- 1115 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
RUMELİ KIZIKLARI...
Muharrem Ceylan.
Araştırmacı-Yazar.
Faruk Sümer,Oğuzlar adlı eserinde;Mihmadlı ve Bozatlı Obalarının,Oğuzların Bozoklar kolunun Yılduz Hanın soyundan,Kızık Beyin Boyundan olduğunu belirtir...
Halacoğluna göre,Süleyman Paşa tarafından feth edilen Rumeli topraklarına 1353 den sonra yoğun bir şekilde iskan ettirilen Türkmen Aşiretleri;boy ve oymakların adları ile anılan yerlere yerleştirilmişlerdir...Bundan amaç bölgenin İslamlaştırılması ve Türkleştirilmesi idi...
Osmanlı Tahrir defterleri incelendiğinde 1530 yılından önce,Rumeli Eyaleti Paşa Sancağına iskan ettirilen
Mihmadlı Obasına mensup,Türkmen Aşiretler ve yerleştikleri yerlerin isimleri şunlardır:
1.Paşa Sancağı sol kol,Yenice-i Karasu Kazası Mihmadlı Karyesi..Tahrir Defteri.167/ sayfa 22.
(Bu yerleşke zaman içinde çeşitli ilçelerle anılırkem Cumhuriyet kurulmadan önce Selanik Eyaleti,Drama Sancağı,Drama Merkez Kazasının bir yaşam alanı idi...)
2.Mihmadlı Kariyesi ,Aydos Kazası/Silistire Tahrir Defteri:370 sayfa 449.
3.Mihmadlı Karyesi,Yörükanı-Tanrıdağı Tahrir Defteri:230 sayfa 90 .
4.Mihmadlı Kariyesi Müsellimanı Cingane Kazası. Tahrir Defteri:191 sayfa 34 .
5.Mihmadoğlanları Kariyesi Yenişehir Kazası, Tahrir Defteri 101,sayfa 168..
(Son dört yerleşke özellikle 93 Harbi ve Balkan Savaşlarıyla kaybedilen topraklarda bulunduğundan ya şahadet mertebesine erişmişş ya da Anadoluya Türkiye Cumhuriyeti kurulmadan göç etmişlerdir...)
Demek ki Cumhuriyet öncesi Balkanlarda ayakta kalan tek bilinen ’ Kızık Boyuna’ait merkez;Drama-Mahmatlı(Mihmatlı) Karyesi idi...
Bu Oymak yaklaşık altı yüzyıl kendi kültürünü korurken,Bölgenin yerleşik halkı Pomakların İslamla tanışmalarında, İslamla Müşerref olmalarında misyonları gereği en etkin guruplardan olmuş.Daha sonrada bir oldu bitti şeklinde,’Türk-Yunan Nüfus Mübadelesi’ile tekrar Anadoluya Hicret etmek zorunda bırakılmışlardır..Üçyüz haneye yakın gelen bu oymak mensupları;Kocaeli Merkez Gündoğdu Köyü,Sakarya İli,Hendek Kazası,Kazimiye Köyü; yaklaşık otuz hane de Samsun İli Bafra İlçesine yerleştirilmişlerdir....
Köyün son Muhtarı Tütün İhracatı yapan, Kahire Elezher’de tahsil görmüş İsmail oğlu Molla Mustafadır..Oğlu Molla Mestanda onun azalarından biridir.Balkan Savaşının ağır yenilgisinden sonra;Bölge Halkı ile beraber 1913 yılında kurulan’Garbi Trakya Müstakil İslam Cumhuriyetinin’teşekkülü için mücadele vermiş,Gümülcine Kayalı Medresesi Müderrisi Hafız Salih Efendinin Reisi Cumhur olmasında aktif görev almıştır...
29.Ekim.1923 ten on yıl iki ay önce kurulan,Yunanlılar tarafından bile tanınan;bayrağı,istiklal marşı,ordusu ve dışişleri temsilcisi dahi bulunan bu devlet ne hazindir ki basiretsizce,İttihat ve Terakki Liderleri tarafından,Bulgarlar uğruna tarih sahnesinden el çektirilmiştir...Lozanda halkının büyük kısmıı Müslüman olan bu toprakların kaderine terkedilmesi tarihçilerimizin üzerinde çokça çalışacakları konulardan,hatta en önemlilerindendir...
Oğuz Kağan;sayıları kırkı aşan Türk Boylarının yirmidördünü biraraya getirip bir devlet kuran tarihte bilinen ilk
Türk Hakanıdır.İnsanlık bu kutlu toplulukla bu olaydan sonra tanıştı.16.yy Osmanlı tarihçisi Rüstem Paşa yaptığı
araştırma ile bu Ulu kişinin Kuranı Kerimde ismi geçen Zülkarneyn A.S olabileceğini duyurdu..Oğuz Kağan inanışa göre gücü ve adaleti temsil eden çift boynuzlu bir taç kullanmaktaydı..Zülkarneynde Çift Boynuz demektir...İşin en doğrusunu tabii Rabil Alemin bilir...16.17 yy da yaşaamış Seyyid Vani Mehmet Efendi de bu görüşte olan Din Bilginlerindendir....Son Asrın Müfessirlerinden Elmalılıyı da bu gurupta sayabiliriz....
Destani anlatımla Oğuz Kağanın iki eşinden üçer erkek evladı bulunmaktaydı..İşte Bozoklar ve Üçoklar olarak anılan bu iki gurubun;Bozoklar kolunun Yılduz Hanın dört oğlundan biridir Kızık Bey...
Kızık:Güçlü,kuvvetli,cehd edici,yasakta ciddi ,akıllı,bilgili ve hikmet sahibi manasına gelmektedir...Uygur ve Karahanlı lehçelerinde böyle anlamlandırılır...
Ongunu Tavşancıl yani Bozkır Kartalı ,simgeleri de birbirini çapraz kesen iki oktan oluşmaktadır..Ya da z şekli...
Türkler İslamiyetle Talas Savaşında tanıştılar..MS 751 yılında Çinlilerle-Araplar arasında yapılan bu savaşta Müslümanların yanında oldular ve Çinliler mağlup oldu...İşte bu tarihten itibaren gurup gurup İslamiyeti kabul ettiler...Karahanlılar,Gazneliler ve Selçuklular Müslüman Türk Devletleri idi...Özellikle Buhara,Semerkant ve Taşkentte oluşturdukları Medeniyet bugün bile insanlığa ışık tutmaktadır...Türkler merhametli ve duygusal bir millettir..İslamiyeti kabul ettikten sonra bu ulu dinin Peygamberine büyük bir aşkla bağlanmışlar,onu yaşamlarının merkezine oturtmuşlardır..İslam Dünyasında en geçerli Hadis Kitabının Müellifi Buhari bunun açık örneğidir..10.yy dan itibaren Anadoluya,Mezapotamyaya göç etmeye başlayan bu milletin mensupları öyle söylendiği gibi SADECE KURAKLIK VE MOĞUL BASKILARIYLA DEĞİL,ALLAHA VE ALLAH RESULÜNE DUYDUKLARI AŞKLA BU TOPRAKLARA HİCRET ETMİŞLERDİR...AMAÇLARI KOSTANTİNİYYEYİ FETH EDİP,O KUTLU MUŞTUYA ULAŞMAKTIR..Bu konuda ’dramalı55’ tarafından bu sitede yayımlanan’LALEZAR’ adlı öyküyü okumanızı öneririm...
Anadolu topraklarında Kınık Boyu ve Kayı Boyu büyük devlet kurmuşlardır,ama Kızık Boyu bu iki boyada canla başla hizmette bulunmuş,onların muzafferiyeti için cansiparane mücadele etmişlerdir...Malazgirtte Sultan Alparslanın yanında bulunurlarken,Osmanlının kuruluşunda Ertuğrul Gazi ve Osman Gazinin en büyük yardımcıları olmuşlardır..Bursadaki tarihi Kızık Köyleri ve onların yaşadıkları bunun açık ifadesidir..
Reşuddidin 14.yy müellifi,Yazıcıoğlu 15.yy Osmanlı yazarı, bu boy hakkında eserlerinde bilgiler vermektedir...
Osmanlı Tahrir Defterlerinde Kızıklara ait 28 yerleşkeden bahsedilmektedir...Bu yerleşkelerin çoğu bu gün dahi varlıklarını korumaktadır...16.yy tesbiti olan bu bilgi;nüfus sayısı olarak bu boy 13.çıkmakta; böylece diğer onbir boyu geride bırakmaktadır...
16.yy kayıtlarına göre Kızıklara ait bir Oymağın Halep Türkmenleri arasında bulunduğu tesbit edilmiştir..Kanuni devrinde bu kızık oymağı ,biri 161 diğeri 16 vergi evi olan iki kola ayrılmştır...
Yine Kanuni Devrinde Kızıkların bir kolu Dimıaşk-Şam Bölgesinde bulunmaktaydı..Bu kol 66 vergi evi olarak gösterilmişlerdir...
Bazı kaynaklar Kızıkları Oturak Kızıklar ve Göçebe kızıklar olarak iki guruba ayırmaktadır...Osmanlının çeşitli fetih ve savaşlarına çağrıldıklarında,tereddütsüz gittikleri tarihi bir gerçektir...
Rumeline yerleşen Kızık Boylarının tam olarak ne zaman ve nereden geldikleri bilinmemekle beraber,deniz yolu ile bugün Yunanistan sınırları içerisinde bulunan Kermuti Limanına gemilerle Suriye topraklarından Halep ve Şam civarlarından geldikleri en yakın ihtimallerdendir...
Kızıklar üzerinde araştırmalar yapan Nafi Çağlar Mihmadlı bu gün Anadoluda altmışın üzerinde ilde Kızık adlı yerleşim yerinin olduğunu söylemektedir...
Bozatlı Oymağının Kızıkların bir kolu olduğunu söyleyen Merhum Faruk Sümerin bu görüşleri doğrultusunda
Türkiyedeki Bozatlı yerleşkelerinin de bu sayıya ilave ile altmışlara ulaşılan rakamın seksenbir ili zorlıyacağı düşüncesindeyim...
Bakınız yaptığım bir yüzeysel çalışma ile;
Bozatlı Köyü,Çankırı ili,Ilgaz İlçesi...
Bozatlı Köyü Siirt İli Eruh İlçesi...
Bozatlı Oymağı Kayseri...
Bozatlı Paşa Mh. Kayseri..
Üç ilde dört yerleşke,Kızık,Bozatlı,Mihmadlı,Pusatlı adları ile dokuz ayrı yerleşke Kayseri ve ilçelerinde bulunmaktadır..
Bursa Kızıkları..
Gaziantep Kızıkları..
Samsun Kızıkları...
Ankara Kızıkları..
Bolu Kızıkları...
Kayseri Kızıkları...
Kaybedilen topraklarda da,Rumeli Kızıkları...Ölümsüz Kültürümüzün Mihenk Taşları...
KAYNAKÇA...
1.Osmanlı Yer Adları.Rumeli Eyaleti (1514-1550) Cilt.I.TC Başbakanlık Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü Osmanlı Arşivleri Daire Başkanlığı.Ankara 2013...
2.OSMANLI YER ADLARI.(Afabetik Sıra İle)YAYINA HAZIRLAYAN TAHİR SEZEN Ankara.2006..TC Başbakanlık Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü..
3.Oğuzlar Boy Teşkilatı,Tarihleri,Destanları...Prof Dr. Faruk Sümer.Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı..1992 İstanbul...
4.Anadoluda Aşiretler Cemaatler Oymaklar..(1453-1650) Prof Dr. Yusuf Halaçoğlu.Türk Tarih Kurumu Basımevi
2009-Ankara...
5.16.yy Osmanlı Arşiv Kayıtlarına Göre Anadoluda Türkmenler ve Yörükler.Boylar-Kabileler-Cemaatler..Orhan Sakin.Ekim Yayınları 2.Basskı.İstanbul-2010..
6.Kızık Boyu 1.Karataş Kızıkları.Nafi Çağlar Hacıömerli.Berikan Yayınevi.Ankara 2005...
7.Babaanneme Mektuplar..Dramalı55 Edebiyat Defteri.com Sitesi Yazı dizisi...
8.TC Başbakanlık Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü..Cumhuriyet Arşivleri,Selanik Vilayeti,Drama Sancağı,Drama Kazası Mahmatlı Kariyesi..Talepnameleri..
9.Bilkent Üniversitesi Tarih Bölümü Profösörü E.Raduşev makaleleri...
10.Gedikler...Batı Trakya Türkleri Seçilmiş Müftüsü.Mehmet Emin Ağa ve Topluluğun beyanları...
11.Batı Trakya Müstakil Hükümeti..Vikipedi...
12.VİDEO:Batı Trakya Türk Cumhuriyeti Milli Marşı..You Tube...
13.VİDEO:Semerkand Ezgisi, Servet Tekin..You Tube...
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.