- 518 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
AĞIT
Kanuni Sultan Süleyman’ın Rus asıllı hanımı olan Hürrem Sultan’dan doğma II. Selim ile Beyazıt’tan başka ve onlardan büyük Türk anadan doğma Mustafa ile Cihangir adlı iki oğlu daha vardır.
Ancak, Hürrem Sultan, Kanuni’nin ihtiyarlık devresinde kendisine gösterdiği sonsuz düşkünlükten faydalanarak kocasından sonra da kendi öz oğullarından büyüğü II. Selim’i tahta geçirtip sarayda valide sultan olarak kalabilmesini sağlamak için kendi oğullarından büyük olan Türk anadan doğma Mustafa’yı gözden düşürecek türlü entrikalara başvurmuş ve Kanuni’ye oğlu Mustafa’yı Konya’da gözü önünde boğdurmayı başarmak suretiyle ihtiyar padişahı evlat katili yaparak saltanat sırasını oğlu II. Selim’e getirmeyi sağlamıştı.
Zira Mustafa hayatta olduğu müddetçe Hürrem Sultan, kendi oğullarından hiçbirine sıra gelemeyeceğini biliyordu. Çünkü saltanatta veraset evladın değil, en büyük evladındır diye bir gelenek vardı.
İşte şehzade Mustafa’nın yukarıda açıkladığımız bu sebeple Kanuni’nin emri ile gözü önünde boğdurulması üzerine bu faciaya tahammül edemeyen o devrin şairlerinden Sami, aşağıda görülecek acıklı mersiyeyi kaleme almış fakat her nasılsa bu ağıt bugüne kadar edebiyat dünyamızda meçhul olmuş ve edebiyat tarihlerine geçememiştir.
Şair bu mersiyesinde başta kendisi olmak üzere halkın Mustafa’yı nasıl sevdiğini, yiğitliğinin, cesaret ve bilgisinin nasıl hayranı olduğunu, Kanuni’nin ise Hürrem Sultan’ın entrikalarına kapılarak bu yiğit evladına nasıl kıyabildiğini çok acı ve çok dokunaklı bir üslup içinde söylemekte ve sormaktadır.
Bu acıklı ve dehşet verici olay karşısında kendinden geçen Taşlıca’lı Yahya’nın ’Medet medet şu cihanın yıkıldı dört yanı...Ecel celalileri aldı Mustafa Han’ı.’diye başlayan mersiyesinden çok daha sert, çok daha asilane bir çıkış yaparak insani duygularımıza hitap eden ve Kanuni’ye bunu, her bendin sonunda gayet acı bir şekilde sormak cesaretini gösteren şairi, sarayın yardakçıları, şehzade Mustafa’nın hemen arkasından ortadan kaldırmış olmalıdır ki bu güne kadar hiçbir edebiyat tezkeresinde adına rastlanmamıştır.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.