- 922 Okunma
- 3 Yorum
- 2 Beğeni
Babam
Hayriye Aygül
11 Eylül 2016
Bugün Dünya Kız Çocukları Günü !
’ Ben 1962-63 öğretim yılında Nazımiye Yatılı Bölge İlkokulu’nu bitirdim.Yaz tatilini köyde geçirmek üzere yola çıktım.Köyümüz yayan 2 ile 3 saat sürerdi.
Bir dağ köyü olan Çevrecik Köyü ,gerçekten 3.cü jeoloji zamanında dağlardan koparak çukura yerleşmiş,etrafı dağlarla çevrili bir köy...
Cumhuriyetle birlikte bizim köyümüzde okuma yazma hızla başlamış. Büyük ağabeyim 1950’de Malatya-Akçadağ Köy Enstitüsü mezunudur.Büyük ablam hariç hepimiz okuduk.Feodal yapının etkisi,babacığımın karşı koyması,ağabeyimin okulda oluşu ablamın kaderini değiştirmemiş.14 ,en çok 15 yaşında evlendirmişler.Ablacığım,sabahleyin giyinip eve gidiyorum deyince kaynası ,’Kızım sen artık evlisin,evin burasıdır ’ dedikten sonra çok zor zamanlar yaşamış.Kavga, dövüş ve baskı kıyamet gibiymiş.Ağabeyim taaa ki,1953’te naklini bizim köydeki ilkokula alana kadar bu kaynana terörü sürmüş.
Ağabeyim işe el atınca ablam baskılardan kurtulup rahat bir nefes almış.
Babam köydeki baskıları görünce bütün çocuklarını okullara gönderek gidip kurtulsunla, köyde sürünmesinler diye etini dişine takarak önce büyük ağabeyimi,sonra diğer ağabeylerimi okullara göndermiş.Sadece yanlarında ben vardım.Babacığım ve anneciğimin ne kadar yorulduğunu ,çaresizlik içinde oldukları anı, hiçbir zaman çocuklarına duyurmazlardı.
Hiç unutmuyorum, ilkokulu iyi dereceyle bitirmiş,yaz tatilinde köye gelmiştim.Büyük ağabeyim ailece yaz tatilinde köye geldiler.Bir gün ben çay demlerken adımın konuşmalarda geçtiğini duyunca pür dikkat kesildim.
Ağabeyim:- Baba bacımı bize götüreyim ev işi öğrensin,akşamları Erzincan’da Kız sanat okuluna gitsin bir meslek öğrenir dedi.
Babam ,hışımla kürsüden kalktı.Şalvarını eteklerini silkeler gibi bir hareket yaptı:- Haaa... geline hizmetçi mi lazım?
Ağabeyim biraz şaşkın,babam beni çağırıyor. Hemen koşarak elimdeki işi bırakıp geliyorum.
Ben:-Efendim babacığım,dedim.
Babam:- Yarın Ali Ormancı’nın kızı ile dükkancı Ferhat’ın kızı Mardin Kız İlköğretmen Okulu imtihanlarına gidecekler.Bak,eğer gidersen seni göndereyim,git oku kurtul...Gelinler senin eskilerini giysinler. Yok okumam dersen,ömrünce gelinlerin eskilerini giymekten kurtulamazsın,şimdi karar ver...
Ben hiç tereddüt etmeden :-Evet ,giderim babacığım,dedim.
Hemen emir komuta zinciri gibi anneciğim eşyalarım derede kazan kurarak yıkadı,güneşte kuruttu,Küçük bir tahta bavula yerleştirdi.Ertesi gün erkenden yola çıktık .Rahmetli İ.Atıcı’nın minibüsüyle Elazığ’a gittik. Oradan da 15 kız kadardık, Mardin’e gittik.H.Ağabeyim benimle gelmişti.Üç gün sonra imtihana girdik.Tunceli’den 300 kız öğrenci imtihanı kazandı.Kazananların ilk üçü de Tunceli’liydik.Toplam 500 öğrenci imtihanı kazandı.Ağabeyim beni bırakıp giderken,şöyle demişti:
-Bacım seni bırakıp gidiyorum.Olur ya,parasız kalırsın,sakın sana ait olmayan hiçbir şeye el uzatma.Paran biter de canın bir şey isterse ,nefis it gibidir,HOŞT dersen beklemesini bilir.
O günden sonra, yılın 9 ayı okulda,bir ayı ağabeyimde,iki ay köyde kaldım.Anneme ve babacığıma hasretim ve gurbet hiç bitmedi ,ama ben ailemi hiç bırakmadım.
1968-69 Öğretim yılında mezun oldum.Naklimi köyüme istedim. H .Ağabeyim köyümüzde öğretmen ve müdür ,ben 1-2-3.sınıf öğretmenliğini aldım.İki yıl anneciğim ve babacığımın mutlu,huzurlu yaşadıkları bir zaman oldu.Bende onlara hasretimi o iki yıla sığdıramadım.1971 ağustosunda evlenerek Almanya’ya gidişimden 10 ay sonra anneciğim vefat etti.
Böylece ;babamın beni kendileri için değil,benim geleceğim için okumamı çok istemişti benden...Bu gün onların fedakarlığını unutmak mümkün değildir.Allah kani kani rahmet etsin !
Bu gün rahatımı onların kararlılık göstererek okutmalarına borçluyum.Ne mutlu ki ,hala böyle anne ve babalar çoğunluktadır.Ne mutlu onlara...!Hayriye
YORUMLAR
O KÖY ENSTİTÜLERİNE KIYANLARA LANET OLSUN. BENİM RAHMETLİ BABAM DA KÖY ENSTİTÜSÜNDEN ÇIKMA BİR ÖĞRETMENDİ. FAKİR BAYKURT'LA BERABER OKUMUŞLAR, DOSTTULAR. SONRADAN İKİ YÜKSEK OKUL BİTİRDİ. 69 ÖĞRETMEN BOYKOTUNDA MİMLENDİ, MÜDÜRLÜKTEN ÖĞRETMENLİĞE TERFİ (!) ETTİRİLDİ VE 72 DARBESİNDE EMEKLİ OLMAK ZORUNDA KALDI... EŞİM DE ÖĞRETMENDİ. BEN DE ANKARA ERKEK ÖĞRETMEN O8KULUNDAN KOVULMAYIM (YARAMAZLIKTAN) .... VELHASILI ÖĞRETMENLER CANIMDIR... TÜM KARDELENLERİN EBEVEYNLERİNE ALLAH RAHMETİNİ ESİRGEMESİN... SAYGILAR....