ÇOCUKLARINIZLA OYNAYIN
’Çocukların serbestçe koşup oynamalarına müsait bir bahçesi bulunmayan mekteb ibtidaiyenin(ilkokulun) zindandan farkı yoktur.
SELİM SIRRI(TARCAN) BEY
1913 Tarihli ’Terbiyede oyunla ınkılab’ adlı makalesinden.
Elime geçen Osmanlıca bir arıcılık kitabını tercüme ettiremeyince kendi kendime sıfırdan osmanlıca öğrenip kitabı tercüme edip arıcılarımızın bilgisine sunmuştum.Unutmamak için zaman zaman osmanlıca kitapları karıştırdığımda karşıma ilginç bilgiler çıkıyor.Bunları sizlerle paylaşıp sizi bir asır geriye götürüp gezdirmek istiyorum.
İşte yukarıda bahsi geçen makaleden alıntılarım.
-Mektep çocuklarının sıhhat ve selamet bedenleri için oyun elzemdir(gereklidir).Eğitim de okuma yazma kadar oyununda ehemmiyeti vardır.Okuma yazma hocası kadar oyun hocası da lazımdır.Avrupa memleketlerinde oyun(beden eğitimi)artık ders sırasına girmiştir.
-Bir mektep yaptırılırken düşünülen şeylerin en mühimi çoçukların koşup oynamalarına müsait ağaçlıklı bir bahçedir.
-Eskiden çocukları oynatmaz lar buna mukabil damarlarında cıvıl bir kan cereyan eden insanda zekanın faaliyetini,yaramazlık bir kabahat sayıp cezalandırırlar dı.
-Temiz ve kuvvetli bir kan sıhhatli bedende bulunur.Hayat cidal(savaş,kavga) demektir.Bu cidal da muzaffer olmak için demir gibi bir vucud lazımdır.
-Çocuk mümkün olduğu kadar çocuk kalmalıdır.İleride onu zaman olduracak ve kemale erdirecektir.Meyve yetiştirir gibi onu çarçabuk oldurmak ona suikast etmektir.
-7-8 yaşların da bir çocuğa bir çok şey öğretmek onların dimağlarının kolaylıkla kabul edemeyeceği şeyleri belletmek bir cinayettir.
-Sabahtan akşama kadar 4 duvar arasında yada 8 saat kapanan çocuklar taş çatlasa fikren,bedenen luzumu kadar gelişemezler.
-Oyundan mahrum edilen çocuklar da kalbin faaliyeti azalır.Duran damarda bir hastalık araz olur.Yavaşlayan kalp kanı her tarafa ihtiyaç nisbetinde sevk edemez.Kanın yapısı bozulur,raşitizma,şeker hastalığına yakalanırlar.
-Oyun bir ihtiyaçtır.Çocuk oyunla güler,oynamaktan mutlu olur sıhhat kazanır.Oyun en iyi idman(spor)dır.
-Öğretmenler ,Pederler(babalar),Valideler(analar)çocukların ileride TÜRK’ü kurtaracak mahiyette seciyeye sahip müteşebbis ,faal bir insan olduklarını arzu ediyorsanız onları oynatınız.Oyuna teşvik için sizde bazen onlarla birlikte oynayınız.
Değerli okuyucularım sanırım hayatta bazı şeylere gösterdiğimiz özeni çocuklarımızdan esirgiyoruz.Yazıyı okudunuz.Ne yapacağınıza siz karar verin.Tatil de ders çalıştırmayın.Bırakın oynasınlar.Bazen sizde onlarla oynayın lütfen.
Bir de okulunu gözlemleyin.Okul mu zindan mı?.İnşallah sizde gözleminiz sonunda benim gibi üzülmezsiniz.
Ben ne mi yapacağım.Hafta sonu ilkokulda okuyan kızıma ayırdığım 4 saatlik zamanımı artırmaya karar verdim.
Kalın sağlıcakla.
YORUMLAR
dershanede öğretmenim ve ilköğretim gruplarından sorumlu idareciyim. velilerden çocuklarıyla ilgili sık sık şikayet alıyorum. Çocuk bilgisayar oynuyor, top oynuyor, evin içinde koşturuyor, ders çalışmıyor diye. onlara söylediğim hep şu: bırakın oynasınlar, onların ders çalışmaktan çok oyuna ihtiyacı var. çocuklar çocukluklarını yaşayamıyorlar. zaten apartmanlara tıkıldılar ve bilgisayar mahkumu oldular. eğer oynayabiliyorlarsa ne güzel.
güzel bir yazı, güzel bir konu. paylaşım için teşekkür ederim, makaleden alıntıları bir yazımda kullanacağım. teşekkürler.
Sayın Arı beyi, Ben yılardır bir ilk öğretim okulunda okul aile birliği yönetim kurulu başkanıyım ve her türlü gelişmeyi (ya da gerilemeyi) adım adım takip ediyor ve her geçen gün umudum biraz daha kayboluyor. Bunların nedenlerini yazmayacağım. Çünkü takip eden anne ve babalar çok iyi biliyor nereden nereye gerilediğimizi. ve her geçen gün neleri kaybettiğimizi.
Bu kadar güzel ve anlamlı yazınız için kendi, çocuklarımız ve veliler adına teşekkür ediyorum.
Kutluyorum kaleminizi ve saygılar yüeğinize
Daha önce bu yazımı arıcılıkla ilgili sayfamda yayınladığımda gelen yorumu da sayfama aktarmak istiyorum.
AMATÖR dedi ki...
AMATÖR ARICI
Sayın arı beyi benim 2 oğlum var ellerinden öperler küçük 13 yaşında.
büyük 16 yaşında "çocuklarınızla oynayın" yazınızı okudum.
oturup bir düşünmem gerektigini anladım.
Kendimi bir sorguladım bazı eksiklerim oldugunu düşünmeye başladım.
İyiki arıcılıga başladım diyorum yoksa bu kadar sıcak dostlarla karşılaşmazdım.
Yazılarınız için teşekkürler sağlıcakla kalın.
26 Ocak 2008 Cumartesi 14:07
arıbeyi dedi ki...
Bir Arıcı Kardeşimizin daha sitesi varmış ta bizim haberimiz yokmuş.Aramıza hoş geldin.
Yazıyı yazmaktaki amacım okuyanları düşünmeye sevk etmekti.Bu yazımla bir çocuğa bir saat olsun oyun izni koparabildim se kendimi mutlu sayarım.
Duyarlılığınız için biz teşekkür ederiz.SAYGILARIMLA.
28 Ocak 2008 Pazartesi 00:16