- 2269 Okunma
- 2 Yorum
- 1 Beğeni
ŞİİR, ŞARKI VE TÜRKÜLERDE ÇOCUK İSTİSMARI
Bazı şiir, şarkı ve türkülerimizde maalesef pedofili (sübyancılık) çocuk istismarı, çocuk evlilikleri ve özellikle de kadınlarımızı cinsel yönden aşağılayan sözlere rastlıyoruz. Madem ki reşit olmayan kişiler hukuka göre de çocuktur, ki bu yaş 18 yaşın altıdır, şu soru aklımıza gelmelidir : ’Ülkemizde özellikle de 13-14 yaşındaki kız çocukları için cinselliği ön planda tutan şiirler, şarkılar türküler niçin yazılmıştır?’ . Bu yaş durumunu coğrafi ve iklim şartlarını gerekçe gösterip, ’ Ne var ki bunda, o zaman şartlar öyleydi’ diyenler de olacaktır. Çocuk Hakları Sözleşmesi’ne göre; "Ulusal yasalarca daha genç bir yaşta reşit sayılma hariç, 18 yaşın altındaki her insan çocuk sayılır". cümlesinin özellikle de şu kısmını bir kez daha hatırlatmakta fayda var. ’....Ulusal yasalarca daha genç bir yaşta reşit sayılma hariç ’ Bu, şu demek: Bazı ülkelerin coğrafi ve iklim farklılıklarından doğan nedenleri olduğu için reşit sayılma yaşı daha genç bir yaşa indirgenebilir.Hukukun 18 yaş olarak belirlediği reşit olma yaşı bu durumda değişiklik göstererek, bu yaş altındaki çocukları da bir anlamda reşit kabul ediyor. Sorgulanması gereken nokta burasıdır.
Konu başlığındaki kavramları açıkladıktan sonra, bulabildiğim bazı şiir, şarkı ve türkü sözlerini de okuyacaksınız. Temennim, şiir de olsa, şarkı, türkü sözleri de olsa, bu yanlış düşüncelerden sakınmamız gerektiğidir.
Sübyancılık, yetişkin bir kimsenin ergenlik öncesi çocukları veya ergenliğe yeni girmişleri cinsel açıdan çekici bulması ve cinsel eğiliminin çocuklara yönelik olmasına neden olan psikoseksüel rahatsızlığa verilen isimdir.Bu rahatsızlığa sahip kişilere pedofil ya da sübyancı denir.
Sübyancılar -tipik olarak- yetişkin cinsel ilişkiden zevk almakta güçlük çekerler, özgüvenleri eksik olabilir ve çocuklarla ilişkiyi yetişkinlere nazaran daha az tehdit edici bulurlar. Sübyancının eğilimi karşı cinse veya kendi cinsine olabilir. Sübyancıların büyük çoğunluğu erkektir ve bu durum kadınlarda çok nadir görülür.
Çocuk istismarı bir çocuğa bir yetişkin tarafından fiziksel ya da psikolojik olarak kötü davranılmasıdır. Ayrıca çocuklara kötü muamele, çocuk istismarı ve ihmali ile çoğu zaman aynı anlama gelir. Dünya Sağlık Örgütü çocuk istismarını şöyle tanımlar:"Çocuğun sağlığını, fiziksel ve psikososyal gelişimini olumsuz etkileyen, bir yetişkin, toplum ya da devlet tarafından bilerek ya da bilmeyerek uygulanan tüm davranışlar çocuğa kötü muameledir."
Cinsel istismara maruz kalan çocukların yaşa göre dağılımları incelendiğinde; %30’unun 2-5, %40’ının 6-10, %30’unun 11 - 17 yaş grubunda olduğu görülmektedir. Bir başka deyişle olguların %70’ini küçük yaş grubu oluşturmaktadır. İstismarcıların %96’sı erkek, %80’i de çocuğun tanıdığı birisidir.
Çocuk evliliği çocukların 18 yaş altında evlendirilmesi olarak tanımlanır.Küçük yaşta evlendirilme erkek çocuklar için de geçerlidir fakat bu durum kız çocuklarında daha çok görülür.Çocuk evliliğinde, özellikle yaş, statü farkı ve zorlama faktörü birlikte ele alındığında çocuğun cinsel istismarı göz ardı edilemez.
Bazı durumlarda partnerlerden birisi, (çoğunlukla da kız) çocuktur. Bu durum aile veya toplumun bekarete verdiği önemle ilişkilidir. Çocuk evliliğinin diğer sebepleri arasında fakirlik, başlık parası, çocuk evliliğine izin veren yasalar, dini ve sosyal baskılar, bölgesel alışkanlıklar, kadınların para kazanma ve çalışma hayatına katılmada yaşadığı güçlükler gösterilebilir.
Çocuk evliliği, yetişkinlerin çocuklara yönelen, yetişkinlerden cinsel haz almayan bir psikoseksüel bozukluğu olan pedofiliden ayrı bir normdur.
Konuyla ilgili yaptığım araştırmada çarpık örneğe uygun bazı şiir, şarkı ve türkülere rastladım. Bulabildiklerim şunlardır :
Bağa girdim bağ budanmış/ Bağa bülbül dadanmış,
Onbeş yaşında Nazife de Hanım/ Kimlere Aldanmış
...
Henüz girmiş onüç, ondört yaşına,
Edalı, işveli köylü güzeli.
...
Kar mı yağmış şu Harput’un başına
Kurban olam toprağına taşına
Henüz girmiş onüç ondört yaşına
Küçük yaşta bir yar sevdim Ermeni
Ermeni’ye nasıl gönül vermeli.
...
Ardahanın yollarında
Güller açmış bağlarında
Öyle bir yar sevmişem ki
On üç on dört çağlarında
...
Dam üstünde un eler
Tombul tombul memeler
Memeler baş kaldırmış
Kavuşmuyor düğmeler.
...
Ar gelir Osman Ağa ar gelir
Fadime’ye karyola dar gelir
...
Halime’yi samanlıkta bastılar
Şalvarını gül dalına astılar
...
Çamdan sakız akıyor / Kız nişanlın bakıyor oy zalim nenni nenni / Koynundaki memeler / Turunç olmuş kokuyor oy zalim nenni nenni
...
Sil gözünden sürmeleri, çöz göğsünden düğmeleri, göreyim gül sineleri.
...
Haydi haydi gidelim orman aralarına, doktor derman bulamaz gönül yaralarına...
...
Bayıra karşı yatır beni, tırmala beni kaşı beni
...
İndim derelerine bilmem nerelerine, kaytan bıyıklarımı sürsem nerelerine
...
O tepeden bu tepeye oyun olur mu, on beş yaşında da Nazife de hanıma doyum olur mu?
...
Yoluna koymuşum can ile seri / Koynunda beslemiş ayvayla narı / Çözüp düğmeleri göresim gelir.
...
Demirciler demir döver ocakta / Şimdiki kızlar ne hoş olur kucakta
...
Bu örnekler çoğaltılabilir. Lütfen bu konuda çok titiz ve dikkatli olalım.
Saygılarımla.
Vecdi Murat SOYDAN
21/10/2016, Isparta
YORUMLAR
Sevgili Murat.
Dadaloğlu bile
Bana emmi diyen dilber
Emmin seni heyheylesin
Yaşı küçük boy münasip
Emmin seni heyheylesin
Demişse ve biz bu Dadaloğlu'nu hem büyük şair hem de halk kahramanı ilan etmişsek kime ne anlatacaksın?
Selam ve sevgilerimle.
Yaşanmamış Aşkların Şairi
sami biberoğulları
Bu sitede senin 57 yazına karşılık benim 985 yazım mevcut
Nasıl ki senin 57 yazının tamamı bu çocuk istismarı ve pedofili üzerine değilse benim 985 yazımın hepsi de çocuk istismarı ve pedofili üzerine değil. Ama o 985 yazı içinde çocuk istismarı üzerine de pek çok yazım vardır.
Yani ben sana yazmayalım demiyorum . Yazmayalım dediğimi neye dayanarak çıkardın onu da anlamış değilim.
Benim dediğim küçücük bir kız için '' Emmin heyheylesin seni'' Diyen bir Dadaloğlu'nun halk kahramanı yapıldığı bir ülkede ne kadar yazarsan yaz etkili olamıyorsun. Tıpkı benim Özgecan için yazdıklarımla, N.Ç için yazdıklarımla, Sandıklı'da tecavüz edilip öldürülen 13 yaşındaki bir kız çocuğu için yazdıklarımla etkili olamadığım gibi.
Kısacası yazar sadece ve sadece bir konu yazmaz. Yeri gelir Cumhurbaşkanlarının eşlerini yazar, yeri gelir pedofiliyi yazar.
Tekrar selam ve sevgilerimle.