- 1656 Okunma
- 4 Yorum
- 0 Beğeni
KOMİSER KOLOMBO
Solcular gerçekleri bedava anlatır, sağcılar yalanları parayla satıp zengin olur.
Ülkeye çeşitli şekillerde yapılan düşmanlık, kötülük ve saldırılara her gün bir yenisi daha eklenirken ve toplum diken üstünde yaşarken, devlet yetkililerinin en başındakinden ve muhalefetin bahçe kanadından gelen “Toplumumuzun huzurunu hiç kimse bozamayacaktır!” sözleri sizlere ne kadar güven veriyor ve huzurunuzun yerine gelmesini sağlıyor onu bilmem elbette.
Ama ben bir günü kısa aralıklarla da olsa huzur içinde geçirmenin yolunu buldum inanın.
Nasıl mı?
Şöyle ki anacığım:
1970-1980 li yıllarda TRT de gösterilen dizilerin içinde en beğendiğim ve izlediğim bir dizi idi COMİSER COLUMBO dizisi.
Amerika’ lı aktör PETER FOLK tarafından canlandırılmıştı ve aktör bu rolüyle tanınmıştı ülkemizde daha çok da.
Buruşuk pardösüsü , elinden ve ağzından düşmeyen ve genellikle yanmayan purosu, dağınık saçları, uykusuz gözleri, sürekli yorgun suratı, eski püskü arabası ile onu kim unutabilir ki.
Hep ezik, zehir gibi zekasını saklayan mütevazı görüntüsünün altında kurnaz bir komiser, kendi tabiriyle ” sadece lieutenant.”
O yıllardan sonra herhangi bir pardösü giyen herkese ” Vaay Kolombo gibi olmuşun” takılmaları o dönemleri yaşayanlar iyi bilirler.
İşte ben de perdelerimi sıkıca çekip, kulağımı duymak istemediğim tüm seslere kapatıp, sabahtan akşama kadar oturup “Perihan Abla” ve “Komiser Kolombo” dizilerini bulup seyrediyorum desem…
Perihan Abla’nın jenerik müziği bile içinde bulunduğumuz zamanın onca ürkütücü, korkutucu, çatlak ve bayağı seslerinden kısa süre de olsa uzaklaştırıp, özlediğim sükuna, huzura ve mutluluğa götürüyor beni. Burnumda tüten o günlerin mahallesine-sokağına sığınıyorum güven ve sevinç içinde.
Komiser Kolombo ise; neredeyse durma noktasına geldiğini düşündüğüm aklımın, akıl hastanesine düşmemi önleyen ve hiçbir yan etkisi olmayan doğal ve bitkisel zihin açıcı mucizevi bir ilaç yerine geçiyor.
Her bölümde edindiğim bilgilerin çeşidi ise saymakla tükenmez.
Şu an örneğin, aklıma gelen ve bayan Colombo’ nun sorduğu bir soruyu yönelteyim yazıyı okuyanlara.
Ben ve kızım çözemedik, sizlerin çözeceğinizden adım gibi eminim ama…
Kaldırım
Lokum
Asfalt
Öpücük
Bu dört sözcükten biri diğer üçünden farklı. Farklı olan hangisi ve neden?
Bulanlara “Defterin en zeki ve yetenekli ödül kurdelesi” benden! Kabul buyururlarsa tabii.
Ahh canım Kolombo şimdi yaşıyor olsaydın ve bir zahmet ülkemize teşrif etseydi ona soracağım sayısız sorunun cevabını verebilirmiydi acaba diye düşünüyorum da…
Bence verebilirdi.
O Komiser Kolombo ki, ağızdaki bir dolgu dişe yapılan gözle bile görülemeyecek öldürücü maddenin varlığını, tabuttan çıkardığı cesedin ağzında bulup çıkarmış biri.
Yirmi- otuz yıldır içimizde barınan ve hükümetlerle kol kola yaşayan ve görünüşe bakıldığında toplumun hemen hemen yüzde yetmişini oluşturan bir cemaatin asıl niyetini daha en baştan şıppadak diye ortaya çıkarabilirmiydi?
Yoksa uçan kuştan bile haberimiz olurken, bunda aldatılmışız! Kilise ve toplum bizi bağışlasın mı? Derdi…
Sonracığıma;
Arap saçına dönen onca sorunları, işlenen cinayetleri, sus konuşma! Yasağını. Efendime söyleyeyim onca övündüğümüz bunca bolluklu, bereketli ve zengin topraklarda ateş gibi yağan zamların nedenini de bilirmiydi acep yalnızca Kadıköy çarşısını şöyle bir dolaşmış olsaydı…
En önemlisi de toplumun birbirlerine neden bu denli yabancılaştığını, en doğruyu ben bilirim edasını, bir üstünlük yarışına neden gereksinim duyduklarını ve “Türk Öğün Çalış Güven” sözünün yalnızca “övünmek” sözünü yıllarca dillerine pelesenk ettiklerini...
Hele hele, düşündükçe içimin kan ağladığı Sarıkamış Şehitlerimizle ile ilgili tarihçilerin yazdıklarından alıntılar yapılmış bazı yazıların, olayın vahameti ve bir Türk paşasının verdiği şuursuzca emirle meydana geldiğini göz ardı edip, şehit sayısının peşine düşenlerin hangi akla hizmet ettiklerini de anlayıp, sonra da bize anlatabilirmiydi dersiniz?
O çok dürüst ve namuslu biriydi. Çok mütevazı idi. Nazikti. Çok az konuşurdu. Espriliydi. Yeri geldiğinde iltifattan kaçınmazdı. Bilgisini, cesaretini,yeteneklerini asla ön plana çıkarmazdı. Olduğu gibi görünen, her şeyiyle açık ortada olan ve de yaptığı işe aşık biri idi.
Güzellikler ve aydınlıklar içinde uyu. Ruhun şad olsun Peter Folk.
YORUMLAR
Merhaba Devrim hanım..
Öncelikle belirtmeliyim ki siyasi hiç bir partinin mensubu veya savunucusu değilim..
Lakin,insanları sağcı veya solcu diye kategorize ederek ve birde birine paye ,diğerine pespaye bir değer biçmenizi çok yadırgadım.
"Solcular gerçekleri bedava anlatır, sağcılar yalanları parayla satıp zengin olur."
Bence insanlar ikiye ayrılır .. İYİLER VE KÖTÜLER... böyle demiş olsaydınız amenna derdim..
Üzüldüm gerçekten.. Ülkemizin içinde bulunduğu durumu göz önüne alırsak ayrımcı değil, birleştirici olmamız gerekmez mi ?
Sevgilerimle
DEVRİM DENİZERİ
Ancak haklısınız. Defterin çok büyük bir kesiminin hangi siyasi görüşe yakın olduğunu da ben iyi biliyorum.
Hadi hep bir ağızdan: Ülkenin ve defterin huzurunu hiç kimse bozamayacaktır!
Selam ve sevgilerimi iletir esenlik ve güzelliklerle dolu bir yıl dilerim.
Dilek USTA
DEVRİM DENİZERİ
Ancak yazıda dikkate alınması gereken onca şey varken başlığa takılmanız beni şaşırttı.
Benim çizgimi ve insani ilkelerimi bilmeyen yok defterde.
O zaman şöyle yapalım. Cümleyi ters yüz edelim. Sanırım sizi üzüp kızdıracak durum da ortadan kalkar böylece.
Kocaman sevgiler yolluyorum yeni senenin bu ilk günlerinde size. Ocağınız iyilik güzellik bereket ve huzurla tütsün dilerim.
Aynur Engindeniz
Ben de İlhan Kemal beyle aynı fikirdeyim.
Asfalt - kaldırım ve lokum önce sıvı sonra katı hale getiriliyor, İçerikleri ayrı olsa da işlemleri aynı. Öpücük olmalı cevap...
Ayrıca K.Kolombo ve de Perihan abla en sevdiğim dizilerdendi. Zaten o zaman bu kadar çok seçenek de yoktu.ki.
Sevgiler,
DEVRİM DENİZERİ
İnsanları uyutmak için doğal ilaç çünkü!
Bir eğlence olsun diye yazıya eklediğim sorunun yanıtı ne sizin ne de Kemal Beyin dediğiniz gibi Öpücük değil.
Pek akla gelebilecek bir yanıt değil aslında ama çok hoş bence...
Az sonra!
Benden de Sevgiler.
DEVRİM DENİZERİ
Sorunun doğru yanıtı" Asfalt"
Nedeni ise şöyle:
"Lokum" Türk Lokumu (TÜRKİYE)
"Kaldırım" Arnavut Kaldırımı (ARNAVUTLUK)
"Öpücük" Fransız Öpücüğü (FRANSA)
Ülkelerin bazı özellikleriyle eşleşmiş verilen sözcükler.
Esenlik sevgi ve gülümsemeyle kalın dilerim.
Kaldırım
Lokum
Asfalt
Öpücük
Cevap Öpücük gibi duruyor. Diğerleri bir madde/cisim adı iken Öpücük bir eylemin adı. Bu sebeple kalıcı olamıyor (Anılar ya da yazıya geçirilmesi dışında). Yine diğerlerinden farklı olarak bir ses öğesi içeriyor. Saygılarımla.
DEVRİM DENİZERİ
Çok mantıklı ve yerinde bir analizle yaklaşmışsınız soruya çok değeri saygın yazarım ancak ı-ıhh!
Doğrusu az sonra!
Saygı ve sevgilerimle.
İlhan Kemal
Columbo olduğu için kelimelerin kökenine gitmenin anlamı yok (Asfalt dışındakiler türetilmiş kelimeler) Aynı mantıkla K harfi bir tek asfaltta yok da denmiyor. "Çok hoş" bir yanıt bulmalı:
Karar veremedim kaldırımda,
Bir elimde lokum
Diğer yanda öpücüğün.
Yanıtımı Asfalt olarak değiştiriyorum. Şiirsel değil.
Asfalttaki kedi ölüsünün üzerinden
İlkin Ford'un ön tekerleği geçti,
Sonra da arkadaki.
DEVRİM DENİZERİ
Arkası yarın.
İyi geceler. İyi uykular.
DEVRİM DENİZERİ
Dediğim gibi aman aman ve şaşırtmacalı bir soru değil bana kalırsa hatta soru bile değil. Ben hep birlikte biraz gülümseriz niyetiyle ve konuya uygun düştüğü için yer verdim. Cevabı da absurd değil ayrıca.
Şimdi:
"Lokum" Türk Lokumu (TÜRKİYE)
"Kaldırım" Arnavut Kaldırımı (ARNAVUTLUK)
"Öpücük" Fransız Öpücüğü (FRANSA)
Ülkelerin bazı özellikleriyle eşleşmiş verilen sözcükler.
Asfalt boşa alınmış, ancak yıllar öncesinden Londra Asfaltı diye bir şey kalmış aklımda. Siz daha iyi bilirsiniz eğer o asfalt ünlüyse İngiltere' de de soruya dahil edebilirdi.
Görülüyor ki koskoca Kolombo hem ülkemizin adını hem lokumunun ününe oynadığı dizide dünyaya duyurmuş. Ben de aracı oldum. Bir de ortalığı karıştırdığımı düşünüyorlar aşk olsun doğrusu!
Başta siz olmak üzere herkese neşeli sevgi ve esenlik dolu günler dilerim.
İlhan Kemal
Sorunuzu düşünürken asfalt dışındakilerle çeşitli sıfat tamlamaları yapılabildiğini farketmiş (Çünkü hepsinin birden fazla türü var) ama asfaltın pek bir tamlaması olmadığını düşünmüştüm. Sonra aklıma Londra Asfaltı, oradan Vecihi geldi. Biraz araştırınca Vecihi'nin filmde kullandığı tarım ilaçlama uçağının kayıtlara göre film çekiminden iki yıl düşmüş olması gerektiğini keşfettim. Ama verdiğiniz kelimelerin etnik bağlantılarını keşfedememiştim.
Araştırmaya devam. Belki bir köşede Yeni Zelanda Asfaltı diye bir terim vardır. Saygılarımla.