- 441 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Hamama giren her şey terler mi acaba ?
(İstanbul Beylikdüzü’nde açılan kitap fuarı biraz tarihe götürdü beni...)
İnsan isek hamama girince terleriz tabi ki.
Bu bir mecaz!
Bir işte zorluğu ve sonucunu da göze almak gerekir anlamında.
Ama "odunlar" da girer hamama.
Peki ne olurlar ?
Yakılırlar.
Ya kitaplar girerse ?
Valla onlar da "odun "muamelesi /işlemi görürler,görmüşlerdir zaten.
Kitap dünyamızda ilk kitaplarına el konulan Ünyeli Hacı Ahmet Efendi’dir.
1902 yılında İstanbul’tan 590 kitabıyla Ünye’ye doğru yola çıkacaktır,ki bu yolculuk da gemiyle tabi ...
Başına geleceği sezmiş olacak ki,kitaplarını kasaların altına yerleştirir,üstüne de makarna,şeker...
Ama gümrükte kitaplarına el konulur.
Yine aynı yıl "yasak kitapçılık" yapan Dellal Şahin de 2803 kitabını "kaptırır"!
Ve 150 çuvalda toplanan kitaplar Çemberlitaş Hamamında bir güzel de yakılır.
İlginç olan şudur:
Taşınan kitaplar görülmesin diye de hamama özel bir yol açılır.
Sonra 1933 yılı gelir.
Kazım Paşa’nın İstiklal Harbimizin Esasları adlı kitabı da 3 bin adet Hocapaşa Hamamı’na götürülüp,yakılacaktır.Ancak hamamcı,
-Bu kadar kitap ızgaraları tıkar diye itiraz eder.
Çare Topkapı’daki tuğla ocakları olur!
Biraz daha geriye gidersek de şöyle bir manzara karşımıza çıkar:
MÖ 48 yıllarında İskenderiye Kütüphanesi’nin Roma İmparatoru Sezar tarafından yakıldığına tanıklık eder insanlık.MS 1V.yüzyılda da Piskopos Theophilos’un emriyle bu kitaplık taramur edilir.Bu arada Hz.Ömer’in burayı "yaktırdığı" iddiası da bir "efsanedir" demek gerekir.Çünkü Halifeliği 7.yüzyıldaki bir insanın,biten/bitirilen kütüphaneyi yakması/yaktırması mümkün değildir.
Sonra 1031 yılında Gırnata (Granada)Meydanı’nda yakılan 80 bin adet kitap çıkar karşımıza.Kardinal Ximenes’dir emri veren.
Nihayet 1258 ’de CengizHan’ın torunu Hülagü Han’ın yaktırdığı Bağdat Kitaplığını da görürüz.Dicle’nin günlerce mürekkep rengi akması da cabası...
Kitabın dünyasında bir gezintiydi yaptığım.
Siz de yapabilirsiniz bence,değer de...
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.