- 706 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Yiğidin hakkı Yiğide...
İnsan kusursuz olmayan aksine kusurlarla dolu aklı ile nefsi arasında gidip gelen bir varlıktır.İster id,ego ve süper ego deyin.İster nefsine yenilmiş,normal insan ve akil insan deyin hepsi aynı kapıya çıkar.Gelelim asıl meselemize bi akil insan birden nefsine yenilmiş sapık,gaddar biri olabilir mi?Ya da bir sapık,gaddar insan birden akil insan olabilir mi?Karıncanın bin zorlukla topladığını kaza rüzgarı bir üfleyişte dağıtabilir mi?Evet!Dağıtır.Çünkü insanlar bu vakaya haddinden fazla müsait...İşlerinde başarılı,hal ve tavırlarıyla toplumda örnek olarak gösterilebilecek kişi yaptığı bir hatayla başarısız,ezik daha doğrusu kötü insan olarak yaftalanabilir.Anlattığımız durumun tam tersi de mevcuttur.Hal ve tavırları kötü,başarısız,toplumun yara gibi gördüğü kişiler de bir anda akil,başarılı halkın deyimiyle adam gibi adam olabilir...Peki insan neden böyle tutarsız?
Sözlük anlamına bakılırsa tutarlılık bir önermenin diğer önermelerle gerçeklik veya doğruluk açısından aynı niteliği taşıması durumudur.Örnek vermek gerekirse x futbol takımının yarıştığı 5 kulvar olsun.Mevcut 5 kulvardan 4 ünde başarılı olup 1 inde başarısız olan x futbol takımına başarısız dememiz ne kadar tutarlı ?Kesinlikle tutarsız bir yaklaşım...Ya da bir öğrenci düşünelim notları muazzam..Lakin sadece matematiktan orta almış...Allah aşkına bu talebeye başarısız denilebilir mi?Bu tarz yaklaşımların tutarlı olmadığını anladık sanırım..Gelelim bu tutarsızlıkları mantıklı bir usule büründüren kendisiyle çelişen şahıslara...Bunlar neden böyle yapıyorlar?Birincisi insanoğlu kıskanç bir varlıktır.Başarılı insanının ayağının kaymasını isteyen çevrenizde çook insan mevcuttur.Kişinin bir hatayla başarısız olamayacağının farkındadırlar.Ama bilinçaltının oynadığı bir oyunla bu mantıksız tutumları mantığa büründürebilirler(psikoanalitik kurama göre)...Bilinaltı karşıt durumdada aktiftir.Misal başarısız bir insan bu durumun farkındadır.Lakin başarılı bir icraatla kendini artık akil görmeye başlayabilir..Bu da kendi yalanına inanmaktan başka bir şey değildir.İkincisi insanlar en son yaşanan vakaya bakarlar...Uzun süreli bellek her şeyi depolasa da son kaydedileni aklında tutar.O son bilgi bellekte daha tazedir.Haliyle taze olan daha baskın olacaktır...
Nasihat dinleyene,okuyana verilir...Buraya kadar okuduysanız haddim olmasa da düşüncelerimi belirtmek isterim.Olaylara geniş pencereden bakmalıyız.Son vakaya bağlı kalıp yıllara,dökülen terlere ihanet nankörlük etmemeliyiz.Bir insana etiket vururken kılı kırk yarmalı detaylı analizlerde bulunmalıyız...Yapabileceğimiz yanlış bir tanımlamayla karşımızdaki kişinin darmadağın olabileceğini düşünmeliyiz.Yiğidin hakkını yiğide vermeliyiz.Şairin dediği gibi güneş batmadan yıldızlar görünmez!Gün daha apaydın susmamız lazım.Vesselam!
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.