- 524 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
cemil ağa(,06,06,2016)
Cemil ağa ,Zaar , Zaar! "diye bağırdı
Kahyanın sesi duyuldu
-"Ne var gene ?"
Cemil ağa dalgın dalgın masaya bakıyordu,hokkayı gösterdi cümlesini bitirmeden tekrar düşünmeye başladı kolları yukarı dizleri aşağı gitti gernip esnemeye başladı ...Kesik kesik :
-"Peynirimiz kalmıştı...Bir az da kırmızı şarap getir; yemeğe daha çok var bir az kahvaltı edeyim ...
-Peynir kalmadı ki ağam
-Git al o zaman
Zaar çıktı ,Cemil ağa ağır adımlarla düşüne düşüne odanın içinde dolaştı,yeni bir konneksiyon bulamazsa tezini bitirmesi imkansızdı,70’li yıllarda TRAUTMANN zaten bu konuda yapılacak hemen her şeyi yapmıştı.Parametreli konneksiyonun self dual yada anti self dualliğinden söz edeilemezdi ancak tüm parametreler sıfır alınırssa konneksiyon bir instanton oluyordu bu durum ise zaten doğal konneksiyonun kendisiydi,bir an için Goldbach sanısı için ömrünü adayan ve hiç bir çözüme ulaşamayan Petros amcayı düşündü,onun gibi hayali kişilikler yarartıp onlarla tartışacak duruma gelmekten korktu.
Cemil ağa kahyanın getirdiği kırmızı şaraptan bir bardak içti ,bu sırada kahya gelecek hafta evi boşaltmaları gerektiğini söyledi.
Şimdi bu konudan söz etme gördüğün gibi tezime çalışıyorum,öfleyerek makaleyi tekrar eline aldı ve sesli okumaya başladı :
Bu yazıda kendine dual çift Yang-Mills denklemlerin çözümlerinin özel sınıfını inceleyeceğiz. matematiksel fizik ortaya çıkan orijinal self dualliğin denklemleri Öklid 4-uzay tanımlanmıştır. Fiziksel çözümler sonlu bir aksiyon-sözde ’instantonlarıyla’ vardı.
Aynı denklemler boyutlu bir yönde çeviri altında değişmezliği empoze ederek 3- Öklid uzayına azalabilir.
Bu denklemler de üç boyutlu sonlu etkiye sahip fiziksel çözümler ’manyetik tek kutup "da vardır. Biz bir adım daha ileri azaltma süreci ve iki çeviriler altında değişmeyen çözümler düşünürsek, biz düzlemde denklem kümesi elde ederiz.
Ancak burada, aslında, sonlu eylem çözümleri başarısızdır, hiçbir açık fiziksel anlamı yoktur ve. Bununla birlikte, dikkate almamız gereken denklemler vardır.
U2 de ilginç çözümler olmamasına rağmen, denklemler onları konformal haritalar, yani Riemann
yüzeyleri tarafından U2 model manifoldlar üzerinde tanımlanmasına izin verir.
Biz burada bir kompakt Riemann yüzeyi üzerinde tanımlı kendine ikiliği denklemlerin çözümlerini dikkate alacağız,göstereceğimiz gibi, aslında çözümleri ve tüm çözümlerin modülü uzay çalışmanın odak noktası olacak son derece zengin bir geometrik yapıya sahip bir manifold olarak çıkıyor. Bu Riemann geometri, topoloji, cebirsel geometri ve simplektik geometri konuları ahenkli bir şekilde bir araya getiriyor.
kendini dualite denklemleri göstergesi teoriden denklemleri; asıl demetleri üzerinde bağlantıları açısından tanımlanır. asıl demet grup mantıklı denklemler için keyfi olarak seçilmiş olsa da, biz SUgrubunu seçececeğiz.SU(2) yada SO(3).
Bunun iki nedeni vardır. İlk ve en belirgin nedeni o hesaplamaları kolaylaştırır ve daha yüksek rütbe genel bir Lie grubu dikkate doğasında olan endüktif süreçlerin kullanımını önler olmasıdır
. İkinci sebep SU için çözümler (2) Riemann yüzeyinin iç yapısı ile samimi bir ilişki kurar.
Makalede pek çok kavramı iyi anlamalıydı mesela SU(2) grubu ve SO(3) grubu diğer adı ile rotasyon grupları.
Google arama motorunu açıp dönme grupları"yazdı sonuçları okumaya başladı karşısına milyonlarca sonuç çıkmıştı ilk adresi açıp okumaya başladı:
Dönel simetrisi olan bir cisim, belli bir dönmeden sonra aynı görünür. Bir cismin birden çok dönel simetriği olabilir; örneğin, yansıma ve ters çevrilmeyi saymazsak, Man adası bayrağında görünen triskelion şeklinin üç adet dönel simetriği vardır, bir diğer deyişle üçlü simetriye sahiptir. Dönel simetri derecesi, bir şeklin başka bir kenarından veya köşesinden aynı görünmesi için kaç derece döndürülmesi gerektiği anlamına karşılık gelir
elindeki kibrit kutusunu döndürmeye başladı birden bir tam tur döndüğünde ilk şekil ile aynı olduğundan hiç dönmemiş gibiydi kibrit kutusunun simetri eksenin i hafızasında çizdi köşegenlerin kesim noktasından geçen bir doğru evet bu doğru bir simetri merkeziydi bu doğru boyunca kutuyu döndürebilirdi o zaman karşısına iki durum çıkıyordu :kutu masaya dik olabilirdi yada kutu masaya paralel olabilirdi.
Düzlem simetri grupları bazen bir alanı tümden kaplamak için de kullanılabilir. Bu durumda duvar kâğıdı örüntüleri ismiyle anılırlar. Bir düzlemi dolduran şekillerin kaynağının kare, dikdörtgen, eşkenar üçgen veya altıgen olması gereklidir. Kare, bir köşesinin 180 derece döndürülmesiyle aynı forma geri dönerken, aynı kare, köşegenlerinin kesişim noktasından 90 derecelik açı ile döndürülebilir .
bu okuduğu parağrafı hissetmek istedi Cemil ağa,kahyadan eski gazete istedi , rastgele bir sayfayı keserek bir kare elde etti ve köşegenlerin kesim noktasını kurşun kalemle deldi artık tam ortasından kalem geçen bir gazete keğıdı vardı elinde ve kalemi döndürmeye başladı.Kalem kendi ekseni etrafında pozitif ve negatif yönde dönebilirdi,kalemin hiç dönmeyen hali etkisiz eleman ;
90 derece döndüğü durumda elde edilen permütasyon grubu 1.eleman;
180 derece döndüğü durumda elde edilen permütasyon grubu 2.eleman;
270 derece döndüğü durumda elde edilen permütasyon grubu 3.eleman;
360 derece döndüğü durumda elde edilen permütasyon grubu 4.eleman
yada diğer adı ile birim fonksiyon (etkisiz )eleman.
Grup olması için koşullar sağlamnmıştı.Etkisiz eleman vardı,grup işlemi ise o fonksiyonun bileşke işlemiydi.
Lisede okuduğu tam sayılar da bir gruptu etkisiz eleman sıfır sayısı ve işlem toplama işlemiydi.
Okumaya devam etti:
Altıgen dönme simetrisine sahiptir. 60 derecelik açılarla döndürülebilir. Eşkenar üçgen de 120 derecelik açı ile döndürülebilir. Dönme (rotasyon) simetrisi iki tur, üç tur, dört tur veya altı tur şeklinde olabilir. Örneğin bir altıgen 6 tur aynı nokta etrafında dönse de gene aynı şekilde görünür. Bu düzlemsel şekiller yanyana bir alanı bezemeleri için kullanıldığında dönme, öteleme ve ötelemeli yansıma özellikleri kullanılarak boşluksuz olarak alanı doldururlar. İspanya›daki Alhambra sarayında (Granada) bulunan 17 çeşit düzlem simetri grubunun 17 ye sınırlandırılması kristalografik sınıflandırma olarak ta bilinir
Evet belki bir gün yolu İspanyaya düşerse El-HAMRA sarrayını gezip 17 düzlem grubunu daha yakından inceleyebilirrdi.
O sırada kahya içeri girdi
-Ev sahibine yazacağınızı söylemişltiniz efendim :?,"
-Evet , evet yazcağım dur bakalım dedi Cemil.
Kahya ağasına bakıyordu çünkü kartondan bir altıgen yapmış tam ortasından kurşun kalem geçeirmiş havada döndürüyordu.,
-Şimdi yazabilirsiniz dedi kahya.
-Şimdi mi _?Şimdi’! yapılacak çok önemli işlerim var gördüğün gib i hem düzlemde dönmeleri hem de 3 - boyutlu uzayda dönmeleri inceliyorum.
Cemil ağa kalemi kurumuş hokkanın içinde döndürdü.
-Bak işte bak ,mürekkep de yok , kağıt da yok .Ah :ZAar , nedir benim semnden çektiğim ? dedi Cemil ağa.
-Ne biçim adamsın Zaar!hiçbir şeye baktığın yok ,bak evde kağıt yok , mürekkep yok .
-Biraz insaflı olun ağam Ben de Allah kuluyum işte kağıt kilerden getirdim.
-Nedir o elindekiler ?
-Hesap pusulaları efendim .bu ay masraflarımız kabardı şu mahey ağayı misafir etmeye devam ederseniz bundan sonra hesapa-larımız hep kabarık olur.
-Git hesapları tamamla yarın veririm hepsini,şimdi beni rahat bırak çalışacağım .
Cemil ağa koltukta ayaklarını altına alıp oturdu.Tam düşünceye dalmak üzereyken kapı çaldı.içeriye kısa boylu göbekli sarı benizli tepesi kel fakat ensesi sık siyah saçlarla kaplı bir adam girdi.Yuvarlak tertemiz başı parlıyordu.gözlerinde çekingen bir ifade gülüşünde nezaket dolu bir gülümseme vardı.HErşeye derin bir dikkatle bakıyordu.Çamaşırları da başı gibi pırıl pırılfdı.Cemil ağa bir elini konuğa uzattı öbür eli ile bir iskemle çekti.
-Buyurun doktor sizi böyle hangi rüzgar attı ? dedi.
Doktor alaylı alaylı ;
-"Baktım ki hep iyisiniz beni çağıracağınız yok kalktım kendim geldim dedi.Yok yok mahsusu söylüyorum sizin üsgt kattaki lkomşuya gelmiştim gelmişken size de uğrayayaımdedim.
-Komşum nasıl ?
-Eh bir ay daha dayanabilir , ciğerler bitmiş sigarayı da bırakmadı gerçi bu saastten sonra bıraksa da fark etmez.siz nasılsınız ?
Cemil ağa mahsun bir tavır tgakınıp boynunu büktü.
-"Çok fewnayım doktorcuğum midemde yanmalar hissedidyorum geçen gün VERTİGO krizim tuttu her tarafa kustum kahya Zaar’dan bir torba laf yedim zor nefes alıyorum panik atak kriziim tutuyor.Anti depresanlar fda devamlı uyutuyor.
-Verin bakayım elinizi , öksürüyornmyusunuz ?,
-Geceleri , özellikle yemekten sonra .
-Çarpıntı , baş ağrısı ?,
Buna benzer daha bir çok soru sordu doktor sonra başını birden yere eğdi derinn bir düşünceye daldı bir kıaç dakika sonra başını kaldırdı.
-Eğer bu şartlar altında iki üç yıl daha yaşayacak olursanız bu iklimde ve devamlı uyuyayarak ve yağlıu ağır yemekleri yiyerek hareketsiz yaşamınıza devam edersiniz kısa sürede kalp krizinden ölürsünüz.
-Ne yapalım öyleyse ?
-HErkes ne yapıyosa onu yapın sağlıklı beslenme ve spor hsreket edin gezin tatile çıkın
-Tatil mi _?
-Evet ne var bunda ?,-
-insaf dıoktor benım tatıle çıkacak zamanım yok tezımı tamamlamama lazım
-Ben orasına karışmam görevim yanlızca sizi uyarmaktır , hem Allah aşkına matematik size göre bir tabii bilim midir ? mesela tıp bilimi gibi insan hayatı ile ne derece ilgilidir ?Gen mühendisliği ile bir ilişkisi var mıdır ?,
-Sevgili doktor , sorunun içinde cevabı kendin verdin matematikte yeni bir branş var artık :DÜĞÜM TEORİSİ
Bu teoriye göre gen sarmallarının geometrisini heasaplayabiliyoruz.
"düğümler kuramı matematiğin çok güzel ve heyecanlı dallarından biridir. dört ve daha yüksek boyutlarda her düğüm birbirinin eşidir; dört ve daha çok boyutlu uzaylarda, düğümü çözecek bol bol yerimiz vardır. oysa üç boyutlu uzayda birbirinin eşi olmayan birçok düğüm vardır. bu düğümlerin sınıflandırılması matematiğin ilginç problemlerinden biridir.
Alman matematikçi Cari Friedrich Gauss düğüm kuramına ilişkin çalışmalar yapmış, ama bu konuda herhangi bir yapıt yayımlamamıştı. Düğüm kuramı çoğunlukla, bir topolojik uzayın bir başka topolojik uzayın içine yerleştirilmesi problemleri gibi özel uygulamaları gerektiren durumlarda kullanılır.
-Bu özel alanlar size göre fazlasıyla teorik değil mi ?YAni uygulamada yeri yok , örneğin sık sık ismini andığınız topoloji bilimi, ne işe yarar?
-Toploji konusunda haklı olabilirsiniz fazlası ile soyuttur ama ben inanıyorum ilewriki yıllarda benım ömrüm yetmese de bir gün gelecek topolojinin de uygulama alanları bulunacak.
-Kendinizi hiç bir şeye fazla vermememlisiniz.İyileşmeniz geciklir,gezintieler , açık havada yormayacak beden hareketleri hoş konuşmalar, okumadn yazmadan vazgeçin lütfen
-Yemeklerim nasıl olacak ?,
-et yemeklerinden hamur işlerinden kaçınmalısınız hafif çorbalar ve bol meyve sebze tüketin .Deniz havası da size iyi gelir zihniniz açılır.
CEmil ağa misafirini uğurlarken ;
- Hiç şüpheniz olmasın dediklerinizi uygulayacağım dedi.
Doktor gidince Cemil ağa pek acıklı bir hale büründü.Gözlerini kapadı ellerini yüzüne götürerek sandalyesinde büzüldü ;hiç bir şey görmeden hiç bir şey duymadan böylece oturdu kaldı.Arkasından ürekek bir ses duydu:
-CEmil ağa
-Ne var?
,-Ev sahibine ne diyeceğim taşınma konusnuda ?,
-yiner mi tutturdun ev diye ?,
-Ama efendim ben neyapayım İnsaf edin ;bu sıkıntılar beni öldürecek
-hayır sen bu taşınmak konusunda ısrar edersen ölecek olan benim , doktorun söylediklerini duymadın mı ?
Kahya Zaar smöyleyecek bir söz bulamadı derin bir of çekti .
-Maksadın beni öldürmek değil mi=?Benden bezdin değil mi ?
-allah korusun efendim o nasıl söz ?Ben sizin kötülüğünüzü nasıl isterim ? siz benım veli nimetimsiniz.,
-Bana taşınmaktan söz etme demiştimen azından bir süre,taşınmak ne demektir fikrin var mı ?
-hayır efendim düşünmedim dedi.
-o zaman beni dinle taşınmak demek benim tüm gün soıkakalarda gezmem demektir.
-peki ne olur çıkarsanız?Niçin tüm günü dışarıda geçirmeyeceksiniz ki ?Evde oturmak sağlığa zararlıdır.Biraz dolaşsasnızı insanları gözlemleseniz.
-Haydi , haydi , bırak bana akıl vermeyi ..
-Sahi söylüyorum efendim .Taksime tiyatroya gidebilirsiniz, İstiklal caddesinde gezebilirsiniz eskiden olduğu gibi ...
-Bırak bu lafları demek ki sen benim rahatımı böyle düşünüyorsun =?tüm günü sokaklarda geçirecekmişim !Nerede yemek yiyeceğim ?Öğlen şekerlemesini nasıl yapacağım ?
Taşınmak demek gürültü patırtı demektir ;tüm eşyalar ortaya yığılır , aman kırılmasın aman kaybolmasın diye her şeyin üstüne titrersin oturmak istersin oturacak bir yer dahi bulamazsın ,yıkanmak istersin yıkanamazsın senin gibi kirli kirli dolanırsın.
-Ellerim temiz efendim .Herkes nasıl taşınıyorsa biz de öyle taşınırız ?
-DEfol karşıomdan gözüm görmesin seni , başkalarıymış !
Zaar derin bir ah çekerek çıktı .Cemil ağa kendi kendine söyleniyordu.
"Allahım , sabahımı hayırlı birişe vereyim dedim ;tüm günümden hayır kalmadı , kimin yüzünden ? Kendi uşağımın yüzünden ..
Öfkesi bir türlü dinmiyoırdu,yattı kalktı odanın içinde gitti geldi tekrar yattı .Kahyanın onu başkaları ile bir tutmasını bir türlü hazmedemedi."Başkaları" sözünü evirdi çevirdi ;kendisini başkaları ile kıyasladı .Acaba kahya bu sözü bilerek mi söylemişti ?
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.