- 711 Okunma
- 2 Yorum
- 1 Beğeni
Eğitimimizin hal-i pürmelali...
OECD ülkeleri arasında yapılan 15 yaş çocuklarına ait sınavın kısa adı PISA olup;Uluslararası Değerlendirme Programıdır esası.
2015 yılına ait sonuçlar basında yer aldı.
Her zamanki gibi sonuçlar hiç de iç açıcı değildi.Zaten "sıralama" bunu net olarak göstermektedir.
Fen Bilimlerinde 52.,Matematikte 49. ve Okumada da 50.sırada yer aldı ülkemiz.Tabi ki 72 ülke arasındaydı bu "yerimiz".
Bu durumda söylenecek söz tabi ki çok olacaktır.Ancak "siyasi" yaklaşımdan ziyade,sonuçlara bir bütünlük içinde yaklaşmak;"eğitim sistemini" de masaya yatırmak gerekir.
1997 ’de "Kesintisiz 8 Yıllık Eğitim" dedik,olmadı,sonra 2012’de "4+4+4 ’e" geçtik gene olmadı,olmuyor!
Artık sorunların çözüm yolu "yönetim" olarak ele alınmamakta,birden çok aktörün katılımıyla bir "yatay iletişim" olan "yönetişim" kavramına yer verilmektedir...
Mesela İsveç’te "laik eğitimden ne anlıyoruz* konusu 1929’da tartışmaya açılmış;toplum yirmi iki yıl tartışmış ve sonuçta uygulama 1951 yılında hayata geçirilmişti.
Bizde ne "kesintisiz eğitimde",ne de "4+4+4" sisteminde hemen hemen hiç tartışma olmadı;hiyerarşik(ast-üst) olarak uygulamaya hemen geçiliverdi.
Sonuç ortada ve de can sıkıcı!
Galiba 1925’lerde Ankara’da Lise Müdürlüğü yapan "Sakallı Celal"e herkes/hepimiz kulak vermek zorundayız.
Tanzimat ilan ettik, olmadı;
Meşrutiyet ilan ettik, olmadı;
Cumhuriyet ilan ettik, olmadı;
Yahu, biraz da ciddiyet ilan etsek!
YORUMLAR
Hayretler içinde dinledim geçenlerde cumhurbaşkanını. "Artık eğitimi ele almanın zamanı geldi. Bunun gerekliliği anlaşılmıştır." Neden sonra anladık? Hadi birinci dönem kalkınma hamleleri ve parti kapatma davalarıyla uğraştınız. İkinci dönem, neredeydiniz? "Öğretmeni öğrenciyi tabletle sınıfları akıllı tahtalarla donattık, kitapları ücretsiz dağıttık ama yetmiyor" diyor. Yaptılar mı, evet yaptılar. Akıllı tahtalar daha bir çok yerde faaliyete geçemedi, tabletler oyuncak oldu çoluk çocuğun elinde. Bu konuyu bir partiliyle tartıştım, ki tabletlerin Çinden alımından dağıtımına şahit olanlardanım. Dar bakış açısıyla ülke henüz o kadar gelişime hazır değil dedi. Şahsi görüşün mü yoksa parti fikri mi bu diye sordum. Cevap veremedi. Eğitimde bir çok şey planlanmış ama niyeyse bir türlü planlanan planlandığı şekilde devam edilememiştir. Hafta sonları ücretsiz kurslar başlatıldı. Evet bu çok güzel bir şey. Zira herkesin çocuğunu kursa verecek imkanı yok. Ne oldu peki? Kursa devam eden öğrenci neredeyse yok. Dersler devletin verdiği kitaplardan anlatılmıyor. Her okul yönetimi anlaştığı bir yayın evinin kaynağını veliye dayatıyor. İyi de kitap var! Kapsamlı değilmiş. Peki bunu yani dağıtılan kitapların yetersiz olduğunu milli eğitime bildirmek kimin görevi? Ya da kim karar veriyor o kitapların yetersiz olduğuna? Bu sene ise eğitim hepten facia. Benim çoçuğumun Türkçe kitabı bir türlü olamadı mesela.Kaynağı da olamadı. Öğretmenlerin kaynak belirtmesi bu dönem yasaklandı. Buna rağmen pek çok okul yöneticisi kimseye söylemeyin diyerek çocukların eline kaynak listesi tutuşturuldu. Öyle kitaplar ki aramayla bulamadık. Kırtasiyeci adam kendi çocuğunun kitabını başka bir ilçedeki kırtasiyeciden almış. Öyle her kafasına esen istediği yayını da satamıyor. Neticede çocuklar TEOG sınavına Türkçe kitabı olmadan girdiler.
Eğitim bir ülkenin en baş meselesi olmalı değil midir? Neden on üç yıl sonra akla gelir? Yapılanı söylerken yapılmayanı söylemeyen, yapılmayanı söylerken yapılanı görmezden gelen art niyetlidir. Hiç iyinin ya da hiç kötünün olmadığı bir sistem asla olamaz. Bunları konuşmalıyız. Yanımdaki stajer meslek lisesinde bilgisayarla ilgili bir bölüm okuyor. Okulun koca bir bilgisayar laboratuvarı da var olmasına rağmen çocuk Word'e yazı yazmayı bilmiyor. Ben eminim ki geneli böyle. E bunlar niye meslek lisesi okuyor o zaman? Daha söylenebilecek çok şey var ama kısacası eğitimde çuvalladılar. Bunu cumhurbaşkanı da itiraf etti, tamam oldu.
sabri ayçiçek
Yine de umutvar olmak için tartışmak,düşünce üretmek ve önerileri insanların bilgi dünyalarına açmak gerek!İyi günler dileğimle.
Değerli hocam.
Böyle başarısızlıklara verilecek cevabı ezberledik artık: '' Ezberci eğitim sisteminden kaynaklanıyor''
Sakallı Celal Hoca ne güzel demiş. '' Biraz da ciddiyet ilan etsek ''
Selam ve sevgilerimle.
sabri ayçiçek
Sonuç ortada.İyi gün/günler dileğimle.