Ahenk ve Denklik
Bir gezi esnasında yolunuz yeşilin birçok tonuyla sizi ağırladığı bir mesireye düşmüşse etraftaki bitkilerin küçükten büyüğe dair ne kadar uyumlu renk tonlarıyla boyandığına şahit olursunuz. Ressam fırça darbelerinden tutun kullandığı renklere kadar en ufak bir hataya yer vermemiş. Ve yapılan resimde bitkiler dışında çeşit çeşit hayvanın o güzelim renklere uyumu ihmal edilmemiş. Sanattan anlayan ve bakmakla kalmayıp görebilen her sanatsaver , nakış nakış işlenmiş bu resme sadece hayranlık duyabilir. Mahareti su götürmez ressam, gözün gördüğü her şeyde hünerini konuşturmuş ve sadece tebrik edilmeyi hak eden bir beceriyle perde arkasında gölgesini hissettirmektedir.
Kıyaslamada hep maddi cihette denklik esas tutulur. Hâlbuki uyumluluğun esası bütündeki parçaların varlığıyla esastır. Yıldızın varlığı güneşle denklik teşkil ettiği gibi bulutlara da zemin hazırlar. Mükemmel tabloda yer bulmuş her varlık parçadan bütüne kusursuz bir ahenk ile bize âyân olur.
Resmin öte yüzüne hünerseverlerce dikkatli bakıldığında insan ve insana dair kâinata ait izlenimler de yer alır. Hayatın idame edildiği kâinat , kurulmuş bir saat gibi mükemmel ve düzenli bir şekilde işler gözükmektedir. Bu düzen, zerreden tutun hayatın en mühim boyası olan güneşe kadar her şeyde mevcuttur.
Bunun yanında tasarlanmış öyle bir detay var ki çizimlerde canlı ve cansızlar âleminde gereksiz bir nesneyi göstermek mümkün değildir. Bazen detaylarda gereksiz gibi görünenler, o ahengin mühim bir görevi yerine getirmektedir. Nakışlar birbirlerine uzaklık ve yakınlıkları tam bir denge, ölçü ve ahenk içersindedir.
Ressam mevsimlerin güzelliğini de nakşetmeyi ihmal etmemiş. Bir köşede hazanın ve ölümün rengi, öte yanda baharın ve hayatın güzelliği. Öyle ki varlıkların tasarlamasında bir düzensizlik bulamazsın. Göz defalarca çevrilik bakıldığında bir aksaklık bulmak ne mümkün. Ama göz, herhangi bir düzensizlik bulamayıp bitkin ve yorgun düşer.
Emsalsiz resimde birbirini tamamlayan ve destekleyen bu düzen, hünerinde usta tek bir ressamım varlığına da işaret etmektedir. Zira birden fazla ressamın eseri olsaydı hiç şüphesiz düzensizlik olurdu. Âmâ olmayan bütün gözlerin tasdik ettiği bu kusursuz resimde ölçü ve ahenk varsa bunu sağlayan biri var ki o da takdire şayan Sanatkârdır.
YORUMLAR
Kaldır kafanı etrafına bir bak, kusursuz bir şey görebilecek misin? Veyahut bir çatlaklık? Gözün yorgun bir şekilde sana geri dönmesinden başka... Yazı için teşekkürler.
ma.kareusta tarafından 7/21/2016 9:03:11 AM zamanında düzenlenmiştir.