- 1178 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
İsa Kayacan Hoca ve Mezarlık Kültürü
İsa Kayacan ve mezarlık kültürü
Kimi çoktan yıkılmış, kimi eğik, kimi yan yatmış, kiminin kırılmış başı; kitaplarsa, dim dik ayakta Kitaplar, En dayanıklı mezar taşı”
Her canlı gibi her insana da birgün ölümle dünyasını mutlaka değiştirecektir. Önemli ve esas olan hizmetleri, özellikleri ve güzellikleriyle,ölümün bile hafızalardan silemediği insanlar arasında yer alabilmektedir”
Sabahtır ezana bak,
Kabrimi kazana bak,
Azrailin suçu ne,
Defteri yazana bak.
Önce Prof. Dr. İsa Kayacan Hoca’dan bahsedelim. Kitap kurdu araştırmacı-yazar; yüzlerce eserin altına imza atmış bir şahsiyet! Kültür dostu, Kültüre sevdalı, arı gibi çalışkan, araştırmalarını ve incelemelerini kitaplaştırarak ismini ölümsüzleştirmiş bir dostumuz!..
Kısacası; İsa Kayacan Hoca kendini Anadolu Basınına, Anadolu Sanat ve Folkloruna, Türk Kültürüne adayan derviş edalı bir şair-yazar, gazeteci ve gönül adamı. Şair Mansur Ekmekçi-onu şöyle tanımlıyor.
Yazarlar içinde bir benzeri yok,
Kovanda ki arı, İsa Kayacan,
Yokluğu yürekte saplanmış bir ok,
Gönüllerin yarı-İsa Kayacan...
Gazeteci Şair-Yazar, 1943 Burdur-Tefenni Ece Köyü doğumlu, bir köylü çocuğu... Çeşitli Kurumlarda görev yapmış; Orman Bakanlığı, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı ve Başbakanlık Basın Danışmanı-Şube Müdürü-Müşavir olarak çalışmış. 2005 yılında kendi isteği ile emekli olmuş bir yazarımız. Yüzlerce dergide binlerce makalesi yayınlanmış bir kültür adamı. Anadolu’nun sesi ve Tür Haber-Ankara Gazetelerinin Haber Müdürü-Genel Yayın Yönetmeni olarak da görev yapmış bir gazeteci.
Yayınlanmış 124 eseri olan Prof. Dr. İsa Kayacan Hoca üç bin 540 gazete ve dergide makaeleri çıkmış, 206 plaket, 248 onur ve şeref ödülü ile ödüllendirilmiş. Dünya Genç Türk Yazarlar Birliği- Hizmet ödülüne layık görülmüş bir yazar. Sürekli basın kartı sahibi, İLESAM ve Azerbaycan Yazıcılar Birliğinin asil üyesi. Burdur, Tefenni ve Ece Köyü ile de irtibatını devam ettiren yazar halen Ankara’da ikamet ediyor.
Adımı yazdılar mezar taşıma,
Ne boyuma baktılar ne de yaşıma,
Anlıma yazılan geldi başıma,
Felek böyle yazmış yazımı benim!
GELELİM MEZARLIK KÜLTÜRÜMÜZE
“Mezarlık Kültürümüzden Örnekler” Prof. Dr. İsa Kayacan Hocamın yayımlamış olan 124. cü eserinin adı. İsa Kayacan Hocamla ilk olarak Bursa Kültür ve Sanat Şenliğinde tanıştık. Ayrıca, Isparta ve Antalya şiir şölenlerinde de görüşüp sohbet ettik... “Mezarlık Kültürümüzden Örnekler” kitabini bana da göndermiş. Eserini inceledim, okumaya başladık; Hoş, güzel ve itina ile hazırlanmış bir araştırma kitabı... Tabi ki, mezarlıktan, mezar taşlarından ve mezarlık kültüründen hayata bir bakışı var!
Gel gardaş otur şu mezarım başına
Bak ne yazmışlar mermer taşına
Olmadınsa ilmi-tevhide âşina
Durma git çare ara kendi başına!..
İse Kayacan Hoca eserin ön sözünde şunları ifade ediyor: “12 Şubati 2002- Eşimin Ankara Karşıyaka Mezarlığındaki ebedi istirahatgahı; o günden sonra (burası) bizim ikinci adresimiz oldu. Her Cumartesi eşimin mezarı başına gidip, onunla dertleştim. Bazen konuşmalarımız saatlerce sürdü...”
Bak Binalim son namazın kılınır
Artık ismin dudaklarımdan silinir
Mezar taşına kara yazı yazılır
Ben ağladım, şu dünyada gülmedim
Prof. Dr. İsa Kayacan Hocanın “Mezarlık Kültürümüzden Örnekler” kitabında neler var? Türk Edebiyatında ölüm ve ahiret duyguları işleyen şairlerin şiir örnekleri, Yüce Yaratanın ölüm emri ve doğum ölüm anlatımları; ölüm ve cenaze işlemleri, kabirde okunan dua ve ayetlerin mealleri; başsağlığı mesajları, mezar taşları ve mezar taşlarına yazılan mani-ağıt-şiir örnekleri. Çeşitli illerden gelen örnek derlemeler... Mezar taşlarının dili, kitabeler, ağıt ve mani örnekleri, şair ve ozanlardan seçme ölüm şiirleri...
Basında çıkan yazılar (ölüm-mezarlık-başsağlığı, gibi) haberler ve yorumlar, mezar taşlarına işlenen edebiyat, maniler ve Ramazan şiirleri. Yıllara meydan okuyan camilerimizden örnekler. Ölüme yürüyen edebiyatçılar için yazılanlar. Resmi yazılar, katkıda bulunanlar ve kaynakça...
Evet, Türk kültürüne yüzlerce eser, binlerce makale kazandıran İsa Kayacan Hocam’a Allah’dan uzun ömürler diliyorum. Nice güzel eserlerde buluşmak ümidiyle saygılarımı sunuyorum.
(Ona ve eserlerine ulaşabileceğiniz adres Prof. Dr. İsa Kayacan-PK. 61-A. Ayrancı-ANKARA)
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.