- 485 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
İnanış
•
Kazakistan bayrağındaki gök mavisi rengi…
•
Gagavuz bayrağında, hem kurt hem mavi renk…
•
Gökbayrak; Uygurlar’ın bayrağı ve Türkçülüğün sembollerinden birisi…
•
Tuva bayrağındaki gök mavisi ve Yenisey akarsuyun kolları ile sarı renkli Türk bozkırı…
Tengriciliğin esasları :
• Çok tanrılı gibi gözükmesine rağmen aslında tek tanrılı bir dindir. Bu inanca göre Tengri tektir, en üstündür ve her şeyin yaratıcısıdır. Yine de bu konuda bir söz birliğine varılmış değildir.
• Tengriciler, kendi dinlerinin kitaplı dinlerden önce var olduğuna inanırlar.
• Umay, Ülgen, Erlik Han gibi tanrı ve tanrıçalar, Gök-Tengri’nin özel melekleri olarak da kabul edilebilir.
• Tengriciler doğaya çok önem verirler. Doğada bir dengenin olduğuna, bu dengenin değiştirilmesi durumunda insanların ve diğer canlıların zarar göreceklerine inanılır.
• Tengriciler, hayvanların ve bitkilerin de ruhları olduğuna inanırlar.
• Tengriciler, doğadaki diğer maddelerin de ruhları olduğuna inanırlar. (bkz. Yer-Su İnancı)
• Bâzı dağlara, ormanlara ve ırmaklara kutsal değerler yüklerler.
• Tengriciler bâzı gezegenleri, uyduları, yıldızları, yıldız kümelerini ve diğer astronomik cisimleri kutsal sayarlar.
• Tengricilik’de erkeğin toplumdaki statüsü, kadınınkinden üstün değildir.
Tengricilik teriminin farklı şekilleri:
Tengrizm kelimesi henüz yayılmak üzere olduğundan farklı kavramlara da rastlamak mümkündür.
• Tengrizm, Tänriizm, Tengrianity
• Tengerizm (Moğollar’da)
• Tangriizm ya da Tangrizm (eski Bulgarların Tengrizm’i için "Tangra" kelimesini kullanması)
• Tengrianizm (Rafael Bezertinov’un kitabında)
• Tengricilik, Gök Tanrı Dini, Gök Tengri Dini (Türkiye’de)
• Tengirçilik (Kırgızlarda, Tatarlarda, Kazaklarda ve Altaylarda)
Günümüzde devam eden Tengricilik âdetleri:
• Gidenin ardından su dökmek
• Tahtaya üç kere vurma
• Kurşun dökme (Seğirleme)
• Nazar boncuğu
• Mezar ve Türbe hazırlamak
• Türbede mum yakma
• Mezarların ayak ucuna suluk koyma
• Loğusa kadının başına kırmızı kurdele bağlama
• Düğünlerde gelinin başı üzerinden kuruyemiş, pirinç türü gıdalar atmak
• Elleri yukarı doğru açarak dua etmek
• Ölen, evlenen, doğan çocuk için 40 gün beklenmesi
• Semah
• Gelinlerin başına ayna koymak
• Ağaca çaput bağlamak
“Alıntıdır…”
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.