- 841 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
ŞERİAT NEDİR?
ŞERİAT NEDİR?
Şeriat kavramı günümüzde en çok karıştırılan karıştırımaktanda ziyade yanlış anlaşılan bir kavramdır.Şeriat denilince insanların kafasında kan, ölüm, sıkı yönetim, özgürlük hapsi gibi yanlış kavramlar meydana geliyor. Fakat işin aslı öyle değil. Gelin şeriatın gerçek anlamına, şeriatın bir türlü algılayamadığımız gerçek yüzüne şöyle bir göz atalım…
Şeriat Arapça kökenli bir sözcük olup; yol, metod, mezhep, adet gibi anlamalara gelmektedir. Aynı zamanda şeriat Arapçada insancıl bir ırmağa, temiz ve içilebilecek bir su kaynağına ulaştıran yol anlamınada gelmektedir. İslamiyetteki terimsel karşılığı ise; ilahi emir ve yasakların toplamıdır. Şimdide gelin kendi öz dilimizdeki anlamına bakalım… Şeriat, TDK sözlüğünde; Kur’an’daki ayetlere, Hz. Muhammed’in (sav) sözlerine dayanan İslam Kanunu, İslam Hukuku anlamına gelir. Peki ya müslümanım diyenlerin dahi şeriat denilince bir öcü görmüş gibi kaçtığı bu şeriat hakkında yüce kitabımız Kur’an-ı Kerimde neler yazıyor? Gelin şimdi birde Kur’an’a göz atalım..
Kur!an’da yüce Allah şeriat hakkında Casiye Suresi 18. Ayetinde şöyle buyuruyor; Elmalılı (sadeleştirilmiş): Sonra emirden (olan) bir şeriat ile seni vazifelendirdik; onun için sen o şeriata uy da, ilmi olmayanların arzularına uyma!
Yine aynı ayeti Diyanet İşleri Başkanlığı şu şekilde meal etmiştir; Sonra seni de din konusunda bir şeriat sahibi kıldık, ona uy; bilmeyenlerin heveslerine uyma.
Yüca Allah Şüra Suresi 13. Ayetindede ise şöyle buyuruyor; O: ’Dini dosdoğru ayakta tutun ve onda ayrılığa düşmeyin’ diye dinden Nuh’a buyurduğunu, sana vahyettiğimizi ve İbrahim’e, Musa’ya ve İsa’ya buyurduğumuzu sizin için de bir şeriat kıldı. Müşrikleri kendisine çağırdığın şey onlara ağır geldi. Allah dilediğini kendine seçer ve gönülden yöneleni kendine iletir.
Evet böylelikle şeriat kavramını farklı kaynaklardan tanımlamış olduk. Fakat biz Müslümanlar için en önemli kaynak şüphesiz Kur’an’dır. Yüce Allah Kur’an’da şeriatı bize bir yol olarak belirliyor ve bu yol üzerinde gitmemizi emmrediyor. Bu yola uymamızı bu yoldan şaşmamamızı emrediyotr. Şu aşikardır ki Allah kulu için hiç bir zaman kötülüğü emretmez. Buda demek oluyor ki şeriat öyle korkulacak bir şey değil. Korkulacak kötü bir şey olsaydı hiç Allah emredermiydi?
Yine şeriat temiz içilebilir su kaynağına götüren yol olarak tanımlanırken bu tanım insanlara faydalı şeylere götüren yol olarak da tanımlanabilir yine soruyorum insan neden kendisine faydalı olan bir yoldan korkarki?
Aslında bu sorduğum sorulara kendim cevap vermek isterim.
Şeriattan korkmamızın sebebi onu tam bilmememiz, onun kurallarını yanlış anlamamız gibi şeylerdir aslında. Mesela zina yapanların çarptırıldığı recm cezası recmin kelime anlamı taşlamak, kovmak anlamına gelir. Ve şeriatta zina yapanlara bu ceza uygulanır. Bizde buna dayanarak vay efendim şeriat vahşi bir şey, şeriat insanların canına kasdediyor gibisinden tepkileri icra ederken buluyoruz kendimizi.
Tamam taşlamak kötü bir şey bizce fakat Allah böyle emretmiş. Allahın emri olan şeriatta bizi doğru yola ve rahatlığa götüren bir yol olduğna göre Şeriatın bir kanunu olan bu ceza bizi doğru yola iletiyor. Şöyle düşünelim; hastalanıyoruz doktora gidiyoruz doktor ya iğne yapıyor yada amaliyat. Bunu yaparkende canımız yanıyor. Fakat itiraz etmiyoruz. Çünkü iğnenin acısını çekersek hastalıktan kurtulacağımızı biliyoruz. Şeriatın nefsimize ağır gelen bu kanunlarınıda bizi tedavi eden iğne olarak düşünelim. Ve bu iğneyi vurunursak rahat edeceğimizi bilelim. Zaten hastalanmazsak bu iğneyede lüzum kalmaz…
Bu düşünceyle yola çıkarsak nasıl diyebiliriz ki şeriat zulümdür. Şeriatı emreden zulmü emrediyor diye? Hangi Müslüman diyebilir ki Allah kuluna zulmetmeyi sever diye? Sorsak herkes haşa öyle şeymi olur der ve bunu cevap kalıbına otutturur. Fakat biz ‘’ şeriat istemiyoruz, şeriata hayır, şeriat katilliktir ’’ nutukları atarken dolaylı yoldan Allah kulunun kötülünü istiyor diyoruz. Ve yine aynı nutukların atarken şeriat istemiyoruz derken Allah’ın emirlerinide istemiyoruz diyoruz farkında olmadan…
Yani diyeceğim odur ki; şeriat faydalı bir şey bizi doğru yola götüren bir şey. Ve en önemliside Allah’ın emridir şeriat. Görüyoruz ki her kaynak şeriatı bir doğru yol olarak tanımlamış hangi doğru yol kötü olur ki?
Gelin şeriata bakış açımızı değiştirelim. Hele hele Müslüman olupta şeriata kin gözüyle bakmaktan vazgeçelim. Çünkü şeriat inandığımız dinin emridir. Gelin şeriattan korkmayalım o bizi iyiliğe götüren bir yol. O yüzden Onun cezalarıda bizi ürkütmesin.
Hem ne demiş atalarımız ‘’şeriatın kestiği parmak acımaz…’’
Mustafa AYDIN 02.20.2016
YORUMLAR
Siz yanlış biliyorusunuz, emin olun !
Sorun şeria kavramında veya icrailiğinde değil.
Belki de sözcükle -alitere- oynayarak icranın; icari edilmesi tehlikesindedir.
Şeria'nın kavarmsal olarak zatileşemeyeceğiyle ilgili bir münezzehlikten bahsediyorum; Birtengrisel'dir.. yani, tam doğru şeklinde söylenirse safiyat, pakiyat hatasızlık kavramının; saygın elçiliğin kurumsal sonu nedeniyle sona ermesindendir?
Bir daha ve düşünsel dizgeyle bakın isterseniz...
Göktürkmen tarafından 10/2/2016 2:34:59 PM zamanında düzenlenmiştir.