- 716 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
PROJE MİMARLARI ve KENT TASARIMCILARININ DİKKATİNE
Binaların atık su ve kanalizasyon sorunlarını çözerken yapılan yanlışlar ya da eksikler üstüne bir kısa değerlendirme yapmak istiyorum:
Bulunduğum bina 9 katlı yaklaşık 16- 17 yıllık bir bina. Tek daire üstüne yükselen binanın güney cephesinden aşağıya mutfaktan atılan atık sular zemine kadar inerken, Banyo ve tuvaletlerden gelen atıklar kuzey cepheden zemine ayrı bir kanaldan iniyor. Sonra bu atıklar binanın güney - batı- kuzey yanlarından dolanıp sokaktan geçen kanalizasyona bağlanıyor.
Sık sık ( 5- 6 ayda bir) logar tıkanması sorunu yaşıyoruz. Bu da her defasında önemi bir sorun teşkil ediyor.
Daha önceden bu atıklar binanın batısındaki foseptik çukurlarına veriliyordu. Kentin atık su kanalizasyon sistemi yapıldıktan foseptik çukurları iptal edildi. Belediyece kanalizasyona bağlandı.
Fakat asıl mesele şu: İklim değişikliğinin ve çok soğuyan havaların etkisiyle mutfak lavabalarından yapılan ve bulaşık makinelerindan çıkan yağın borular içinde donup kalarak tıkanmaya neden olması; bu nedenle zemin kattaki dairenin içini tıkanmadan dolayı iki kez atık su bastı. Bu durum elbette hem evde oturanı hem de bizi çok üzdü.
Bugün yine bir tıkanma sorununu çözdük, fakat kalıcı çözüm üretemedik henüz?! Borunun açılması için usta çağırdık; özel alet getirdi ve dışarıdan borunun içine saldı. Bu aletin içinden hortum gibi tazzikli su da püskürtüyor ve alet kendisi helezonik biçimde dönerek tıkanan borunun içinde ilerliyor. Böylece boru açılıyor bedeli 300. - gayme?! :) ’Ne bu ya?’ dedik ’Yapmam!’ diyor; ’Aşağı olmaz!’ diyor, ’Ben bu alete 32.000.- TL para verdim!’ diyor.
Dedim ’Paranın hepsini bizden mi çıkaracaksın?’ Yok adam inat! Mecburen parayı verdik, ev sahibi işinden kaldı, öğretmendi, işine gidemedi garibim :(
Temizlenirken şunu gördük, mutfak lavabasından atık su sistemine karışan yağlar, bilek kalınlığında donup kalıyor borunun içinde... O alet olmasa söküp almak mümkün değil; fakat bunun bir kimyasal eriticisi olmalı mutlaka?! Elimizde bir miktar taş asidi vardı döktük fakat eritmedi?!
Bu soruna çare üretmek için neler yapılmalı, bu konuda gerek kimyacılar gerekse mimarlar elbirliği içinde, uzun vadeli düşünerek çözüm üretirler ise sorunsuz yaşayacağız.
Yine projeyi doğru uygulamayan müteahit hatasından dolayı soba boruları da kullanılamıyor, bir dairede soba kurunca duman duvarların içinden, diğer dairelerin içinden duvar çatlaklarından çıkıyor. Şimdi doğal gaz sistemi geldi binaya, isteyen kombi yakacak ve ısıtma sorununu komi ile çözecek isteyen...
Bu bağlamda kent mimarlığı üstüne yetkili her birimin, biraz ayrıntılı kafa yorup çözüm üretmesini canı gönülden diliyorum Halkımız birazcık ferah gönül huzuru ile otursun yapılan binalarda.. Üstelik ev fiyatları hiç de ucuz değil. Yapı denetim raporları iskan raporları alınırken bunları tesbit edilip sorunu çözerek, apartman sakinlerini kurtarma olanağı yok mudur?!
Hidrofor sistemi, Gün ısı, Isı yalıtım, kanalizasyon, elektrik hava gazı; hepsi ayrı bir sorun?!!!
Küresel iklim değişikliği sahil kentleri için özellikle apayrı ek sorunlar yaratacak...
Duyarlı beyinlere saygıyla arzolunur...
Şaban AKTAŞ
20.12.2106
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.