgünüm. Dikkat edin; başarılı kadın şairlerin ya hayatı ya kalemi bir nebze erkekleşmiştir.
Den(iz)
Sevgilerimle...
Aynur Engindeniz
Bütün bu gereksiz açıklamalarıma rağmen diyelim ki var saydığınızın dışında bir şey söyledim; ne olacak? Kavga mı edeceğiz yani?
Sevgilerimle.
Apsara
Şairlik, ince ruhluluk belki daha çok erkeklere yakıştırılıyor, çünkü bu ilan-ı aşk ile ilişkilendiriliyor, bu da erkekte hoş durur derler... Fakat neyin yakışıp yakışmadığı konusu yine tartışılır.
Bence kadınlar yazsınlar, bol bol yazsınlar... Sadece gözyaşı dökmesinler, içlerine atmasınlar... Ne güzel yazarız biz, çok güzel yazarız biz...
Den(iz)
Aynur Engindeniz
Saydığınız edebiyatçıların hepsinden şiirler okudum. Evet güzel örnekler. saymadınız ama Sylvia Plath'i özellikle çok severim.
sevgilerimle.
Apsara
Aynur Engindeniz
Aynur Engindeniz
Kadınlar tabiki şiir de yazsınlar, düzyazı çalışması da yapsınlar. Kendinizi yetkin gördüğünüz, severek yaptığınız ve yapmak istediğiniz her iş gibi.. Kadınlar çiçektir, çiçekçi olmasınlar; kadın annedir, annneanne/babaanne olmasın saçmalığında uzar gider zira bu hengâme..
Fiziksel durumlarımızın engel olmadığı (anne/baba olmak gibi) her işi, yapabilme özgürlüğünde olmalı her insan..
İrite olduğum, hiç sevmemiş olanların; karşısındakine, sevgi adına hiç bir şey hissettirmemiş olanların aşk adına, (sözde) sevdiklerine hitaben bir şeyler gevelemeleri..
Saygılarımla...
Apsara
Erkekleri yetiştirenler de kadınlardır, o nedenle kadınlarımızı çok işi yetiştiremezsek daha kötü daha sığ ve daha acı yarınlar sürpriz olmayacaktır.
Hasılı
kadınlara sınır çizen emmilere şunu söylüyorum
başınıza kadınlar kadar taş düşşün e mi...
Apsara
Siteye ilk üye olduğum hafta tamda bu sebepten bir şair (!) ile tartışmıştım. Hala on-line görünce kişiyi canım sıkılıyor. Kadınlar hakkında düşüncelerini çok net hissettim ve nefret ettim. Sadece şiir değil ki kadınlar cinsel vericilik ve annelik işini yapsınlar yeter. Zaten bundan fazlasını yapmaya çalışılınca bu fikre sahip kişi (!) ler her alanda buna benzer cümleler kurmaya başlıyorlar.. İşte rejim değişikliği bu beyinler için bulunmaz nimettir.
Sevgilerimle...