- 1052 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
GÖĞÜ DELEN ADAM
Kitap dostu arkadaşlarla haftada bir buluşup ayda bir kitap okuma proğramı yapıyoruz.Bu ayın ilk proğramını bu akşam icra ettik.İlk kitabımız Göğü Delen Adam.Ayrıntı yayınlarından çıkan kitap Almanca’dan Levent Tayla tarafından dilimize çevrilmiş ,yazarı Alman Erich Scheurmann.Samoa adasında yaşayan yerli,kabile Reisi Tuiavvi’nin Avrupa hakkındaki gözlemlerini içeriyor kitap.Bir kurgu mu değil mi bilemem ama,bir kabile Reisi üzerinden bir Batılının kendi içinden,modern dünyanın en buhranlı yıllarından Batı’ya bir nebze de olsa eleştirel bakışın özeti gibi de görülebilir Göğü Delen Adam.Doğayla iç-içe yaşayan bir insanın Batının kültürüne hangi gözle baktığının resmidir aynı zamanda kitap.Tuiavii’nin bilgece bakışının arka planı onun hayata sade,yalın bakışında gizli.Onun bilgeliği herhangi bir eğitime değil,doğal bir yalınlığa dayanmaktadır.Bu Bilge’ye göre Avrupa;kötü ruhu temsil ediyordu,masumiyetini korumak isteyenlerin sakınması gereken temel bir ilkedir.Avrupalıların edindiği tüm kültür değerlerine göre Tuiavii bir yanılgıdan ibarettir;o bir çıkmaz sokak, "kültürsüz bir yerlidir." Tuivaii’ye göre ise;Avrupa kendilerine "ışığı getireceklerine inandırmışlardı " oysa ki ;ışığı getirmek yerine bizi de kendi karanlıklarına çeken" kötü ruhlardı.Samoa yerlisine bunu dedirten;yaşamda ki nesneleri ve süreçleri bir çocuk masumiyeti ve doğallığıyla ve gerçek sevgiyle gözlemleyip yorumlamasından başka bir şey değildir. güneydenizli yerlisi Kabile Reisi basit düşünceleriyle,doğal yaşamıyla,sıradan ama bilgece derinliği olan bakışaçısıyla Batı’nın Tanrı’larını kendi elleriyle yok edip onun yerine ölü tabular koyduğunun haykırışıdır adeta. Papagali;Beyaz Adam demek.yabancılar da anlaşılır.Samoa’ya ilk misyonerler bir yelkenliyle geldiklerinde yerliler bu yelkenliyi Ufuk’ta bir delik olarak görmüşler.Beyaz Adam yelkenliden çıkıp Göğü delip gelmiş ti. Bir ironi ama ;modern dünyanın açmazını şiirsel bir metaforla özetlemiş adeta.1920’lerde yazılmasına rağmen güncelliğini koruyor ve adeta modern Papagali göğü delmeye devam ediyor.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.